Dopisy a e-maily ****************************************************************************************** * Dopisy a e-maily ****************************************************************************************** 16.9.2009, rubrika: Názory, strana: 12 V rubrice DOPISY A E-MAILY uveřejňujeme reakce čtenářů, které vyjadřují jejich názor. Text v nezkrácené formě uveřejněny na webové adrese: blog.ihned.cz/ ctenari Ústavní krize se dere do škol Ústavní krize není jen záležitostí politiků. Projevuje se i kterými na první pohled souvisí jen okrajově. Jeden konkrétní příklad za všechny: učím zák střední škole, a protože si nemyslím, že škola je skleník, který má studenty izolovat od v zdmi, bavím se s nimi o aktuálních otázkách. V tomto čase tedy zejména o ústavní a politic Když ovšem Ústavní soud v první školní den oznámil, že se bude zabývat ústavní stížností p byli jsme svědky neuvěřitelných scén. Politici z obou největších politických stran se v če předháněli v tom, kdo zostudí Ústavní soud větší urážkou. Náš nejvyšší soud je prý tragický a aktivistický, strhává na sebe přílišnou pozornost, vrh současné situace atomovou bombu, neúnosně prodlužuje ekonomickou krizi a bude třeba mu při A právě v této chvíli učitelé silně pocítí, jak velký dopad na atmosféru ve školách součas a politická krize má. Jak odpovídat na oprávněné otázky studentů, že je přeci zvláštní, kd zpochybňují autoritu Ústavního soudu - našeho nejvyššího soudu. Nebo proč politici vytýkaj přílišný aktivismus, když reaguje pouze na řádně podanou stížnost? A jak si mohou politici vůbec dovolit uvažovat nad tím, že by rozhodnutí Ústavního soudu n respektovat? A nabízejí se i další otázky - jak v takové atmosféře, kdy si mocní chtějí oh se jim to zrovna hodí, učit studenty úctě k zákonům, k právu, ale i k sobě navzájem? Jak j že pod heslem „když se kácí les, létají třísky“ nelze měnit základní principy, na kterých stojí? Sympatické je, že se studenti ptají. Čím víc se jich bude ptát, tím víc se příště budou politici držet zpátky. Tak funguje demo Michal Urban, středoškolský učitel Všechno finské není vždy nejlepší Členové NERVu líčí v článku Pozdrav z Helsinek (HN 11. z zemi, ze které by si Česká republika měla vzít příklad. Ne však úplně všechno, co chválí, pohledu vždy tak jednoznačně pozitivní. Krácení pracovních úvazků či jejich převádění na částečné není určitě považováno za ideáln lidí, kteří by rádi získali dlouhodobé zaměstnání na plný úvazek. V současnosti zaváděná f tzv. univerzitního učitele se smlouvou na pouhý jeden rok dá stěží mladým akademikům zcela perspektivu. Přepočítávat vše na peníze pak může být značně nevýhodné pro jisté spektrum o humanitních, jež výdělečné být v podstatě nemohou - či pouze v malé míře nebo ve velmi dlo měřitelné perspektivě. Jan Dlask, asistent finské literatury na Filozofické fakultě UK v Praze