Ekonomická situace naší školy studium nikterak neohrožuje ****************************************************************************************** * Ekonomická situace naší školy studium nikterak neohrožuje ****************************************************************************************** 13.2.2009, rubrika: Studium, strana: 15, autor: Marek Přibil BUDOUCÍ DĚKANKA PEDAGOGICKÉ FAKULTY UK RADKA WILDOVÁ: * * Sleduje pražská pedagogická fakulta, kolik absolventů jde učit? Bohužel ne systematicky. Na úrovni kateder, respektive oborů je různými nástroji zjišťován uplatnění. Systémy zpětných informací je však nutno sjednotit v rámci přípravy nové koncep bývalými studenty. Vytvoření tohoto systému je jednou z priorit. * * V jakých jiných oborech nalézají nejčastěji uplatnění? Velmi často ve státní správě, ale také v podnikové sféře, a to proto, že jejich široký vše důkladná znalost profilujících oborů, ale i pedagogickopsychologických disciplín společně osobní zodpovědností jsou dnes váženým obchodním artiklem a jedním z trendů zaměstnatelnos naši absolventi se ale samozřejmě uplatňují též jako podnikatelé, a to jak v oblasti vzděl obchodu a služeb. * * Je pravda, že na školu berete v souvislosti s poklesem populační křivky téměř každého Jsou obory, na které je nedostatek zájemců, a proto jsme zrušili přijímací zkoušky s tím, uchazeči „vyberou“ v průběhu studia, především v 1. ročníku. Na druhé straně jsou obory – psychologie, speciální pedagogika či některé dvouoborové kombinace s AJ, ČJ, dějepisem – k několikanásobně převyšuje počet studentů, které můžeme přijmout. Celkově lze konstatovat, přihlášených přijmeme každoročně kolem 900 uchazečů. * * Je studium rozděleno na bakalářský a magisterský stupeň? Kromě studijního oboru učitelství pro 1. stupeň ZŠ ano. * * Kde a v jakých profesích se bakaláři uchytí? Nejčastěji v různých podnicích, kde je vyžadována vysokoškolská kvalifikace a schopnost sa tvůrčího řešení praktických problémů, nebo i v bankovnictví. Pro nás je však podstatné, ab bakalářského stupně vstoupilo maximum posluchačů do navazujícího magisterského studia, kde učitelskou kvalifikaci. * * Co kromě běžné výuky škola nabízí? Třeba velmi rozsáhlou síť partnerských univerzit, na kterých mohou za prostředky EU splnit svého řádného studia, řadu mezinárodních projektů či možnost získat fakultní granty pro po výzkumného bádaní již v době studia. * * Koncem loňského roku vyšla najevo napjatá ekonomická situace fakulty, děkan Pavel Bene Mají se v této souvislosti studenti a zájemci o studium něčeho obávat? Medializace napjaté ekonomické situace, do níž jsme se dostali především v důsledku dlouho podfinancování humanitních oborů, vyvolala nejen kýžený zájem veřejnosti o stav financován ale i obavy o platební schopnost, nebo dokonce způsobilost fakulty zabezpečit své stěžejní oblasti pedagogické a vědecké. Fakulta se s napjatou situací vyrovnává a na jejích stěžejn se neprojeví. Navíc je třeba mít vždy na mysli, že není izolovaným ekonomickým subjektem. součástí Univerzity Karlovy v Praze, která nám poskytuje garance. Naprosto neopodstatněné případné obavy posluchačů o perspektivu jejich studií, stejně jako obavy zájemců o studium situace jejich studium nikterak neohrožuje. * * Akademickým senátem jste byla tento týden zvolena kandidátkou na děkanku, nyní čekáte jmenování do funkce rektorem. S jakou koncepcí přicházíte? Vedle stabilizace ekonomické situace kladu především důraz na rozvoj studijní oblasti včet programů vyučovaných v anglickém jazyce. Mimořádný důraz kladu i na profesionalizaci vnitř systému školy. * * Nemohou si čeští učitelé za své špatné finanční ohodnocení sami, když se nebyli od rev to sjednotit a jednoduše zavřít školy do doby, než jim vláda přidá? Přece dnes funguje, že nevybojuje, žádná nemá. Jsou naši kantoři, na rozdíl třeba od francouzských, zbabělci a sl ohýbají hřbet? Učitelé jsou prostě slušní, a protože vychovávají děti pro život ve společnosti, věří, že respektive stát a jeho představitelé vnímají školství opravdu jako prioritu, jak deklarují v osvícenost a nedávají přednost prosazování svých zájmů silou při využití dětí jako stávk což navíc považují i za nedůstojné vzdělaného člověka. Současně si uvědomují, že nemají pr podporu ve společnosti a ani u rodičů dětí. Negativní vztah značné části rodičů ke škole a se přenáší na děti, je v poslední době často diskutován. Takže chce-li někdo slušnost a ví fungujícího státu nazývat zbabělostí či slabošstvím, potom ano. * * Proč je vlastně nutné, aby měli pedagogové učící na ZŠ vysokoškolské vzdělání? ODS tvr této profese dostačuje střední škola. Tyto úvahy zásadně odmítám. V žádné zemi Evropy a ani v ostatních vyspělých zemích světa n vysokoškolské přípravy učitelů zpochybňován. Snižování tohoto významu je vlastní jisté gar kteří podporují ekonomizaci školství vedoucí k preferenci rentability před kvalitou či vzd * * Má podle vás Bílá kniha terciárního vzdělávání z dílny ministra školství Ondřeje Lišky Jako celek je prodchnuta ideou ekonomizace terciárního vzdělávání, která je zvláště pro hu nepřijatelná. Univerzita Karlova v Praze Bílou knihu jako východisko věcného záměru nového zákona odmítá a já se s tímto stanoviskem ztotožňuji. Bílá kniha má tudíž pro mě bílá míst