Platy učitelů mohou poprvé klesnout ****************************************************************************************** * Platy učitelů mohou poprvé klesnout ****************************************************************************************** Mladá fronta DNES, 29.8.2009 A ministryně školství Miroslava Kopicová varuje: úroveň základních a středních škol klesá, jsou průměrné Stojí české školství na pokraji kolapsu? Proč není na vzdělání dostatek peněz? A jak se to odpovídá ministryně školství Miroslava Kopicová. * Paní ministryně, byla jste v této funkci už od září 2006 do ledna 2007. Teď od května a Jak byste srovnala ta období? Tentokráte to je ještě kratší, protože jsem se musela věnovat první dva měsíce předsednict prázdniny, ty mají pro náš resort logické dopady. Navíc jsem věděla, že to bude nakrátko, původně nebylo. * Dá se za tak krátkou dobu vůbec něco udělat? Dá. Příkladem jsou státní maturity a chci postoupit i při reformě vysokého školství. Jsme neutěšený finanční stav dopadá i na nás, v rozpočtu na příští rok nám chybějí 3,2 miliardy připravuji reformu financování školství. * Jaké dopady budou mít chybějící peníze ve vašem resortu? Původně nám chybělo přes pět miliard, teď 3,2 miliardy. Přitom 92 procent našeho rozpočtu Pokud se nepodaří získat alespoň část těch peněz, tak by se muselo sáhnout na platy učitel nestalo ani za balíčků Václava Klause. Doufám, že to tak nebude. * Doufáte, nebo věříte? Znamená to, že se platy učitelů mohou snížit? Ano. Poprvé v historii. Vůbec s tím nesouhlasím. Není totiž plat jako plat. Pokud je průmě 23 tisíc korun, tak při této částce s žádným snížením nemohu souhlasit. Zatím jsme s minis nedospěli k diskusi, že by se platy měly snížit. Ale chybějí nám ty peníze. Vím proto, že zvyšovat nebudou a nemohou. * Budete shánět peníze i jinde? Snažím se přesměrovat peníze z evropských fondů do základních škol. Podařilo se mi takto z miliardy, které chci v průběhu příštích dvou let poslat přímo do škol. Byli bychom první z takto použila peníze, protože Evropská komise to povolila až teď kvůli ekonomické krizi. T vyhlásíme. Ale je pravda, že v investičním programu, kam jde hodně peněz z EU, máme rok zp však doženeme a věřím, že peníze nakonec vyčerpáme. * Evergreenem školství jsou diskuse o státní maturitě. Jak byste si je představovala vy, p mohla rozhodnout bez ohledu na cokoli? Ale já se rozhoduji, jak chci! Dělám to s ohledem na své svědomí a odborný názor. Státní m nešťastná úskalí. Musela jsem je pozastavit, protože pořád neznám reakci Sněmovny, a nemoh některé náročné smlouvy. Budu poslance přesvědčovat, že si nemůžeme dovolit ztrátu dalšího se vytisknou, rozvezou, děti je vyplní. Žáků se to nijak nedotkne, ale vyzkouší si to učit sami, jak to funguje. Bude to náběhový rok. Jsem přesvědčena, že státní maturita má být. * Ale proč? Nejhorší je současný stav – školy učí, co chtějí, samy si napíší otázky, samy je vyhodnotí říkáme jednotně maturitní vysvědčení. Jenže gramotnost žáků se v průměru zhoršuje, máme ho v matematice a přírodních oborech, kde jsme předtím byli na špičce. Prohlubuje se rychle č negramotnost. Část žáků a studentů neumí pracovat s informacemi, a to je základ studia. Ne to takto nechat! Na druhou stranu maturitě nebyl dán do vínku jasný cíl, například zda má, vstupenkou na vysokou školu. * Říkáte, že školy si učí, co chtějí. Vždyť to je přece dobře, ne? Nesměšujte dvě různé věci. Škola má garantovat, že maturant musí mít určité penzum znalost musí postarat, což některé nedělají. Ale jak k tomu jednotlivá škola dospěje, je její věc. * Jak to s maturitou dopadne? Myslím, že poslance přesvědčím. * Cítíte v tom tlaky firem, které se na maturitách mají podílet, či naopak těch, jejichž z zasáhlo nepříznivě? Až budeme dělat velké tendry pro tento způsob maturity, tak požádáme Transparency Internat poslala své pozorovatele. Vše musí být jasné a průhledné. * Jednomu z mých synů je 17 let a spor o maturity ho nezajímá. Je mu jedno, jakým způsobem Co říkáte na tento názor? Naprosto s ním souhlasím. * Tak k čemu humbuk kolem maturit? Vždyť školství trpí daleko vážnějšími problémy. Protože politické strany si myslí, že jsou za tím nějací voliči. Humbuk je zbytečný, nic n Nechápu, proč se do tak odborné věci vměšují politici. * Přitom Česku chybí jasná vize ve školství, vzdělávání, vědě a výzkumu, která by se neměn vládou. Proč tomu tak je? Protože se neudělala základní reforma – reforma státní správy. Na ministerstvech se dělají které tam nepatří, to je rozšířený nešvar. Zcela se opomíjí obrovský problém – nedostatky koncepčním a analytickém výkonu. To souvisí s reformou státní správy. * Proč ji nikdo neudělá? Podmínkou toho je silná vláda, která bude moci dělat i velmi nepopulární rozhodnutí. Týkal vlivných skupin, proto by musela být vláda velmi silná. A takové vlády už dlouhá léta nemá * Probíhá předvolební kampaň. Přestože bez kvalitního vzdělávání se nemůže malá země jako budoucnosti prosadit, tak v kampani je to téma spíše na okraji. Není divné, že se pořád mo poplatků ve zdravotnictví, či radaru? Žádná strana nemá pro školství dostatečné odborné zázemí, nemají připraveny dostatečné arg to je tak strašně důležité. Politici o tom hovoří povrchně. Dobrá vzdělávací politika se m vázat na hospodářskou politiku země. A vzdělání je základním faktorem konkurenceschopnosti * Jak jsme na tom ve srovnání s vyspělým světem, když si vezmete průměr škol od základních Úroveň základních a středních škol jde dolů, i když je zatím považována za dobrou. To je d si zvolíte parametry a jak je hodnotíte. I na vysokých školách jsme jen průměrní. Podpora školství je spíše pocitová, i když se to mění. Do vzdělání zasahují ekonomické faktory a t obě nohy. Navíc nelze hovořit jen o vzdělání, ale o tzv. znalostním trojúhelníku: vzdělání inovacích. * Ztrácíme vlivem nedostatků ve vzdělávání konkurenceschopnost? Pokud jde o cenu práce, je u nás čtyřikrát vyšší než v Rumunsku, dvakrát vyšší než v Polsk produktivita práce je nízká. Dlouho jsme byli při výrobě izolováni od konečného klienta, j dodavatelem komponentů. Nebyl na nás vyvíjen tlak, abychom inovovali. Nic proti montovnám, problém jen v určité době. Přitom jsme pořád schopni produkovat výborné výrobky, ale nemám co se budeme orientovat. Mohli bychom se prosadit například v energetice, strojírenství, a tisíce inženýrů. A jsme obloukem zpět u školství, s kterým to bezprostředně souvisí. * Jenže školstvím se nedá hnout nijak rychle, zejména když chybí všemi uznávaná strategie. Školství je zaoceánský parník, s ním nemůžete snadno pohnout. Pokud s ním však nezačneme p budeme dál zaostávat. * Vždyť od změny režimu už uplynulo dvacet let, to snad bylo dost času, aby se něco odehrá Zmeškali jsme toho hodně. První strategii dalšího vzdělávání jsem předkládala vládě v roce * A výsledky? Tehdy se to všem líbilo... Jenže dodnes nemáme právně zakotvený systém dalšího vzdělávání. * Zvláštní také je, že Češi za alkohol či cigarety utrácejí daleko více než za vzdělání sv Ano, ale ne každý. Čtrnáct procent studentů chodí na placené soukromé vysoké školy a kolem na církevní a další soukromé střední školy. Část společnosti hledá kvalitní vzdělání pro s je, že ne vždy jsou to ty nejbohatší rodiny. 90 procent lidí považuje vzdělání za investic ně přispívat. Žijeme si však relativně dobře, a proto je mnoho lidí v tomto směru vlažných že to tak zůstane, a neinvestují do vzdělání. To je chyba. * Potřebovali bychom spadnout na nos, aby se nám rozsvítilo? Ne že bych si to přála, ale současná krize může přispět k tomu, aby se lidé více zamysleli školství. * Léta se vede také politický spor o placení na vysokých školách. Jaký je váš názor? To, co nazýváme školným, bude placení za různé služby, a to už dokonce existuje. Mnozí to pojmenovat. V každém případě máme málo peněz ve veřejném školství, a proto úroveň nestoupá Musíme odstranit bloky pro studenty ze sociálně slabších rodin, kteří nemohou jít na vysok bychom mít půjčky a finanční podporu pro tyto studenty. Pracujeme na tom. * To už jsem slyšel v této kanceláři od několika ministrů školství. Výsledky nejsou valné opakuje. Doufám, že za mého působení dokončíme alespoň návrh podobného zákona. Již existuje Bílá kn se mají reformovat vysoké školy. Potřebujeme, aby skončilo dlouhodobé podfinancování těch schopni ufinancovat všechny školy, musíme proto zohlednit náklady na školách technických č a odlišit je od humanitních. Nelze navyšovat počet vysokých škol na úkor kvality, což se p * Nechápu, proč se stát podílí na financování mnoha fakult, kde se třeba studuje politolog vztahy. K čemu nám budou stovky politologů? Naopak postrádáme tisíce inženýrů v technickýc stát změnit své priority a toky peněz? Mluvíte mi z duše. Kdyby existovalo školné, tak bych jako stát platila za studenty na tech protože ty lidi potřebujeme. Pokud chce někdo na politologii, ať si to zaplatí sám. Jenže nástroj, jak to udělat. * Zejména vysoké školství je propojeno s vědou a výzkumem. Jste místopředsedkyní Rady pro říkáte protestům vědců, kteří se bojí škrtů v rozpočtech? Vždy vzniká problém, když se spojí hodnocení práce s finančními dopady. Netvrdím, že metod ale lidé z Akademie věd u toho byli, proč nekřičeli tehdy? V tomto případě se musí pořádně jaké peníze kam jdou. Pak se možná ukáže, že takový nedostatek peněz nehrozí. * S ministerstvem školství se táhne i finančně neúspěšný lyžařský šampionát v Liberci. V j na něj poskytli další peníze. Proč? Daly se použít daleko vhodněji. Peníze jsme dali, ale nešly z kapitoly školství, byli jsme jen administrátory té akce. Já neseděla. S tím jsem nic neměla. * Proč podle vás expremiér Mirek Topolánek neustále tvrdil, že jsou to fámy médií, že šamp podivné finanční transakce? Dokud nemám přesná čísla o vyúčtování šampionátu, tak se k tomu nemohu vyjádřit. Také ale proč došlo v Liberci k velkému finančnímu propadu. * V některých zemích se bojí před začátkem školního roku rozšíření prasečí chřipky mezi žá opatření proti této nemoci? Nejsme zřizovatelem většiny škol. Navíc se vakcína, kterou stát nakoupil, nemůže používat je vhodné pouze tamiflu. Pandemie u nás zatím podle všeho nehrozí. Nakoupené vakcíny je má hlavně pro personál ve zdravotnických zařízeních. * Někteří vaši kolegové z „úřednické“ vlády říkají, že pokud by přišla nabídka, tak by ve v politice, chtěli pokračovat po říjnových volbách. Co vy? Určitě bych už nechtěla pokračovat na krátkou dobu. Proto jsem ve vyjádřeních velmi opatrn poctivá – dobře vidím, co by se dalo udělat, takže pokud by existovala možnost pracovat zd období, zkusila bych to. * O žácích, studentech a učitelích se říkají nejrůznější věci. Přečtu vám jeden citát: „Na přepych, nemá správné vychování, neuznává autority a nemá úctu před stářím, děti odmlouvaj při jídle a tyranizují své učitele.“ Odhadla byste, jak jsou ta slova stará? Komenský to není, možná někdo po něm. Přesně ale nevím. * Moc se toho v pohledu na některé věci nezměnilo. Řekl to před více než 2 400 lety Sokrat Sokrates? Ale určité věci se naopak změnily strašně. Proces změny společnosti za využití m technologií probíhá rychle. Dochází k paradoxu, že studenti začínají být kvalifikovanější učitelé. To nikdy v historii nebylo. I my se musíme vypořádat s tím, že role učitele se mě pracovala s doktorem Grygarem a on mi po návratu z USA říkal: „Představte si, většina těch byla mladší než já. Pomáhají k tomu univerzity, kde mají široký výzkum a mladý chytrý člov předčit své učitele.“ To bych chtěla i u nás. * Miroslava Kopicová – Narozena 1951. – Vystudovala FF UK, obor výchova a vzdělávání dospě – Před rokem 1989 pracovala ve státní správě, nikdy nebyla členkou politické strany. – Od ministryní školství. – Tuto funkci zastávala i v první Topolánkově vládě v roce 2006. VILIAM BUCHERT