Startuje boj o studenty ****************************************************************************************** * Startuje boj o studenty ****************************************************************************************** 26.9.2009, rubrika: Ekonomika, strana: 9, autor: PAVEL P. NOVOTNÝ Na vysoké školy se řítí populačně slabé ročníky, mládež budou muset více lákat Praha - Vysoké školy čekají náročné roky: ubude jim potenciálních studentů a tím pádem tak dostávají od státu. Univerzity se tak budou muset mnohem více snažit, aby maturanty přilákaly ke studiu. Už nyní to zkoušejí hip hopem, vlastním golfovým hřištěm či soutěžemi o ceny. „V polovině devadesátých let se rodilo nejméně dětí v historii. Dno nastalo v roce 1999, k jen 90 tisíc. To na školy v příštích letech tvrdě dopadne,“ vysvětluje Jitka Rychtaříková, demografie Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlova. Dříve přitom byla běžná porodnost ko dětí. Právě počet studentů ovlivňuje, kolik peněz získají školy od státu. Veřejné školy v Česku na hlavu zapsaného studenta, navíc odlišně podle nákladů na studium. „Nejlevnější“ studenti jsou třeba právníci, ekonomové a humanitní obory – stát stojí 34 ti Na druhé straně třeba výtvarníci a další umělci mohou stát přijít až na 200 tisíc korun na Populační propad, který demografové už nyní pozorují a který by měl gradovat v letech 2015 mnoho škol přiměl uvažovat o nových a často hodně odvážných propagačních akcích. Zatímco množství studentů se může propadnout až o třetinu, tak počet vysokých škol se za p zvýšil o 11 a nyní je jich v Česku 73. „Bude to mít velký dopad hlavně na školy, které nejsou masové. Systém financování totiž zn populární obory,“ upozorňuje Rychtaříková. Vsebepropagaci jsou nejaktivnější soukromé školy, které od státu na žáka nedostanou nic. Č různými výstřednostmi, kterými chtějí mládež ohromit. Standardem bývá bezdrátový internet budově školy. Pražský Bankovní institut, kde je roční školné asi 50 tisíc, například láká na golf. Ten prezentuje jako jednu ze základních dovedností každého manažera. Hodiny realizuje na t školy, ve výstavbě navíc má i vlastní golfové hřiště u školního kampusu. „V roce 2012 bude propad uchazečů asi třicet procent. V současné době tak připravujeme opa mají přinést pozitivní výsledky v konkurenčním boji,“ říká Jiří Rotschedl, vedoucí marketi pražského Bankovního institutu vysoké školy. U dalších soukromých škol jsou tradičním lákadlem soutěže u přijímacího řízení o prominutí studijní zájezdy do zahraničí. Veřejné školy jsou umírněnější a spíše sázejí na své jméno a prestiž. „Vzhledem k výraznému postavení Vysoké školy ekonomické na trhu vzdělávacích služeb jsou h organizovány na půdě školy, třeba Dny otevřených dveří jednotlivých fakult,“ popisuje pror zahraniční vztahy a PR profesorka Hana Machková. Výjimkou mezi veřejnými vysokými školami je České vysoké učení technické v Praze. Po své loňské kampani Sedm statečných nyní přichází s projektem v rytmu hip hopu. Mladé má český raper Orion, který kampani propůjčil svůj obličej. *** * Co je to hip hop Hip hop je druh hudby a novodobý taneční styl, populární zvláště mezi m kombinací dvou hlavních prvků: rytmů vytvářených (mixovaných) dýdžejem a veršů, které do n (specifická forma zpěváka). K již zmíněné hudbě patří grafický projev známý jako graffiti, tanec označovaný pojmem break dance