Srovnávejme smysluplně! ****************************************************************************************** * Srovnávejme smysluplně! ****************************************************************************************** 16.3.2009, rubrika: Akademie, strana: 2 POLEMIKA Je dobře, že se začínají objevovat různá porovnávání vysokých škol, zohledňující zejména u absolventů na trhu práce. Je ale nezbytné, aby kritéria porovnání byla smysluplná. „Uplatn VŠ na trhu“, výtvor Střediska vzdělávací politiky Pedagogické fakulty UK, publikovaný v té týden, se hemží profesními pochybeními. Ani publikovaná tabulka, ani detailní zpráva na st neobsahují důležité informace, například o tom, jakým způsobem byli absolventi kontrolován proběhlo statistické zjišťování, „celkové počty“ jsou často pouze vzorky. V roce 2008 na Anglo-americké vysoké škole promovalo 77 bakalářů a magistrů, SVP udává 29. použito pouze číslo 29 (z toho 1 veden jako nezaměstnaný) k charakterizaci naší vysoké ško uniká. Navíc jedno pozorování má v tak malém počtu obrovskou váhu. To je zkreslující v řadě škol, které mají v tabulce uveden velmi malý počet absolventů, Je statistiky, nebo záměr poškodit školu, jejíž absolventi působí v managementu nebo dokonce představenstev prestižních mezinárodních firem, ve vysoké pozici v kanceláři prezidenta re dokázali vybudovat vlastní prosperující firmy? Absolventy naší školy každoročně vítá ve sv rezidenci americký velvyslanec, aby vzdal hold jejich úspěchům, mnozí z našich absolventů postgraduálním studiu na prestižních zahraničních univerzitách. Proč vůbec nebylo hodnoceno, jestli absolvent našel práci v oboru své původní specializace našel práci méně kvalifikovanou? Proč autoři neuvádějí průměrnou mzdu absolventů při nástu v 3-5letém horizontu? Perličkou je zvolené kritérium, tzv. standardizovaná míra nezaměstna autoři přepočítávají jimi spočítanou míru nezaměstnanosti podle regionu, kde má škola sídl přece nebudou působit v místě sídla školy, úpravy na lokální míru nezaměstnanosti, kde se i jednotlivé části Prahy, jsou v tomto případě naprosto nesmyslné - použití tohoto „ukazat demonstruje kvalifikaci pracoviště SVP. Alan Krautstengl, rektor Anglo-americké vysoké školy, Jan Hanousek, profesor ekonomie a st Vyjádření ředitele SVP PedF UK Jana Kouckého: Kdyby si autoři předchozích řádků přečetli vysvětlivky k tabulce, dozvěděli by se, že v ko vysokých škol jsou uvedeni ti absolventi, kteří úspěšně ukončili studium mezi 1. 5. 2007 a Vysvětlili jsme, že údaje o počtu absolventů jsou převzaty z celostátní matriky studentů, data předávají přímo samotné vysoké školy (data z matriky byla získána k 2. 12. 2008, tedy možném termínu před publikováním analýzy SVP). Za uvedené období Anglo-americká vysoká ško jako své absolventy 25 bakalářů a 4 magistry. Údaje o počtech nezaměstnaných pocházejí z ú nezaměstnaných, kteří jsou registrováni na úřadech práce vždy k uvedenému datu (duben, zář žádné výběrové vzorky, jak se autoři mylně domnívají. Ve studii SVP PedF UK je dále jasně uvedeno, že Standardizovaná míra nezaměstnanosti vyjad byla míra nezaměstnanosti absolventů jednotlivých škol, pokud by všichni přicházeli na ste trh práce, a vychází z okresu bydliště absolventů jednotlivých škol, a ne sídla školy, jak uvádějí. Tento postup byl do analýz zařazen v roce 2006 na základě požadavku škol ze znevý a po připomínkách ostatních vysokých škol.