Fakulty pobouřil nápad ministerstva zkrátit studium učitelů ****************************************************************************************** * Fakulty pobouřil nápad ministerstva zkrátit studium učitelů ****************************************************************************************** 18.3.2009, rubrika: Zpravodajství, strana: 4, autor: Marek Přibil Ministerstvo školství zveřejnilo první verzi Standardu profesní způsobilosti a výkonu prof učitele. Kantor by podle něj měl projevovat k žákům respekt, vyjadřovat jim podporu, mít v ně důvěr očekávat, že úspěšně zvládnou učení. Dokumentu se ihned vysmáli někteří představitelé pedagogických fakult. Ne ani kvůli obsahu souvislosti s aktuální verzí vládního návrhu novely zákona o pedagogických pracovnících. T velmi tvrdě kritizují a návrh standardu je s ní, jak míní, v naprostém rozporu. „Alarmující je, že v době, kdy ministerstvo deklaruje hledání kvality učitele a odstartova reformu vzdělávání, navrhne dokument (novelu), který se zcela pragmaticky staví k řešení p nekvalifikovanosti pedagogických pracovníků.“ Těmito slovy kritizuje úřad ministra Ondřeje Lišky (SZ) ve stanovisku, jež má Právo k disp ostravská pedagogická fakulta. Příprava mimo VŠ? Značným problémem novely je podle fakulty návrh tzv. zkráceného studia pro učitele. „Jeho podoba není blíže specifikována a možnost absolvovat tuto přípravu mimo vysoké školy naprosto nepřípustnou. Spíše vyvolává dojem vytváření příležitostí pro různé subjekty s ne kvalitou požadovaného vzdělávání,“ upozorňují akademici. V novele je totiž napsáno, že zkráceným studiem k rozšíření odborné kvalifikace se rozumí získané studiem v zařízením pro další vzdělávání pedagogických pracovníků nebo v organizac ministerstvem za účelem dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. „Novela zásadním způsobem chystá půdu ke snížení kvality vzdělávání učitelů v ČR,“ tvrdí d Rovněž nedoporučují nahrazovat odbornou kvalifikaci neaprobovaného učitele uznáváním deset Liška též navrhuje. Učitelské atestace Podle již zveřejněného prvotního návrhu standardů kvality učitele by měl pedagog projevit potřeby dětí, zajímat se o jejich názory, představy, problémy, pocity a dávat jim prostor „Učitel má kvalitní mluvený projev (vyjadřuje se jasně, srozumitelně, adekvátně věku žáků, prostředky), je mluvním vzorem pro žáky,“ uvádí ministerstvo. „Vhodně využívá prostředky n komunikace (např. dobrý oční kontakt, úsměv, přátelská, vstřícná gestikulace, pohyb po tří zóně osobního prostoru),“ dodává. Pedagog by měl podle ministerstva rovněž analyzovat svou k záměrům a cílům výuky, využít zpětné vazby od žáků a rodičů ke zkvalitňování své práce. Druhá by byla zřejmě nepovinná „Reflektuje svou práci soustavně i písemně (dělá si poznámky),“ konstatuje ministerstvo. P profesních standardů by se měly začít řešit atestace učitelů. „Přezkoušení“ by prý mohlo b například po šesti letech výuky. Druhá atestace by už pak byla zřejmě nepovinná. Hodnotit kvalitu výuky by měl především sám učitel, ale také ředitel školy. K dokazování k poslouží učiteli materiály k výuce, žákovské práce nebo třeba záznamy z ukázkových hodin. je nyní taková, že když nedosahuje (učitel) standardu, tak nemá na škole co dělat,“ uvedla přípravy standardů Hana Košťálová. Standard by měl být zakotven v legislativě, zatím není uplatnění by mohlo nastat za takové dva, tři roky,“ uvedl náměstek ministra Jindřich Kitzb