Akademici: V nouzi hodláme stávkou bojovat proti současné podobě reformy ****************************************************************************************** * Akademici: V nouzi hodláme stávkou bojovat proti současné podobě reformy ****************************************************************************************** 5.2.2009, rubrika: Hradecko, strana: 3, autor: SILVIE ŠPRYŇAROVÁ Do Hradce Králové se sjeli zástupci akademických senátů z více než poloviny vysokých škol republice. Hradec Králové/ Stávající podoba reformy vysokých škol utrpěla další šrám. Proti se postav vysokých škol z celé republiky. V krajním případě jsou ochotny přistoupit k demonstracím č Zástupci akademických senátů jednotlivých fakult z dvanácti univerzit se včera sjeli do kr kde se ostře ohradili proti současné verzi Bílé knihy terciárního vzdělávání, jež by měla celou reformu. Kromě podstatných nedostatků, které akademici shrnuli do závěrečného společného prohlášení samotný způsob, jak celý dokument vznikal. „Debata, která byla ze strany ministerstva prezentována jako velmi otevřená a tvůrčí, ze s tak rozhodně vnímána nebyla. Navíc bylo uváděno, že vysoké školy s reformou souhlasí, což pravda. Většina univerzit v České republice se současnou podobou reformy nesouhlasí,“ uved předseda Akademického senátu Filozofické fakulty UniverzityKarlovy. Dokument, který ministerstvo předložilo jako konečnou podobu Bílé knihy, považují akademic nebezpečný materiál, který ohrožuje kvalitu vysokého školství a jeho demokratický charakte Nově by měla vzniknout rada pro terciární vzdělávání, ve které by byl také člen vlády. Dal ve struktuře vysokého školství by byly takzvané správní rady jednotlivých univerzit. „Již nyní jsme byli kritizováni za přílišnou provázanost vysokého školství s politikou. Ra vzdělávání se objevuje až v poslední verzi Bílé knihy a do systému vysokého školství zanáš nepřehlednost. Navíc prostřednictvím správních rad této rady pro terciární vzdělávání se z na politické strany a neprůhlednost systému,“ vysvětluje Karel Bernášek, místopředseda Aka Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. Ze současného akademického senátu, který je hlavním orgánem samosprávy fakult i univerzity spolek, který by přišel o většinu svých pravomocí, jež by přešly na správní rady. „Senát by přišel o možnost navrhovat děkana rektorovi, o možnost schvalovat rozpočet a i o Posunul by se do role hodnotitele kvality výuky či správce servisních věcí typu, zda v men podávány do skleniček či kelímků. To je naprosto deklasující role,“ říká Bernášek. Problémem však zůstává i skutečnost, že Bílá kniha vůbec nebere na vědomí fungování fakult senátů. „Sice je dán prostor pro možné upravení si struktury uvnitř fakulty, ale celá formulace je Mění se také princip zodpovědnosti, který by nebyl kontrolovatelný,“ poznamenala Pavlina S předsedkyně Akademického senátu Filozofické fakulty Univerzity Hradec Králové. Ostrou kritiku si vysloužil i systém financování vysokých škol a také provázanost výsledků soukromé podniky a průmysl, na níž je kladen velký důraz. „Toto se týká jen části vysokých i humanitní fakulty, které toto napojení nemohou mít. Na jednu stranu je to v pořádku, avš školách není v návrhu reformy ani zmínka,“ uvedl Martin Opršál, předseda Akademického sená fakulty Janáčkovy akdemie múzických umění. Do Hradce však nepřijeli jen zástupci humanitních fakult. Na tvorbě prohlášení, které bude školství Ondřeji Liškovi i členům vlády, se podíleli také akademici z technických univerzi Pokud ani po této výzvě nepřistoupí ministerstvo na veřejnou diskusi a případné změny návr univerzity sáhnout i ke stávkám a demonstracím. Více informací včetně celého prohlášení akademiků a audiorozhovorů najdete na: hradecký de *** Zásadní problémy současného návrhu Bílé knihy terciárního vzdělávání j Snadná zneužitelnost – omezením samosprávy vysokých škol se dává prostor pro prosazování ekonomických zájmů nejrůznějších lobby, a to prostřednictvím správních rad a rady pro terc j Nerealizovatelnost – chybí jasná představa o konkrétním procesu, jak dosáhnout cílového návrhu reformy je tvořen souborem navzájem neprovázaných kapitol, a absence této představy nevěrohodnou. j Krátkozrakost – upřednostnění přímého profitu před investicemi do rozvoje vzdělanosti je pro většinu oborů základního výzkumu likvidační. j Klamnost – návrh reformy naděje mezi uchazeči o kvalitní vysokoškolské vzdělání, protože zaměňuje kvalitu výuky s b finanční rentabilitou. V praxi tak povede k poklesu úrovně absolventů a následně i ke sníž hodnoty na trhu práce. j Neufinancovatelnost – návrh reformy nenabízí realistické řešení p vysokého školství. Zvýšení příspěvku ze státního rozpočtu se neplánuje a chybějící prostře vyrovnány pouhým zapojením soukromých zdrojů.