Bartoš: Novelu o vzdělání učitelů by mohl prosadit Senát
Ke zpravodajství: GRAFIKA; AUDIO autor: kli tep Praha 8. září (ČTK) Vyspělé země dávají na vzdělání v průměru 6,1 procent svého hrubého domácího produktu, Česko dává jen 4,8 procent. Vyplynulo to z mezinárodního srovnání zemí Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), které dnes zveřejnilo ministerstvo školství. Mezi lety 2000 až 2006 přitom Česko navýšilo výdaje na žáka o 52 procent, na vysokoškolského studenta pak o 30 procent. Oproti vyspělým zemím jsou v Česku nižší i platy učitelů. Dnes zveřejněné údaje zpracovávaly starší data, výsledky tak odráží stav českého školství za rok 2006. Největší rozdíly jsou u výdajů na vysoké školy. Na ty dávají země OECD asi 1,9 procent svého HDP, Česko jen 1,2 procent. Příští rok by navíc univerzitám mohly kvůli škrtům v rozpočtu klesnout dotace na studenta až o 30 procent proti roku 2007. Na základní a střední školy dávají vyspělé země průměrně 3,7 procenta HDP, Česká republika pak tři procenta. Vysoké školy jsou však v zemích OECD více financovány ze soukromých zdrojů, tedy ze školného nebo třeba podniky. Veřejné peníze tvoří ve vyspělých státech 73 procent rozpočtu vysokých škol. České univerzity však mají od státu 82 procent všech svých peněz. Za průměrem zemí OECD také výrazně zaostávají platy českých učitelů. Pedagog na prvním stupni si ve vyspělých státech vydělá za hodinu 49 dolarů přepočtených na paritu kupní síly (asi 862 korun). Český kantor však za stejnou práci dostane jen 34 dolarů (598 korun). Na středních školách jsou rozdíly ještě větší, za hodinu výuky dostane učitel v cizině 72 dolarů (1267 korun), Čech pouze 51 (897 korun). Čeští pedagogové přitom musejí zvládnout víc dětí ve třídě. |
|