Ministerstvo a fakulty si vjely do vlasů kvůli „zkrácenému studiu“ ****************************************************************************************** * Ministerstvo a fakulty si vjely do vlasů kvůli „zkrácenému studiu“ ****************************************************************************************** 27.3.2009, rubrika: Studium, strana: 20, autor: Marek Přibil Podle náměstka Jindřicha Kitzbergera ministerstvo školství v žádném případě neplánuje zkra učitele. Aktuální verze novely zákona o pedagogických pracovnících, již v blízké době projedná Sněm možnost nabízí, tvrdí naopak představitelé pedagogických fakult. Úpravu rázně odmítají. Kitzberger ji brání. „Pod pojmem ‚zkrácené studium‘ se v návrhu skrývá pouze doplňující st by již kvalifikovanému učiteli 1. stupně základní školy umožnilo působit i na 2. stupni ZŠ vysvětluje. Rozsah „zkráceného studia“, jež by se nemuselo nutně odehrávat na akademické půdě, zatím n „Ale jsme přesvědčeni, že by mezi oběma stupni ZŠ neměla být zbytečná kvalifikační bariéra pracuje mnoho učitelů, pro něž není problém kvalitně vyučovat i na jiném stupni, než na kt své vysokoškolské studium. Podstata práce pedagoga je totiž stále stejná,“ míní náměstek. „Univerzální učitel“ Jeden z kritiků novely, děkan pedagogické fakulty, jenž si nepřál být jmenován, k tomu dod připravovat univerzálního učitele pro 1. až 3. stupeň škol, jenž bude učit cokoliv dle pot chybí jen umístěnky.“ S novelou dále nesouhlasí ani ostravská pedagogická fakulta. „Možnost absolvovat zkrácené považujeme za naprosto nepřípustnou. Spíše to vyvolává dojem vytváření příležitostí pro rů negarantovanou kvalitou požadovaného vzdělávání,“ upozorňuje ve svém stanovisku, jež má Pr Kitzberger zastává názor, že není jediný důvod, proč by zkrácené studium muselo být vázáno akademickou půdu. „Půjde o kurzy, které musí získat akreditaci ministerstva školství a kte zařízení pro další vzdělávání pedagogů, samozřejmě odpovídajícím způsobem kvalifikovanými z řad akademiků,“ reaguje náměstek. Novela dále navrhuje, aby,zkrácené studium‘ nahradilo deset let úspěšné výuky na příslušné „Jde ale o již kvalifikované učitele, kteří pouze učí na jiném stupni ZŠ, než pro který zí kvalifikaci,“ upřesňuje náměstek. „Odmítám, aby učitel 2. či dokonce 3. stupně měl právo učit na 1. st. ZŠ, a to jen po spln praxe. Může to být třeba SŠ angličtinář, jenž bude učit 1 hodinu týdně na 1. st. ZŠ a po 1 bude kvalifikován pro celý 1. st., tedy pro matematiku, češtinu, hudební či výtvarnou vých nulové teoretické přípravě na děti zcela jiného věku raději pomlčím,“ konstatuje Josef Trn pedagogické fakulty. Prodloužení lhůty Náměstek oponuje: „Jsou jistě rozdíly dané odlišnostmi věkových kategorií dětí, jistě je i ročníkům potřebná větší orientace ve vyučovaném oboru, ale to by nemělo být zásadní překáž nemohl působit napříč celou základní školou.“ Jediným opravdu problematickým ustanovením novely je, jak soudí náměstek Kitzberger, prodl které by měli být v českých školách samí kvalifikovaní učitelé, a to o dalších 5 let. „V této chvíli však nemá ministerstvo jinou možnost než tento krok, protože díky nepřízniv – zejména platovým – je zájemců o učitelské povolání poskrovnu a v mnoha školách by tak zř termínu mělo tvrdý dopad. Před děti by zkrátka neměl kdo předstoupit,“ vysvětluje náměstek Kdyby nebyla lhůta prodloužena, pak by podle informací Práva skončilo na dlažbě kolem 20 t