Bílá kniha nasadí absolventům klapky na oči ****************************************************************************************** * Bílá kniha nasadí absolventům klapky na oči ****************************************************************************************** 18.09.2009, autor: Jiří Zlatuška Reforma terciárního vzdělávání připravovaná podle Bílé knihy hrozí privatizací řízení veře škol jejich podřízením zástupcům privátních firem nebo osobám z politicko-ekonomického pro jako reprezentanti "externích společenských zájmů". Klíčovým důvodem omezení autonomie veřejných vysokých škol a kritiky jejich současného půs Petra Matějů a jeho spolupracovníky záměr podřídit vysoké školy firemním zájmům a přenést zapracování nových zaměstnanců na veřejnou sféru. Absolvent vysoké školy by měl být v menší míře vzdělaným člověkem s otevřenými možnostmi v další profesní uplatnění a jeho vzdělání by ho mělo přednostně nastrčit do konkrétními fir specializace. Absolventům se mají za veřejné prostředky věnované na jejich studium - a v budoucnu i za j vlastní peníze, které zaplatí na školném - nasadit klapky na oči, které je dovedou k omeze možných zaměstnavatelů. Tento motiv je podobný důvodům přesunu části financí Akademie věd ministerstva průmyslu a obchodu a hrozbě faktické likvidace veřejných výzkumných institucí ČR. Reformní úderka, která koncipovala změny financování výzkumu, se ostatně s autory Bílé míry překrývá. Bílá kniha se při popisu údajně katastrofální úrovně vzdělání na našich vysokých školách s požadavky praxe uchyluje k sugestivním formulacím, které připomínají rezoluce z dob, kdy s inteligence" podřizovala zájmům dělníků a rolníků: "Zaměstnavatelské a profesní svazy prot lhostejné k situaci ve vzdělávací oblasti a věnují jí čím dál tím větší pozornost (viz nap průmyslu a dopravy ČR Strategické potřeby českého průmyslu v letech 2008- 2011). Zaměstnav začínají vnímat situaci vzdělávacího systému na všech úrovních jako neuspokojivou a požadu i na úrovni terciárního vzdělávání." Pohled na mezinárodní srovnávací data však ukazuje zcela jiný obrázek, ze kterého relevanc škol k trhu vysoce kvalifikované práce vychází výjimečně dobře. Srovnávací analýza OECD, j "Education at a Glance 2009" nyní vyšlo, dovoluje kritiku autorů Bílé knihy srovnat s údaj 25-34letých absolventů vysokých škol na místech, která skutečně vysokoškolskou kvalifikaci Česká republika je zde s 93 procenty na druhém místě po Lucembursku (s 96 procenty), což j průměrem OECD se 79 procenty. Země, které se často udávají jako vzory s fungujícím propoje a potřeb praxe - ať již přes školné nebo zástupce ve správních radách - jsou na tom s kval uplatněním svých vysokoškoláků mnohem hůř než my: Spojené státy jsou na pouhých 63 procent 64, Irsko na 65, Velká Británie na 76 a Austrálie na 77. Osvědčená zásada stanoví, že pokud něco není porouchané, nemá se člověk pokoušet to opravo průzkumu většina akademických pracovníků vyslovila spokojenost se stávajícím modelem akade a rolí akademických senátů v ní (u těch, kteří vyslovili výhrady, navíc není jasné, jakou alternativ by preferovali). Z mezinárodních srovnání je zřejmé, že tato většina není jen povšechně "protireformně" nal vidí přednosti a problémy akademické autonomie mnohem realističtějším pohledem než autoři Reforma potřebuje revizi svých chybných východisek mnohem naléhavěji, než potřebují vysoké systém své akademické samosprávy.