Rozhovor s Jakubem Fischerem ****************************************************************************************** * Rozhovor s Jakubem Fischerem ****************************************************************************************** ČRo 1 - Radiožurnál, 7.9.2009, 17:30, pořad: Dvacet minut Radiožurnálu Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Poté, co minulé vedení ministerstva školství neuspělo se svou verzí reformy českého vysoké protože se ji nepodařilo protlačit přes většinu vysokých škol, zkouší to ministerstvo pod Kopicovou znovu a jinak. Na světě je výzkum akademiků českých vysokých škol. Jinak řečeno mapuje to, co by lidé pracující na vysokých školách chtěli a nechtěli a ještě jinak řečeno měkký klacek na všechny budoucí remcaly, kteří by protestovali proti reformě vysokého škol pondělních Dvacet minut Radiožurnálu. Přeji vám dobré odpoledne. Šéf reformy terciárního v proděkan Fakulty informatiky a statistiky Vysoké školy ekonomické v Praze Jakub Fischer. D proděkane. Jakub FISCHER, šéf reformy terciárního vzdělávání, proděkan Fakulty informatiky a statisti ekonomické v Praze -------------------- Dobrý den vám i posluchačům. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Vyřiďme, pane Fischere, než se začneme bavit čistě o školských a akademických věcech ty ve pochybnosti, které se buď objevily nebo neobjevily v médiích, zejména v průběhu srpna v so současným angažmá. Vy jste syn současného premiéra Jana Fischera. Jakou souvislost to má s do čela tak důležitého projektu, jako je reforma vysokých škol? Jakub FISCHER, šéf reformy terciárního vzdělávání, proděkan Fakulty informatiky a statisti ekonomické v Praze -------------------- Já se domnívám, že žádnou. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- To víte, nebo se domníváte? Jakub FISCHER, šéf reformy terciárního vzdělávání, proděkan Fakulty informatiky a statisti ekonomické v Praze -------------------- Já jsem byl osloven panem náměstkem ministra, zda-li bych se této role ujal, poté, co rezi předchůdce kolega David Václavík a já jsem jaksi s tímto to nemá nic společného, protože j byl vybrán na základě toho, že jsem s tím týmem dlouhou dobu spolupracoval, vlastně od sam projektu, já jsem zpracovával několik podporových studií a prováděl jsem interní oponentur které byly v tom projektu zpracovávány. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Čistě technicky, existuje ještě jiný člověk, pracovník, který má zkušenosti se statistikou vysokoškolským prostředím, který by eventuelně vás mohl nahradit na tom místě? Jakub FISCHER, šéf reformy terciárního vzdělávání, proděkan Fakulty informatiky a statisti ekonomické v Praze -------------------- Tak, já si myslím, že tam není potřeba statistik, že to z ničeho nevyplývá. Myslím si, že této republice je celá řada. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Tak, ptám se teď čistě na váš osobní dojem, jestli prostě ten fakt, že vy jste jmenován do který má zreformovat konečně po takové době české vysoké školství a jste synem Jana Fische České republiky, jestli to nemáte pocit, že to působí minimálně trošku zvláštně? Jakub FISCHER, šéf reformy terciárního vzdělávání, proděkan Fakulty informatiky a statisti ekonomické v Praze -------------------- No, já v této situaci trochu nevím, co bych měl dělat. Patrně, když je otec premiérem, tak doma na pohovce a nedělat nic, protože v obchodní sféře působit také nemohu, neboť bych by že mám nějaké zakázky, které jsou třeba státní a koneckonců touto logikou bych se musel i nevrátit svoje diplomy ze statistiky, jak habilitační, tak doktorský, protože již v té dob předsedou Českého statistického úřadu a Český statistický úřad, jak známo, s naší fakultou spolupracuje, pochopitelně náš otec, i můj otec osobně. Martin VESELOVSKÝ, moderátor ------------------- Mluvíte s vaším otcem o vaší práci? Například o tom, že teď jste v čele toho týmu reformuj školství? Jakub FISCHER, šéf reformy terciárního vzdělávání, proděkan Fakulty informatiky a statisti ekonomické v Praze ------------------ Tak otec to ví, ale mluvíme spolu velmi málo, protože jak on a zejména on, tak já máme hod takže si občas telefonujeme k řadě věcí, jak statistických tak i jiných, ale o tomto se ba málo. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Napadlo mě, jestli, když jsem hleděl na ten pečlivý aparát u té zprávy o výzkumu českých a popisuje jednak metodiku a pak pečlivě ty otázky, jestli jste náhodou nedostal od svého ot který říkal, máte tam chybu? Jakub FISCHER, šéf reformy terciárního vzdělávání, proděkan Fakulty informatiky a statisti ekonomické v Praze ------------------- Ne, tak to jsem opravdu nedostal a nepředpokládám, že by měl otec vůbec čas se tím zabývat výsledky toho výzkumu ani neviděl. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- No a pak ještě jedna připomínka, pane Fischere. Vy pracujete také, tuším, jako externista Scio, která pracuje a vypracovává testy pro přijímací řízení v českém školství. Není toto zájmů ve chvíli, kdy víme, že minimálně současné vedení ministerstva školství prosazuje co zavedení státních maturit, které by samozřejmě do značné míry eliminovalo například část p na vysoké školy? Jakub FISCHER, šéf reformy terciárního vzdělávání, proděkan Fakulty informatiky a statisti ekonomické v Praze ------------------- Tak, zaprvé, já nemám na starost reformu sekundárního vzdělávání, to znamená středního ško členem vedení ministerstva školství ani užšího ani širšího a s touto problematikou nepřich Co se týká státních maturit a přijímacího řízení, tak já se domnívám a jsem o tom hluboce přijímací řízení musí zůstat v kompetenci jednotlivých vysokých škol. Pokud si zvolí státn zkoušku, vlastní zkoušku, musíme to nechat na nich. Škola by měla být odpovědná za to, aby kvalitní uchazeče, ze kterých postupně vzniknou kvalitní absolventi, kteří se dobře uplatn Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Jinak řečeno, ty úvahy, které jsou někdy spojeny s tím celým projektem státní maturity, že tady bude takto unifikovaná státní maturitní zkouška, že de facto je potom zbytečné, aby b zkoušky na vysoké školy, protože se dá vycházet z těch výsledků maturitních zkoušek, tak s tato úvaha mylná? Jakub FISCHER, šéf reformy terciárního vzdělávání, proděkan Fakulty informatiky a statisti ekonomické v Praze -------------------- No, tak já bych tady nepředjímal rozhodnutí vysokých škol. Vysoké školy jsou v přijímacím jsem měl možnost sledovat, velmi konzervativní. To než přešly některé z nich na přijímací zkoušek, které provádí společnost Scio, tak trvalo řadu let a myslím si, že školy budou ve co zvolí, co nezvolí. Pochopitelně, pokud si vyberou státní maturitu jako hlavní kritérium kritérium, jako doplňkové kritérium, je to naprosto jednoznačně jenom na nich. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Posloucháte Dvacet minut Radiožurnálu. Mým dnešním hostem je šéf projektu reforma vysokošk vzdělávání a také proděkan Fakulty informatiky a statistiky Vysoké školy ekonomické v Praz Fischer. Tak, pojďme k samotnému výzkumu. Výzkum akademických pracovníků českých vysokých slibovali, pane proděkane, od tohoto výzkumu? Jakub FISCHER, šéf reformy terciárního vzdělávání, proděkan Fakulty informatiky a statisti ekonomické v Praze ------------------- Tento výzkum je zcela ojedinělý, protože ještě nikdy v historii, myslím v té polistopadové nebylo provedeno šetření mezi všemi akademickými pracovníky. Mohu-li to říct v jedné větě, bylo zjistit autentické názory akademických pracovníků a nikoliv jen názory, které jsou tl prostřednictvím vysokoškolských reprezentací. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Na druhou stranu akademických pracovníků je něco přes 20 tisíc v České republice, nebo ale jich bylo osloveno vaším dotazníkem a vaším výzkumem. Odpovědělo jich jen něco málo přes 6 poněkud devalvující? Jakub FISCHER, šéf reformy terciárního vzdělávání, proděkan Fakulty informatiky a statisti ekonomické v Praze ------------------- Tak vemte to z druhého úhlu pohledu. Odpověděla 1/4 lidí, 1/4 akademických pracovníků, to je obrovské číslo, pokud vezmeme v úvahu, že nám to již umožňuje provádět různé analýzy vz odpověďmi, analýzu těch postojů, můžeme provádět diferenciaci podle typu vysoké školy, pod zařazení. To znamená, zda-li je ten člověk na pozici profesora, docenta, odborného asisten či lektora, umožňuje nám to provádět nějaké analýzu regionálních rozdílů, umožňuje nám to podle toho, zda-li ten akademický pracovník je tou částí managementu nebo zda-li je součás senátu. Mimochodem, akademických senátorů nám odpovědělo kolem 700, takže si myslím, a ze hlediska je to dostatečné číslo. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- K čemu konkrétnímu budou výsledky tohoto výzkumu názoru českých akademiků použity? Jakub FISCHER, šéf reformy terciárního vzdělávání, proděkan Fakulty informatiky a statisti ekonomické v Praze ------------------- Výsledky by měly zahájit druhou fázi veřejné diskuse o reformě vysokého školství. Jak jste svém úvodu, tak ta první část reformy, to znamená příprava zákona, nebo věcného záměru zák vzdělávání, pak byla v dubnu pozastavena. Důvodem bylo to, že po pádu vládu a po tom, co s rozpustí Poslanecká sněmovna, takže se to již nestihne připravit tak, aby ... Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Pardon, co se myslelo, že se rozpustí Poslanecká sněmovna? Jakub FISCHER, šéf reformy terciárního vzdělávání, proděkan Fakulty informatiky a statisti ekonomické v Praze -------------------- Ne v momentě, kdy byla přijata dohoda o předčasných volbách, to znamená, že skončí funkční Poslanecké sněmovny dříve než v roce 2010, to znamená v dřívějším termínu, tak tím bylo zř že se nestihne připravit ten zákon tak, aby byl projednán do konce funkčního období součas Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Já jsem v tom úvodu také mluvil o tom měkkém klacku. To je takový velice nepřesný termín, že ten výzkum bude poté jednou, až bude opravdu ta další verze reformy vysokého školství p jakýkoliv hlas z akademické sféry se zvedne a bude říkat, nám se to nelíbí, této vysoké šk a toto, tak tam bude řečeno. Ale tento výzkum, to znamená i vy jste řekl, že je to v pořád Jakub FISCHER, šéf reformy terciárního vzdělávání, proděkan Fakulty informatiky a statisti ekonomické v Praze -------------------- Ano, výzkum samozřejmě slouží jako argument do další fáze té veřejné diskuse. Nicméně my s diskusi neuzavíráme, my neříkáme, že na tomto výzkumu bude všechno ostatní postaveno, ale máme k dispozici výsledky výzkumu akademických pracovníků. To mimochodem není jediný výzku i, nebo momentálně běží výzkum studentů, připravuje se výzkum vnějších aktérů, zejména zam zpracovává se řada podporových studií, včetně například studie o systémech řízení v západn ve Spojených státech amerických a toto všechno bude sloužit jako podklady k té veřejné dis povedeme primárně s vysokoškolskými reprezentacemi. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Mluvíte o tom, že má být zahájena nějaká druhá etapa veřejné diskuse. Myslím, že téměř kdo posluchačů Radiožurnálu si pamatuje, že něco jako veřejná diskuse, nebo diskuse, která pro pracovníky v českém školství, ať už vysokém nebo jakémkoliv jiném, že běží už prostě dlouh je bílá kniha, tu je něco, co se jmenuje trochu jinak, v podstatě je to taky návrh na refo nebo jakéhokoliv jiného školství a stále se to nedaří. Stále do toho tu vlezou volby, tu d předčasné volby a tak dále. Tak váš odhad s tím, že teď vidíte, možná o něco více do celéh protože jste šéfem reformy vysokého školství toho projektu, tak kdy je reálné očekávat, že do sněmovny a to znamená téměř ke svému finále? Jakub FISCHER, šéf reformy terciárního vzdělávání, proděkan Fakulty informatiky a statisti ekonomické v Praze -------------------- Tak, já si myslím, že věcné záměry obou zákonů, to znamená, jak zákona o terciárním vzdělá o finanční pomoci studentů, který je nedílnou součástí té reformy, možná se k němu ještě v že věcné záměry zákona by mohly být hotovy někdy z kraje nebo v průběhu prvního pololetí p a pak už to závisí na lhůtách projednávání, protože tam, jsou tam ty studie, ty analýzy ty připomínkové řízení vnitřní, vnější a tak dále, takže tam už to pak záleží na délce toho l procesu. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- A rozumím-li tomu správně, kdybychom uvažovali, že legislativní proces tentokrát proběhne řekněme, rozumné časové prodlevě, že někdy kolem roku 2000, řekněme 11 či 12 by reforma mo fungovat jaksi v praxi? Jakub FISCHER, šéf reformy terciárního vzdělávání, proděkan Fakulty informatiky a statisti ekonomické v Praze -------------------- Tam někde bych to viděl. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Říká zatím ve Dvaceti minutách Radiožurnálu Jakub Fischer, proděkan Fakulty informatiky a Vysoké školy ekonomické v Praze. Mluvil jste o tom, pane proděkane, že probíhá už průzkum vysokých škol České republiky. To, že jste zkoumali názory českých akademiků, kteří jsou z pracují v českém vysokém školství, to je jasné. Na druhou stranu studenti jaksi protékají To, co vám řeknou ti současní, za dva roky už může být jinak, protože už tam budou jiní st zkušenostmi, s jiným sociálním zázemím a tak dále. Počítáte s tím? Jakub FISCHER, šéf reformy terciárního vzdělávání, proděkan Fakulty informatiky a statisti ekonomické v Praze ------------------- Tak, snažili jsme se tomu "zabránit", alespoň tak, že významnou částí mezi oslovenými stud studenti, kteří nastupují v tuto chvíli do prvního ročníku. Jenom pro informaci, pro poslu osloveno, nebo bylo osloveno 56 tisíc studentů celkově, z toho 46 tisíc studentů jsou stud a vyšších ročníků a 10 tisíc oslovených studentů bude z těch, kteří se v tuto chvíli, v tě těchto týdnech zapisují ke studiu na vysoké škole. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Teď pojďme zpátky k výzkumu akademiků, já jsem vybral několik údajů, které a pojďme to vzí řekněme, dotazníkovou formou, které mne zaujaly a já bych vás požádal o jejich interpretac v českém vysokém školství existuje 38% docentů do 50 let a vedle toho je údaj 86 profesorů jsou údaje, které jsou, řekněme, v principu, jaksi špatné nebo smutné, nebo je to v pořádk Jakub FISCHER, šéf reformy terciárního vzdělávání, proděkan Fakulty informatiky a statisti ekonomické v Praze -------------------- To jsou údaje, které jsou v principu špatné a svědčí o nevyhovující věkově kvalifikační st to, že máme velmi málo mladých docentů a velmi málo mladých profesorů. Pokud ... Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Na druhou stranu, vy sám jste mě překvapil. Vám je 31 let a jste docentem a já jsem zatím pro průchodu českým vzdělávacím systémem měl pocit, že docentura je záležitostí téměř vous Jakub FISCHER, šéf reformy terciárního vzdělávání, proděkan Fakulty informatiky a statisti ekonomické v Praze ------------------- Tak, já jsem dostal habilitační projekt od České spořitelny a v rámci něho se mi podařilo zahraničí a podařilo se mi tu práci napsat, obhájit a mít i dostatečnou publikační činnost Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Dobře. Tak k tomu údaji tedy, že je příliš mnoho profesorů nad 50 let a příliš málo docent Jakub FISCHER, šéf reformy terciárního vzdělávání, proděkan Fakulty informatiky a statisti ekonomické v Praze -------------------- Ano, pokud to ještě doplním jedním údajem, tak celkově průměrný věk akademických pracovník u docentů už je to 54 let a u profesorů je to 61 let. To znamená skutečně, jo, průměrný pr starý. To znamená, ty školy prostě nemají dostatek profesorů, kteří by byli mladší. Martin VESELOVSKÝ, moderátor ------------------- To znamená, že jsou čeští akademici líní? Jakub FISCHER, šéf reformy terciárního vzdělávání, proděkan Fakulty informatiky a statisti ekonomické v Praze -------------------- To může znamenat i zakonzervovaný kvalifikační systém. To znamená, že ty kvalifikační syst školách nejsou dostatečně průchodné pro to, aby se to změnilo a nebo to i znamená, že star profesoři nechtějí mezi sebe pustit mladší habilitované kolegy. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- A jak to je z vaší zkušenosti? Jakub FISCHER, šéf reformy terciárního vzdělávání, proděkan Fakulty informatiky a statisti ekonomické v Praze -------------------- Tak, my se snažíme, co nejvíce usnadnit mladým akademickým pracovníkům jejich další kvalif to samozřejmě složité, protože nástupní platy zvláště asistentů a odborných asistentů jsou Oni musí také přemýšlet, jak se uživit, jak uživit rodiny, které v tom věku zakládají, to všichni možnosti, sílu, čas, prostředky na to, aby se věnovali plně své akademické dráze, pedagogické a vědeckovýzkumné a i tady může být nějaký, nějaká systémová překážka. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Z vašeho výzkumu mezi akademiky českých vysokých škol vypadlo také číslo 33 562 korun jako hrubý příjem v akademické oblasti. Dejte mi to nějakého kontextu. Je to hodně nebo málo? Jakub FISCHER, šéf reformy terciárního vzdělávání, proděkan Fakulty informatiky a statisti ekonomické v Praze -------------------- Tak, je to jeden a půl násobek průměrné mzdy, nebo přibližně jeden a půl násobek průměrné republice. Zase, je to velmi rozdělené podle věku a podle kvalifikace. Tady si každý může Internetu naší výzkumnou zprávu, která je velmi podrobná a kde by například zjistil, že pr věku 40-50 let tak mají průměrný příjem přes 61 tisíc. Naopak odborní asistenti a lektoři, hovořil před chvílí, kteří jsou ve věku do 30 let, tak mají průměrný plat někde kolem 23 t skutečně velmi málo. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- No a pak ještě jeden údaj. 69% akademiků považuje za problém hospodaření vysokých škol s f prostředky. To se dá interpretovat, jako, že si samotní akademici myslí, že vysoké školy p hospodařit. Je to tak? Jakub FISCHER, šéf reformy terciárního vzdělávání, proděkan Fakulty informatiky a statisti ekonomické v Praze -------------------- Ano, přesně tak to interpretujeme a opět bych to dal do širší souvislosti. 91% akademickýc si myslí, že velkým problémem pro vysoké školství je nedostatek veřejných zdrojů, a když t všichni a když se na to podíváme dohromady, tak 61% ze všech respondentů si zároveň myslí, prostředků málo a zároveň, že se s nimi plýtvá. To znamená, máme málo peněz, ale neumíme s Toto je věc, se kterou také budeme muset udělat. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Co s nimi chcete udělat? Vyjma toho, že byste vedení vysokých škol svěřili headhunterským najmou krizové managery. Jakub FISCHER, šéf reformy terciárního vzdělávání, proděkan Fakulty informatiky a statisti ekonomické v Praze -------------------- Tak, je to širší otázka řízení a samosprávy vysokých škol. Myslím si, že se budeme muset p vyspělému světu, kde akademické senáty tak, jak je známe tady, hrají velmi významnou roli, významnou roli v akademické oblasti, v akademických otázkách a menší roli hrají ve strateg operativním řízení. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Jen připomínám, že stále posloucháte Dvacet minut Radiožurnálu a šéf projektu reforma terc vzdělávání a proděkan Fakulty informatiky na VŠE v Praze Jakub Fischer je dnes mým hostem. kritice, která se objevila velice rychle, kritice vůči celému výzkumnému projektu mezi aka vysokých škol. Dá se říct, že ministerstvo školství má v podstatě kontinuální problém s ná Karlovy, respektive jejího vedení. Rektor Václav Hampl se ostře stavěl už proti bílé knize vzdělávání, ta byla z dílny ještě předchozího ministra školství Ondřeje Lišky, respektive Matějů a teď jako jediná česká vysoká škola odmítla Univerzita Karlova účastnit se toho vý diskvalifikující pro ten výzkum? Jakub FISCHER, šéf reformy terciárního vzdělávání, proděkan Fakulty informatiky a statisti ekonomické v Praze -------------------- Tak, já bych to rozdělil do několik a otázek. Univerzita Karlova neodmítla zúčastnit se vý Karlova odmítla poskytnout seznam a emailové adresy akademických pracovníků, tyto byly nás veřejně dostupných zdrojů, protože seznamy pracovníků najdeme na webu školy, případně jedn Nakonec se z Univerzity Karlovy zúčastnilo 18% akademických pracovníků. Já bych jim za to stejně jako všem akademickým pracovníkům ostatních škol, kteří se výzkumu zúčastnili. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Předpokládám, že pan rektor Hampl neposlal asi údaje do dotazníku. Jakub FISCHER, šéf reformy terciárního vzdělávání, proděkan Fakulty informatiky a statisti ekonomické v Praze -------------------- Ty údaje, ty ten dotazník byl plně anonymní, takže já v tuto chvíli, ani nikdo jiný, nemůž li pan rektor Hampl odpověděl nebo ne. A co se týče těch námitek, tak to bych ještě rozděl První věc, námitka vůči celé reformě a vůči bílé knize a alternativní materiál, který Karl zpracovala. My v současné době si necháváme zpracovat studii, která porovnává tyto materiá porovnává východiska, cíle a nástroje uvedené v bílé knize a v materiálu Univerzity Karlov ta analýza není hotová. Nicméně z předběžných výsledků lze vyvodit, že tam existuje řada s přesto, že to na první pohled vypadá, že je tam hluboký rozpor, takže si myslím, že i toto bude dobrým vkladem pro jednání s Univerzitou Karlovou k jejich postoji. A abych odpověděl Byla námitka nejen ze strany Univerzity Karlovy, ale i ze strany Rady vysokých škol. My js zpracovat nezávislou expertízu, kterou pracoval děkan Fakulty sociálních studií Masarykovy Brně pan profesor Rabušic a v této expertíze, která je posluchačům taktéž k dispozici na w ministerstva školství jednoznačně plyne, že ten výzkum byl v souladu s metodologickými pož jsou na ten výzkum kladeny, to znamená, že ten výzkum je z hlediska této expertízy v pořád Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Jinými slovy, i přesto, že to minimálně z mediálních ohlasů vypadalo, že Univerzita Karlov největší akademické pracoviště v této zemi, tento unikátní výzkum bojkotuje, tak vy jste n získali a když to přeneseme i do té oblasti vztahů Univerzity Karlovy k reformě vysokého š myslíte si, že bude možná nějaká dohoda? Jakub FISCHER, šéf reformy terciárního vzdělávání, proděkan Fakulty informatiky a statisti ekonomické v Praze -------------------- Já si myslím, že určitě bude možné jednat a určitě, když si sedneme na ty materiály, na bí současný návrh reformy, na to, jak to vypadá po těch výzkumech a na ten materiál Univerzit určitě tam prostor k jednání je, protože, jak říkám, je tam řada styčných bodů, byť tak na nevypadají. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Bezesporu se Český rozhlas 1 Radiožurnál bude celému tématu nejen vysokého školství, i nad Proděkan Fakulty informatiky a statistiky Vysoké školy ekonomické v Praze Jakub Fischer by Dvaceti minut Radiožurnálu. Pane Fischere, díky za váš čas a na shledanou. Jakub FISCHER, šéf reformy terciárního vzdělávání, proděkan Fakulty informatiky a statisti ekonomické v Praze -------------------- Děkuji a přeji všem akademickým pracovníkům i studentům dobrý akademický rok. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- U mikrofonu byl také Martin Veselovský. Přeji vám příjemný podvečer.