Bartoš: Novelu o vzdělání učitelů by mohl prosadit Senát ****************************************************************************************** * Bartoš: Novelu o vzdělání učitelů by mohl prosadit Senát ****************************************************************************************** Ke zpravodajství: GRAFIKA; AUDIO autor: kli tep Praha 8. září (ČTK) Vyspělé země dávají na vzdělání v průměru 6,1 procent svého hrubého domácího produktu, Čes procent. Vyplynulo to z mezinárodního srovnání zemí Organizace pro hospodářskou spolupráci které dnes zveřejnilo ministerstvo školství. Mezi lety 2000 až 2006 přitom Česko navýšilo 52 procent, na vysokoškolského studenta pak o 30 procent. Oproti vyspělým zemím jsou v Čes učitelů. Dnes zveřejněné údaje zpracovávaly starší data, výsledky tak odráží stav českého 2006. Největší rozdíly jsou u výdajů na vysoké školy. Na ty dávají země OECD asi 1,9 procent své 1,2 procent. Příští rok by navíc univerzitám mohly kvůli škrtům v rozpočtu klesnout dotace o 30 procent proti roku 2007. Na základní a střední školy dávají vyspělé země průměrně 3,7 Česká republika pak tři procenta. Vysoké školy jsou však v zemích OECD více financovány ze soukromých zdrojů, tedy ze školné podniky. Veřejné peníze tvoří ve vyspělých státech 73 procent rozpočtu vysokých škol. Česk mají od státu 82 procent všech svých peněz. Za průměrem zemí OECD také výrazně zaostávají platy českých učitelů. Pedagog na prvním stu vyspělých státech vydělá za hodinu 49 dolarů přepočtených na paritu kupní síly (asi 862 ko kantor však za stejnou práci dostane jen 34 dolarů (598 korun). Na středních školách jsou větší, za hodinu výuky dostane učitel v cizině 72 dolarů (1267 korun), Čech pouze 51 (897 pedagogové přitom musejí zvládnout víc dětí ve třídě.