Jaké jsou silné stránky jednotlivých škol ****************************************************************************************** * Jaké jsou silné stránky jednotlivých škol ****************************************************************************************** 9.3.2009, rubrika: Akademie, strana: 5, autor: JAN KOUCKÝ Vysoké školy se profilují různě. Některé mají předpoklady stát se mezinárodně uznávanými v univerzitami v širokém spektru oborů, jiné se zaměřují pouze na omezený počet oblastí výzk vytvářejí podmínky pro úzkou specializaci. Proto vzniká řada celoevropských projektů, kter vysoké školy podle jejich různých funkcí. Mezi nejznámější patří například mezinárodní pro v Twente (CHEPS) nebo německého ústavu pro rozvoj vysokých škol (CHE). Výsledkem takových nebudou nějaké žebříčky, jak je známe dosud, ale spíše informace o tom, v čem jsou silné s vysoké školy, jaké jsou její hlavní charakteristiky a směry vývoje. Středisko vzdělávací politiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy na základě především německé inspirace a vlastních analýz definovalo šest základních funkcí (dimenzí) českých v Dosažená hodnota u všech šesti funkcí vytváří jedinečný profil každé vysoké školy. Studijní funkce vyjadřuje míru orientace školy na magisterské a doktorské studijní program programům bakalářským. Mezinárodní funkce vypovídá o celkové míře zapojení vysoké školy do mezinárodních aktivit, apod. Výzkumná funkce charakterizuje rozsah a úroveň vědecké a výzkumné činnosti vysoké školy. Podnikatelská funkce vyjadřuje míru spolupráce školy se svými partnery a výši prostředků, neveřejných zdrojů. Regionální funkce vypovídá o orientaci vysoké školy na regionální problematiku a o míře je kraji. Celoživotní funkce charakterizuje, do jaké míry se vysoká škola zaměřuje na další vzdělává dospělých. O tom, jak jednotlivé funkce (dimenze) vysoké školy naplňují, vypovídá tabulka, která se t vysokých škol v České republice v roce 2007–2008. Úroveň každé funkce je přitom vyjádřena na škále od 0 do 100, přičemž vyšší hodnoty znamen příslušné funkce a naopak. *** Více na http://svp.pedf.cuni.cz Veřejné vysoké školy v ČR 2007—2008 Funkce a profily vysokých škol Studijní Mezinárodní Výzkumná Podnikatelská Regionální Celoživotní UK v Praze 62 74 72 54 25 41 JU v Č. Budějovicích 29 23 47 41 53 49 UJEP v Ústí n. Labem 23 28 20 28 53 42 Masarykova univerzita 43 41 47 43 43 57 UP v Olomouci 41 44 49 41 40 44 VFU Brno 82 36 50 97 41 98 OU v Ostravě 29 37 27 35 58 66 U Hradec Králové 27 21 17 36 55 56 SU v Opavě 23 30 24 33 39 37 ČVUT v Praze 42 81 86 31 28 25 VŠCHT v Praze 48 55 98 64 44 63 ZČU v Plzni 33 27 40 43 40 38 TU v Liberci 31 23 39 44 47 41 Univerzita Pardubice 20 31 42 26 39 27 VUT v Brně 36 42 61 41 16 20 VŠB — TU Ostrava 27 25 41 36 39 27 Univerzita T. Bati ve Zlíně 22 23 41 25 49 32 VŠE v Praze 46 51 34 28 18 13 ČZU v Praze 27 34 38 45 46 33 MZLU v Brně 30 30 41 44 52 28 AMU v Praze 59 65 28 27 13 18 AVU v Praze 69 39 23 39 15 7 VŠUP v Praze 68 76 7 23 20 28 JAMU v Brně 61 50 23 35 54 58 VŠ polytechnická Jihlava 22 12 15 42 61 41 VŠTE v Č. Budějovicích 12 14 2 13 30 27 Vysoké školy celkem 39 39 39 39 39 39