České školství zaostává za světem ****************************************************************************************** * České školství zaostává za světem ****************************************************************************************** 18.9.2009, rubrika: STUDIUM, strana: 12, autor: Lenka Hloušková Vysokoškoláků přesto přibývá * Lepší plat a místa získávají muži * Nejhůř jsou na tom kant stupni Vysokoškolským titulem se v Česku pyšní stále víc lidí. Přesto zůstáváme pod průměrem vysp počtu absolventů VŠ, penězi plynoucími do školství, učitelskými platy i v rovnosti mezd me se stejným vzděláním. Nová data v září přinesla studie Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). S stav za školní rok 2006/2007. Ukázala mimo jiné, že v roce 2007 dostudovalo o polovinu víc polovině devadesátých let. Prezentovala i přímou úměru mezi dosaženým vzděláním a výší platů. Čeští vysokoškoláci vyd procent více než středoškoláci, průměr v OECD je 56 %. U vysokoškolaček a středoškolaček s rozdíl „pouze“ pětašedesátiprocentní. Ženy mají o třetinu nižší mzdy Průzkum odráží i další přínosy vzdělání. Čím vyšší je, tím lépe člověk přijímá sám sebe, s stav, zajímá se o politiku a mezilidské vztahy. Statistiky nicméně shrnuly i tradiční zajímavost českého prostředí: ženy s VŠ titulem mají nižší mzdy než stejně vzdělaní muži. Tento rys nespravedlivého odměňování ostatně patří k trhu práce v ČR. Studie potvrdila rovněž to, že bez ohledu na vzdělání má u nás častější p zaměstnání právě osoba slabšího pohlaví. ČR jinak pozvolna dohání vyspělé státy v počtu středoškoláků, kteří nastupují na vysoké šk 56 procent z nich, u nás 54. Podprůměrní jsou čeští posluchači ale v tom, že častěji než j z ciziny vzdělávání nedokončí. I přesto počet vysokoškoláků v populaci roste, a to předevš generaci. Nějakým titulem z VŠ se už pyšní čtrnáct procent Čechů, průměr v OECD je dvojnás Mateřinky v průměru Analýza vyspělých států shrnula zaostávání Česka, co se týče prostředků vyčleněných na vzd jiné státy do něj dávají v průměru 6,1 procenta svého hrubého domácího produktu (HDP), Čes Dlouhodobě podfinancované jsou u nás v tomto směru VŠ. Na ty jde v OECD asi 1,9 procenta, a v ČR 1,2 % HDP. Nedostatek peněz v českém akademickém sektoru je podle zpracovaných dat počtem soukromých vysokých školfinancovaných ze soukromých zdrojů: ať už ze stipendií stud firmami. Zatímco tzv. veřejné peníze tvoří ve vyspělých státech 73 procent rozpočtu VŠ, v státu 82 procent všech peněz, což je ale na druhou stranu srovnatelné se stavem v EU. Do vyspělého průměru se naše republika ve spektru vzdělávacích institucí dostala jen v kat škol, kam směřuje půl procenta HDP. Náklady jsou nicméně na místě, shrnula analýza. České děti do podobných zařízení totiž chodí častěji než jejich vrstevníci v cizině. Napří roky do nich čeští rodiče posílali čtyři děti z pěti ve věku tři až čtyři roky. Průměr OEC skupině sedm dětí z deseti. Bídné mzdy Souhrnná data z vyspělých států upozornila i na špatné odměňování českých pedagogů. Podle ministerstva školství jsou na tom nejhůře ti na prvním stupni základní škol: ve srov mají hodně práce přímo ve třídách, učí více žáků, za což ovšem zpravidla berou menší platy Podprůměrnou mzdu ve srovnání s OECD si však přinášejí měsíčně domů všichni čeští učitelé. stupni ZŠ ve vyspělých státech si v průměru po patnácti letech praxe za hodinu vydělají př český učitel ani ne 600. Na SŠ dostane pedagog ve státech EU 19 za hodinu dokonce téměř 1, český asi 900. Odměňování je o to nespravedlivější, že naši pedagogové mají obecně ve tříd jejich zahraniční kolegové. *** Sliby a peníze před volbami ODS * navýšení rozpočtových prostředků i na úkor jiných, méně prioritních oblastí rozpočtu daňově odečitatelného studijního spoření, které sníží studentům náklady * daňové zvýhodněn který přispěje na studijní spoření dětí zaměstnanců * daňové zvýhodnění zaměstnavatele, kt studenta školné na soukromých vysokých školách, kde se platí přímé školné * zavedení výhod půjček splatných až po ukončení studia * daňové zvýhodnění budoucího zaměstnavatele, který půjčku splatí ČSSD * důstojné postavení učitelů, zvýšení platů všem zaměstnancům ve školst vědy a vývoje na základě propojení škol s výzkumnými a vývojovými centry KSČM * prospěchov studenty ve výši až pět tisíc korun měsíčně * daňové zvýhodnění pro podnikatele přijímajíc investice do vědy a výzkumu, tj. až 110 mld. Kč ročně Zelení * mzda pro učitele kolem 30 t 09 * stipendia a půjčky na vzdělání * zavedení školného, strana jej vysvětluje osobní moti vzdělání * zapojení podnikatelů do sektoru učňovských škol (lh) Počet vysokoškoláků v populaci (v %)                                                   25–34 let                25–64 let ČR                                                      15                        14 EU 19                                                   31                        24 OECD                                                    34                        28  Středoškoláci a úspěchy na vysokých školách                        Počet SŠ                  Nástup na VŠ                Dokončení                  s maturitou (v %)                      (v %)                     (v %) ČR                            60                           54                        35 OECD                          61                           56                        39 EU 19                         63                           55                        37     Míra zaměstnanosti a vzdělání v ČR v (%) Dosažené vzdělání                                           Muži                 Ženy Střední bez maturity                                          83                   61 Střední s maturitou                                           89                   71 Vysokoškolské                                                 91                   78         Průměrný hodinový plat učitele (v Kč)*                       1. stupeň ZŠ               2. stupeň ZŠ                       SŠ ČR                          asi 600                   přes 800                 téměř 900 OECD                        asi 860                 téměř 1070                     1260 EU 19                          875                   přes 1100                téměř 1300 * Jde  o přepočet     z amerických      dolarů  na paritu   kupní   síly u hodinového     učitelů  po 15 letech     praxe.                                                 Zdroj: České školství v mezinárodním srovnání