Cambridžský model? Bohužel ne ****************************************************************************************** * Cambridžský model? Bohužel ne ****************************************************************************************** 19.3.2009, rubrika: Názory, strana: 8, autor: Jakub Jirsa Profesor Haňka poskytl čtenářům velmi dobrý vhled do reformy jedné z nejlepších univerzit Cambridžské (Budete i vy to, co jsme teď my?, HN 9. března). Nicméně prokázal mnohem menší jádro sporů mezi ministerstvem školství, resp. vedením reformního týmu, a vysokými školami Svou nespokojenost a obavy vyjádřila Česká konference rektorů, Rada vysokých škol, Univerz poslední době také akademické senáty velké části univerzit, případně fakult. Nikdo nezpoch reformy; mnohem menší shoda však panuje v otázce jednotlivých kroků, které ministerstvo na Druhým zdrojem problémů je netransparentní jednání ministerstva při přípravě nového vysoko (zatím bez jakékoli veřejné diskuse) a povaha »diskuse« nad nyní prý již mrtvou Bílou knih diskuse v Čechách totiž vypadá poněkud jinak než v Anglii. Autoři Bílé knihy se omezili na části poznámek a námitek (pokud byly zaslány na speciální emailovou adresu) a neobtěžovali výsledky diskusí na vysokých školách ani na články v tisku. Jednou z mnohokrát zmiňovaných obav je vliv reformy na rozvoj společenskovědních a uměleck (spolu například s matematikou, jejíž mnohé oblasti nemají jednoduché a rychlé uplatnění). si zřejmě neuvědomuje, že nemluvíme o změně či reformě systému vedení univerzit, v němž by instituce s vlastními finančními zdroji, s vlastním endowmentem (nadací) ve výši několika jako jsou college v Cambridge. Reforma vysokého školství má v Čechách tu peprnou příchuť, o změny ve spravování univerzit, které jsou chronicky podfinancované - a další akcentování hlediska může znamenat likvidaci jednotlivých »nevýdělečných« oborů. Rozdíl mezi reformou Cambridžské univerzity a přístupem ministerstva školství si dovolím p citátu profesora Haňky. Píše: »Univerzitní senát má dnes 21 členů, z nichž dva jsou extern studenti s omezeným právem účasti a hlasování. Školní/vědecká rada má 10 členů, z nichž dv opět s právem účastnit se a hlasovat v otázkách, které se jich dotýkají. Konečně Finanční členů, z nichž 4 jsou externisté. Takto nastavený řídicí systém funguje v Cambridge již dé let.« Externí aktéři tedy nepřesahují jednu třetinu počtu členů. Bílá kniha však navrhuje akademických pracovníků ve správních radách, cituji poznámku 14 k paragrafu 76: »V modelov by třetina členů správní rady mohla být navrhována orgány regionu a rozhodujících profesní třetina členů by byla navržena ministry financí a školství, mládeže a tělovýchovy a třetin obcí (z řad absolventů apod.).« Ze strany ministerstva se dokonce objevil návrh vyloučit z zaměstnance školy úplně. Na rozdíl od situace v Cambridge se snižuje efektivní možnost aka nadále ovlivňovat své směřování. Kdyby kroky reformního týmu směřovaly směrem, který popis Haňka, bylo by to záslužné. Současné společenská a ekonomická realita však podle mne v Čes neumožňuje jednoduchý přechod na »model Cambridge« a navrhované kroky se s tímto modelem z *** Kdyby kroky reformního týmu směřovaly směrem, který popisuje profesor Haňka, bylo by to zá s ním míjejí. O autorovi| Jakub Jirsa, Autor, odborný asistent na FF UK, je nyní na studijním pobytu na Cambridge