České školství zaostává za světem
18.9.2009, rubrika: STUDIUM, strana: 12, autor: Lenka Hloušková Vysokoškoláků přesto přibývá * Lepší plat a místa získávají muži * Nejhůř jsou na tom kantoři na prvním stupni Vysokoškolským titulem se v Česku pyšní stále víc lidí. Přesto zůstáváme pod průměrem vyspělých států: v počtu absolventů VŠ, penězi plynoucími do školství, učitelskými platy i v rovnosti mezd mezi muži a ženami se stejným vzděláním. Nová data v září přinesla studie Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Shrnují většinou stav za školní rok 2006/2007. Ukázala mimo jiné, že v roce 2007 dostudovalo o polovinu více Čechů než v polovině devadesátých let. Prezentovala i přímou úměru mezi dosaženým vzděláním a výší platů. Čeští vysokoškoláci vydělávají o 92 procent více než středoškoláci, průměr v OECD je 56 %. U vysokoškolaček a středoškolaček s maturitou je rozdíl „pouze“ pětašedesátiprocentní. Ženy mají o třetinu nižší mzdy Průzkum odráží i další přínosy vzdělání. Čím vyšší je, tím lépe člověk přijímá sám sebe, svůj zdravotní stav, zajímá se o politiku a mezilidské vztahy. Statistiky nicméně shrnuly i tradiční zajímavost českého prostředí: ženy s VŠ titulem mají o třetinu nižší mzdy než stejně vzdělaní muži. Tento rys nespravedlivého odměňování ostatně patří k neměnným rysům trhu práce v ČR. Studie potvrdila rovněž to, že bez ohledu na vzdělání má u nás častější problém sehnat zaměstnání právě osoba slabšího pohlaví. ČR jinak pozvolna dohání vyspělé státy v počtu středoškoláků, kteří nastupují na vysoké školy. V OECD je to 56 procent z nich, u nás 54. Podprůměrní jsou čeští posluchači ale v tom, že častěji než jejich vrstevníci z ciziny vzdělávání nedokončí. I přesto počet vysokoškoláků v populaci roste, a to především díky mladé generaci. Nějakým titulem z VŠ se už pyšní čtrnáct procent Čechů, průměr v OECD je dvojnásobný. Mateřinky v průměru Analýza vyspělých států shrnula zaostávání Česka, co se týče prostředků vyčleněných na vzdělání. Zatímco jiné státy do něj dávají v průměru 6,1 procenta svého hrubého domácího produktu (HDP), Česko 4,8 procenta. Dlouhodobě podfinancované jsou u nás v tomto směru VŠ. Na ty jde v OECD asi 1,9 procenta, v EU 19 pak 1,3 % a v ČR 1,2 % HDP. Nedostatek peněz v českém akademickém sektoru je podle zpracovaných dat způsoben i menším počtem soukromých vysokých školfinancovaných ze soukromých zdrojů: ať už ze stipendií studentů, nebo třeba firmami. Zatímco tzv. veřejné peníze tvoří ve vyspělých státech 73 procent rozpočtu VŠ, v ČR čerpají od státu 82 procent všech peněz, což je ale na druhou stranu srovnatelné se stavem v EU. Do vyspělého průměru se naše republika ve spektru vzdělávacích institucí dostala jen v kategorii mateřských škol, kam směřuje půl procenta HDP. Náklady jsou nicméně na místě, shrnula analýza. České děti do podobných zařízení totiž chodí častěji než jejich vrstevníci v cizině. Například před dvěma roky do nich čeští rodiče posílali čtyři děti z pěti ve věku tři až čtyři roky. Průměr OECD činí v této skupině sedm dětí z deseti. Bídné mzdy Souhrnná data z vyspělých států upozornila i na špatné odměňování českých pedagogů. Podle ministerstva školství jsou na tom nejhůře ti na prvním stupni základní škol: ve srovnání s jinými mají hodně práce přímo ve třídách, učí více žáků, za což ovšem zpravidla berou menší platy. Podprůměrnou mzdu ve srovnání s OECD si však přinášejí měsíčně domů všichni čeští učitelé. Ti na prvním stupni ZŠ ve vyspělých státech si v průměru po patnácti letech praxe za hodinu vydělají přes 860 korun, český učitel ani ne 600. Na SŠ dostane pedagog ve státech EU 19 za hodinu dokonce téměř 1,3 tis. Kč, ten český asi 900. Odměňování je o to nespravedlivější, že naši pedagogové mají obecně ve třídách víc dětí než jejich zahraniční kolegové. *** Sliby a peníze před volbami ODS * navýšení rozpočtových prostředků i na úkor jiných, méně prioritních oblastí rozpočtu * zavedení daňově odečitatelného studijního spoření, které sníží studentům náklady * daňové zvýhodnění zaměstnavatele, který přispěje na studijní spoření dětí zaměstnanců * daňové zvýhodnění zaměstnavatele, který uhradí za studenta školné na soukromých vysokých školách, kde se platí přímé školné * zavedení výhodných studijních půjček splatných až po ukončení studia * daňové zvýhodnění budoucího zaměstnavatele, který za studenta tuto půjčku splatí ČSSD * důstojné postavení učitelů, zvýšení platů všem zaměstnancům ve školství * růst úrovně vědy a vývoje na základě propojení škol s výzkumnými a vývojovými centry KSČM * prospěchová stipendia pro studenty ve výši až pět tisíc korun měsíčně * daňové zvýhodnění pro podnikatele přijímající absolventy * investice do vědy a výzkumu, tj. až 110 mld. Kč ročně Zelení * mzda pro učitele kolem 30 tisíc korun Top 09 * stipendia a půjčky na vzdělání * zavedení školného, strana jej vysvětluje osobní motivací studenta na vzdělání * zapojení podnikatelů do sektoru učňovských škol (lh) Počet vysokoškoláků v populaci (v %) 25–34 let 25–64 let ČR 15 14 EU 19 31 24 OECD 34 28 Středoškoláci a úspěchy na vysokých školách Počet SŠ Nástup na VŠ Dokončení s maturitou (v %) (v %) (v %) ČR 60 54 35 OECD 61 56 39 EU 19 63 55 37
Míra zaměstnanosti a vzdělání v ČR v (%) Dosažené vzdělání Muži Ženy Střední bez maturity 83 61 Střední s maturitou 89 71 Vysokoškolské 91 78
Průměrný hodinový plat učitele (v Kč)* 1. stupeň ZŠ 2. stupeň ZŠ SŠ ČR asi 600 přes 800 téměř 900 OECD asi 860 téměř 1070 1260 EU 19 875 přes 1100 téměř 1300 * Jde o přepočet z amerických dolarů na paritu kupní síly u hodinového platu učitelů po 15 letech praxe.
Zdroj: České školství v mezinárodním srovnání |
|