Zavádět školné je nyní nesmysl ****************************************************************************************** * Zavádět školné je nyní nesmysl ****************************************************************************************** 14.3.2009, rubrika: Publicistika, strana: 13, autor: KATEŘINA PERKNEROVÁ Ministr školství Ondřej Liška (SZ) řekl v exkluzivním rozhovoru pro Deník, že chce změnit * V lednu vláda vzala na vědomí klíčový dokument o budoucí podobě vysokoškolského vzdělání týdnem jste prohlásil, že tato Bílá kniha je minulostí. Začíná se tedy od nuly? Vůbec ne. Vládním přitakáním prom neskončila práce na Bílé knize a v tomto smyslu je minul pracujeme na něčem mnohem důležitějším, což je věcný záměr zákona o terciárním vzdělání. T knihy, ale zároveň se opírá o řadu dokumentů Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozv komise. Zahrnuje i podněty, které vzešly z akademického prostředí při debatách nad Bílou k * Nesouhlasných připomínek zaznělo vskutku hodně, především ze strany akademických senátů fakult. Bojí se finanční vyprahlosti i o svou autonomii. Akademických svobod se reforma vysokých škol nedotkne a už vůbec ne v negativním smyslu. N posílit autonomii vysokých škol, ale také jejich odpovědnost. * Takže chcete, aby byly na státu finančně méně závislé? Přesně tak. Větší nezávislost na státu by se měla projevit i po organizační a řídící strán škole, zda se vydá cestou špičkové výzkumné, vzdělávací nebo profesně orientované instituc * Jenže archeologie nebo bohemistika si na sebe prostě nevydělají. Na rozdíl od ekonomický fakult. Se současným podfinancováním vysokého školství jsem hluboce nespokojen. Řekl jsem, že úspě spojuji s navýšením prostředků plynoucích do vysokého školství. Politické partnery chci př nesmí jít o jednorázovou injekci, ale změnu trendu, vyjádřenou jedním procentem hrubého do pro terciární vzdělání. * Ale jak z toho budou profitovat humanitní obory? Počátkem dubna se v Brně sejdu se zástupci všech humanitních fakult a chci se s nimi zcela bavit o postavení jejich škol, cílech vzdělávání i propojení na výzkum. Je jasné, že obory filologie nikdy nebudou schopny získat prostředky ze soukromých zdrojů. * Odkud tedy? Dokud tady budu já, budu prosazovat, aby se vůči společenským disciplínám uplatňovala spec aby se zvýšila míra finančních prostředků, které stát na jejich rozvoj uvolňuje. Tyto obor roli a já nesdílím názor, že nejsou lukrativní. Myjsme je jen nedokázali převést na srovna měřítko. * Ani větší objem financí ale ještě nemusí znamenat vyšší kvalitu. Odborníci, například Ja Pedagogické fakulty UK, varují, že už je vysokoškoláků příliš mnoho. Zcela se s těmito názory ztotožňuji. Dosáhli jsme toho, že dnes studuje na vysokých školác z věkové skupiny devatenáctiletých, což ale o kvalitě nic nevypovídá. Reforma nemůže být b prostředků, ale ty samy o sobě kvalitu neřeší. * Chcete změnit situaci, kdy ze sta dětí z dělnických rodin studuje jen devět. Student VŠC Effenberger mi napsal, že jeho roční výdaje na studium činí 78 tisíc korun. Matka samoživi uklízečka, bez brigád by nevyžil. Je přesvědčen, že kdyby fungovalo školné, nikdy by nevys Vidím to stejně jako Lukáš. Zavádění školného za stávající situace je nesmysl. Proto připr finanční podpoře studentů, který by mladým lidem i z nižších příjmových rodin umožňoval st za velmi výhodných podmínek. Teprve poté můžeme hovořit o tom, zda by systému prospěla fin tím, kdo vzdělání dostává, a tím, kdo ho poskytuje. Až pak lze uvažovat o zavedení poplatk výši, který by znamenal zhruba čtvrtinový přínos do příjmů vysokých škol a jehož by mohly podporu sociálně slabších studentů. Víceletá gymnázia: výraz ambicí rodičů * Jak moc se reforma dotkne pedagogických fakult? Už léta se všichni shodují, že bez jejic nedočkáme lepšího základního školství, ale jaksi se stále nic neděje. Už se děje. Zahájili jsme intenzivní spolupráci s Asociacemi pedagogických fakult a profes Přicházíme s progresivním krokem přípravy standardu profese učitele. Vpondělí ho předložím veřejnosti, aby pomohla definovat kritéria své profese. Na základě výsledků této diskuse v který provážeme se systémem atestací, kariérního řádu, a tím pádem i platovým ohodnocením se tak dostane vedle věkového i kvalitativní měřítko. Souběžně s tím chci dosáhnout navýše rozpočtu v obdobném rozsahu jako letos, čili na úrovni 4,5 miliardy korun. * Měli bychom po učiteli chtít, aby si poradil i s psychologií dítěte a kolektivu, se šika Když se podíváme do třídy, vidíme řadu hrozeb. Chování dětí se zhoršuje, někdy tak, že to fungování škol. S šikanou se setkává čtyřicet procent dětí, existuje skrytý rasismus, ekon bude mít dopad i na mezilidské vztahy. Vtakové třídě může uspět jen vzdělaná učitelská oso integritou. Má zaručit, aby škola nepůsobila jako další síto, ale naopak dala dětem šanci rozvíjet to nejlepší, co je jim dáno. To dnes škola neplní. * Ani nemůže. Většina ředitelů základních škol si stěžuje, že v pátých třídách jim nejlepš osmiletá gymnázia a výuka tím zcela ztratí rytmus a šťávu. Myjsme se kvůli neuváženému rozhodnutí ministra Eduarda Zemana z ČSSD vychýlili na úplně o Místo, aby víceletá gymnázia sloužila pár procentům výjimečně nadaných dětí, které by měly rozvíjet se v excelentních podmínkách, tak jsme z nich učinili otázku prestiže. Více než s odrážejí ambice rodičů. Místo větší rovnosti šancí se tak vnáší do systému další nespraved * Při letošních přijímačkách si ale děti mohou podat až tři přihlášky. To povede k dalšímu typ středních škol. Mým cílem je zvýšit kvalitu vzdělávání na běžných základních školách tak, aby se více méně elitní. Když budou rodiče vědět, že základní škola postupuje podle moderní metodiky amá kv pak nebudou mít důvod nutit děti k odchodu na gymnázia už v jedenácti letech. * Jak toho chcete dosáhnout? Pracuji na konceptu Dobrá škola pro každé dítě. Brutálně pojmenovává nejhorší traumata sou a přináší sadu opatření, jak sestupný trend změnit. Slibuji si od toho zmírnění frustrace, veřejnosti v oblasti školství. Vstupuji do debaty s ministerstvem financí a vládními partn příští rok právě s touto ambicí. Řeknu jim, že chtějí-li změnu v kvalitě, musí ji zaplatit * Už jsme se zmínili o poklesu autority pedagogů. Někdy jsou na vině nejen rozjívení žáci, nepříliš fundovaní učitelé. Má vůbec student šanci slušnou a účinnou formou na takového po Najevo to dát může, ale rozhodně ne tak, že vstane a začne pedagogovi tykat nebo ho osočov absolutně nepřijatelné a zaslouží si to kázeňský postih. Pokud je ale učitel nekompetentní toho jako první vložit rodiče. Ti mají dát podnět řediteli, a pokud to nepomůže, tak škols řešila. My musíme rodiče přesvědčit, že škola bude taková, jakou ji budou oni chtít. * Až na to, že ředitelé škol jsou v podstatě neodvolatelní. Platí, že chcete jejich funkčn omezit? Ano. Podařilo se najít vyvážený model mezi ochranou ředitele zodpovědného za chod školy a zřizovatele, kteří ředitele jmenují. Přicházíme s návrhem na šestileté funkční období ředi po jeho uplynutí školská rada, inspekce nebo zřizovatel podnět k vyhlášení konkurzu, bude Sídlo NATO v Moskvě? Proč ne * Záměry to jsou ambiciózní, ale... Zelení mají podle čerstvého průzkumu Medianu 3,5 proce ve sněmovně dvě vyloučené poslankyně. Nestojí z tohoto pohledu vaše plány na vodě? Zelení se utopili ve vnitřních sporech, což šlo na úkor našeho obrazu jako věrohodné polit Tohle nebyl spor o různost názorů, ale o způsob jejich prosazování. Republiková rada se ro mezní institut vyloučení právě proto, že jsme se k tomu chtěli postavit zpříma, nenechat v jako v jiných stranách. Mým cílem je, abychom do voleb prokázali, že jsme schopní řídit i resort, jakým je školství. Pevně doufám, že po posledních událostech už se situace u zelen * Není ale skutečná příčina poklesu obliby v tom, že zelené lidé i v Evropě vnímají jako s stranu, kdežto v Česku jste se pevně přimkli k pravicové ODS? S tím nesouhlasím. My jsme se nepřimkli. Vstoupili jsme do časově omezené koalice s politi Příště to na základě programových jednání může být partner jiný. To je výchozí situace pro politické subjekty. * Jenže vaší kondici to evidentně nesvědčí. Proč jste se daleko výrazněji nevymezili třeba problematice? Zelení měli ve svém programu zavedení regulačních poplatků, které se týkalo nadužívání zdr je i lidovci a v určité podobě i ODS. Podle mne to je zástupný problém. Za daleko větší ch zelení neuměli jako nová parlamentní strana sdělit veřejnosti, jakou práci odvádějí. * Jenže jakou? Z celého vedení zelených jedině vy říkáte už dva roky ohledně amerického ra že je třeba ho začlenit do struktury NATO a vyčkat na stanovisko Obamovy administrativy. V pravdu. Ale kdo z vašich voličů to ví? Svůj postoj i k tomuto tématu vnímámjako cestu ke sjednocení rozdělené strany i společnost končí doba extrémních stanovisek a na radar se budeme moci podívat věcně. Čas dvou nesmiři odezněl a nastává chvíle pro zelenou politiku, kdy se formulují jasné podmínky, za nichž j přijmout a něco odmítnout. * Vámi ctěný tibetský dalajláma při loňské návštěvě Prahy řekl, že by přivítal, kdyby byla Moskvě. Došlo lidstvo už tak daleko? Kdyby někdo v roce 1942 řekl Francouzům a Němcům, že budou mít společný parlament ve Štras nikdo nevěřil. Stejně tak dnes nikdo nevěří dalajlámovi, když mluví o sídle NATO v Moskvě. na všech stranách lidé uvažující nad horizontem čtyřletého volebního období a přizpůsobují každodenní politiku, pak se i nemožné stane realitou. Evropská unie je světově unikátním p sobě spojuje dimenzi těsné ekonomické spolupráce a lidských práv. * Jak se s touto dvojjedinou dimenzí vypořádáte, až bude v Praze summit Číny s EU? Půjdou s vlaječkami Tibetu v klopách? Já tento den očekávám s velkým optimismem, protože EU je vedoucím hráčem ve světě, který s říct, že si přeje pokračování ekonomické spolupráce s Čínou, ale zároveň nehodlá zamlčovat nedodržuje lidská práva. Ti, kdo říkají, že nemáme o této tematice mluvit, protože chceme jogurtů nebo česneku, si nepřejí změnu. Nemám strach, že bychom svým důrazem na lidská prá průběh summitu. Čínu potřebujeme, bez ní nejsme schopni zvládnout boj s klimatickoekologic ekonomickou krizí. Ato ví Čína, stejně jako my.