Mají mít všichni Češi diplom VŠ? Hledali jste odpověď ****************************************************************************************** * Mají mít všichni Češi diplom VŠ? Hledali jste odpověď ****************************************************************************************** Datum vydání: 1.9.2009 Diskuse čtenářů a kvalitě a budoucnosti vysokoškolského vzdělávání „VŠ ať má klidně polovina populace. Důležité je, že při takovém množství titulovaných se b automaticky rozlišovat mezi kvalitními a méně kvalitními VŠ," píše diskutující Jana Ustoha moderovaných debat čtenářů na Aktuálně.cz na téma, kolik lidí v Česku má mít vysokoškolský spolu se zvyšováním počtu vysokoškoláků klesá kvalita univerzit. Téma k diskusím rozpoutali svými texty blogeři Aktuálně.cz: expert na vzdělávání Ondřej Št Václav Hořejší. „Mladí lidé jsou nejvzdělanější generací, jakou jsme kdy měli. Ale (průměrná) úroveň vzděl to možné? A je to dobře?" ptá se na svém blogu ředitel vzdělávací společnosti Scio Šteffl. Do následných diskusí se zapojily stovky čtenářů Aktuálně.cz včetně několika vysokoškolský Redakce Aktuálně.cz vybrala dle svého subjektivního názoru některé z nejzajímavějších disk Myslím, že není pochyb o tom, že pokud je to možné, každý občan by měl dosáhnout co nejhlu odpovídajícího jeho schopnostem. Národ vzdělaných lidí má určitě lepší vyhlídky jak společ ekonomicky, a vzdělání určitě poskytuje možnost ze života víc mít. Ani servírce neuškodí, víc než co se dozví v základní škole (a není žádný důvod nad servírkami či svářeči ohrnova doby, kdy si někteří lidé mysleli, že není potřeba, aby každý uměl číst, psát a počítat, d uvažoval asi jen některý z těch, kteří to skutečně neumí a země, kde minimální nebo žádné pravidlem, jsou jasně na dně rozvoje. Nemyslím si také, že bude-li každý mít víc vzdělání, nebudou svářeči a servírky. Když třeb nenajdou zaměstnání ve svém oboru, naučí se (navíc) něco jiného. A nemusí v tom být o nic nebo servírky s kratším vzděláním. Naopak - dá se čekat, že je vyšší vzdělání připraví na postupy, technologie, a nástroje, které se objevují se stále častější frekvencí. Problém v - to musí najít způsob, jak poskytnout všem maximální přiměřené vzdělání. IvanT I Fico na Slovensku má rozumnější názory, když podporuje, aby mohli mladí, kteří prošli př raději studovat na vysoké škole, než být na podpoře. Nemá nevolnictví a umístěnky zažrané někteří u nás, kteří by mládež raději násilím nahnali do učení. Jiří Zlatuška Pokud vzděláváte v jedné třídě lidi z obou stran Gausovy křivky inteligence a máte výslovn kvůli hlavnému musí projít i ti nejslabší, zkazíte celou třídu. Ti slabší se nenaučí dost, životě k něčemu bylo, a ti silnější jedou na půl plynu, protože jim to k získání průkazu, v daném procesu především, s přehledem stačí. Takže nakonec nemáte ani řemeslníky ani použ V měkkých oborech je to jedno - bez nich se společnost obejde a protože nemají nic společn životem, tak se pokles jejich úrovně nijak neprojeví. Ale v tvrdých se životem přímo spjat je medicína, chemie, elektro, strojařina, stavařina apod., tam jde nedovzdělancům a jejich o život. .... Demosthenes VŠ ať má klidně polovina populace. Důležité je, že při takovém množství titulovaných se bu automaticky rozlišovat mezi kvalitními a méně kvalitními VŠ. Do určité míry to funguje už kvalitní školy automaticky nenechají vystudovat všechny přijaté ani dnes. Např. letos na j brněnské FSS neudělalo státnice 25 % studentů, a to nemluvím o tom, kolik jich odpadlo běh studia. Což svědčí o dost přísném přístupu ke studentům a o kvalitě fakulty. Navíc se v di o nepopiratelné výhodě studia na VŠ: když nic jiného, člověk se naučí aspoň myslet v souvi vyhledávat informace, třídit je a orientovat se v nich, což je podle mě přesně ten důvod, VŠ studovat co nejvíc lidí. A pokud potom zjistí, že trh práce už nemá zájem o dalšího soc zedníka nebo stolaře se může rekvalifikovat vždycky. Opačně je to o dost těžší... Jana Ustohalová Problémem VŠ 21. století je to, jak uchovat kvalitu VŠ vzdělávání spolu se vzrůstající pot počtu absolventů. Jednou z odpovědí na tento problém je ten tolik opovrhovaný boloňský pro na tři stupně studia. Bc. pro běžné VŠ vzdělání dostačující pro většinu profesí, mgr. spec vzdělání jako příprava pro vědeckou práci nebo vysoce specializované činnosti a studium do tuhle strukturaci většina českých VŠ přijala jenom formálně, ale většinou se s ní nijak ne neuzpůsobila změněné struktuře také obsahovou náplň a personální zajištění výuky (větší za a mladých pedagogů na nižších stupních, využití pomocných vědecko-pedagogických pracovníků phd studentů atd.). Problém tedy je, že vš a vš učitelé jsou neobyčejně konzervativní a lp studijních plánech a zavedených zvyklostech, místo aby se na situaci adaptovaly a saturova poptávku (za což je veřejnost především platí). Milan H. 1. Hodnota vzdělání degenerovala takovým způsobem, že dnes už málokdo ví, co je jeho obsah profil absolventa. Např. ekonom/manažer je jeden z nejvíce poškozených a "nejprofláknutějš Položte si pánové otázku: K čemu jsou společnosti takoví absolventi VŠ? Kdo je zaměstná? C svému zaměstnavateli? Jediným výsledkem je, že tito lidé byli na VŠ předáním diplomu přesv skutečnými ekonomy/manažery a nyní žijí v této naprosté lži, aniž by uměli použít trojčlen náklady fixní od variabilníćh, použít elektronickou poštu atd. (Vím, o čem mluvím, máme ji instituci tisíce). #infobox 2. Jak se tato degenerace projeví u oborů, jako je lékařství, právo, chemie atd.? To budem ulici sbírat mrtvé jenom proto, že absolventi medicíny nebudou umět poskytnout první pomoc mít dobrý pocit, že jsou MUDr. a stát zase ve svých statistikách, jak má vzdělaný národ? 3. Pokud byla řeč o Ph.D. resp. superškolách, tak tančíte na Titaniku, pánové! Degenerován vrchol vzdělávací pyramidy! Stačí si pročíst aktuální disertační práce, především na mimop (i velkých kamenných). A opět masa nových doktorů žije ve lži, že jsou z nich např. ekonom prokázali schopnost analytické a výzkumné práce. Závěrem: Situace je katastrofální a bude mít zdrcující důsledky do budoucna pro celou spol Učitel VŠ Ve vysokoškolském prostředí se pohybuji 9 let. Je pravdou, že studium na vysoké škole obec není prestižní záležitost, ale jakousi rutinou mládí. Je to taky jeden z důvodů, proč svůj nepoužívám. Dříve jsem si myslel, že je to špatně, ale názor jsem postupně měnil. Přispěla zkušenost z výuky fyzikálních praktik na FJFI ČVUT, neboť u svých studentů žádné zásadní z nepozoruji. Dokonce jsem měl v uplynulém akademickém roce tu čest učit zatím nejlepší part Na naší fakultě existuje celá řada jednoduchých bakalářských oborů, ale ty hlavní obory, k navazující doktorský program, si svoji úroveň drží. Někde dokonce nároky i rostou. Posledn vyrojilo velké množství ekonomických a jazykových oborů, takže přírodovědec jako pan Hořej fyzik jako já můžou mít pocit, že klesá kvalita vzdělání na vysokých školách. Mě to ale ne na trhu práce o tyto lidi zájem, tak proč firmám nevyhovět. Spíše mě zaráží, že v regionál je zoufalý nedostatek lékařů, přitom zájem studentů o medicínu je obrovský. Mohli bychom p studium medicíny. David Tlustý ... Jsou běžné případy, kdy škola přijme uchazeče ještě dřív, než má maturitu. Dříve studo předměty znamenalo dřít na přijímačky jak kůň, protože oborů moc nebylo a existovala věc j Dneska? Pohoda, klídek, tabáček - FF na každém rohu stejně jako nějaká ta universita. Mluv kolegy z technik - pláčí, neb středoškoláci jsou často k ničemu a neumí základy matematiky škola chce žít, tak se musí přizpůsobit. A když už student skutečně neumí - ped. fak. záru Pochopitelně i dnes jsou vynikající studenti, stejně jako vynikající učitelé. Několik stře a fakult ještě drží laťku hodně vysoko. Ztrácejí se ale v běsnění hesel: Maturitu každému, střediskové vsi atd. Přeji studia každému, ale každému, kdo na ně má. Nedivte se potom, že talentovaní studenti raději odcházejí za kvalitou do zahraničí. ... Imhotep Koho by v roce 1777 napadlo, že věci, které se v té době bude někdo schopen naučit za tři jejich prapravnuci učit let deset.... Jinými slovy délka studia je největší průšvih dnešní interpretuje tak, že se studenti, kteří dřív mohli dělat jen střední, dnes dostanou na vys víc. To je lež. Oni se to, co by se dřív naučili za dva roky, dnes učí deset let. Což vede nikdy nenaučí pořádně zabrat, ale zato se naučí na útraty druhých perfektně flákat. A ješt náležitě vědecky zdůvodnit. Extenzivní vzdělávání je cesta do pekel...... Miloslav Pouzar ...Co stojí za pozornost je frustrace některých lidí, kteří vidí, jak každý druhý mládežní co oni nemají - diplom. K tomu nárůstu došlo strašně rychle a po určitou dobu bude mít mla zvýhodnění na pracovním trhu. A taky vyšší osobní prestiž. ... scientist Já bych dopřál možnost studovat vysokou školu všem, co projeví zájem. Toto ovšem nesmí být právo vystudovat ten obor a tu VŠ, kterou jsem si vybral. Právo na studium VŠ se bohužel o právo na zisk titulu (školy s velkou propadovostí jsou někdy hanlivě označeny za elitářské není to, že máme náročný obor, který vystuduje deset lidí za rok, a zbytek během studia vy Platí-li stát za studenta, je to nesmyslné. Náklady škol nerostou lineárně s počtem studen toho je, že škola se snaží navyšovat poměr studentů na učitele až do prasknutí učeben - či nerostoucích nákladech navyšovat příjem. Učí se mnohdy od sedmi ráno do sedmi (výjimečně a Ani to kvalitě studia nepřidává. Titul z vysoké školy ztrácí prestiž, ano. Bohužel i titul od nás. Není to ale v naší moci někdo učitele snižovat nároky, nebo jde o určitou "autocenzuru"? Je pravda, že za poslední normálních učitelů jen trpně dívá na neustálé změny různých zkušebních a vnitřních a kdoví fakult i universit. Stále se snižují požadavky na postupy do dalších ročníků, ruší se náva (prerekvizity), povinné předměty jsou nahrazovány povinně volitelnými. Z formálního hledis usnadnil průchod školou, ale nikdo snad netlačí na usnadnění zkoušek. Vyžaduje tedy mnohem vyštvat ze školy studenta, kterého mi je, slovy Václava Hořejšího, líto u zkoušky, ale jde dnes spousta takových dojde ke státnicím a tam už je pozdě těm lidem dokazovat, že na naši začátku neměli (a v každém roce tací najdou), bylo by lepší je "poztrácet" co nejdříve. Le pro ty vyhozené, všem to nakonec ušetří čas, práci i peníze. Dan Hlubinka Další diskusní příspěvky najdete zejména pod těmito blogy a článkem: Blog Ondřeje Šteffla: Vzdělání a košíková Blog Václava Hořejšího: Reforma vzdělání - vysokoškolský diplom (možná i dva) pro každého? Mají mít všichni Češi vysokoškolský diplom? Diskutujte