Jak dál s VŠ? Nezbytná reforma ****************************************************************************************** * Jak dál s VŠ? Nezbytná reforma ****************************************************************************************** ČT 24 Datum vydání: 18.10.2009 Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Připomínám, že hlavními hosty Otázek zůstávají ministryně školství České republiky Mirosla Ještě jednou vítejte na čtyřiadvacítce, ještě jednou děkuji, že jste přijala moje pozvání. Miroslava KOPICOVÁ, ministryně školství -------------------- Hezký den. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- A exministr školství, předchůdce Miroslavy Kopicové ve funkci, šéf zelených Ondřej Liška. vítejte na čtyřidvacítce. Hezký dobrý den. Ondřej LIŠKA, předseda strany, bývalý ministr školství /SZ/ -------------------- Dobrý den. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Už o tom byla řeč v hodině první, jak teď za prvé oddělit zrno od plev, protože vidíme, že celebrity, které studovaly na plzeňských právech, se teď ohrazují, viz slova Stanislava Gr rigorózní práce existuje. Zároveň jsme svědky toho, že jsou dodávány některé práce, které je podle vás možné krom toho auditu na všech vysokých školách, veřejných vysokých školách celým tím skandálem, paní ministryně? Miroslava KOPICOVÁ, ministryně školství -------------------- Tak já jsem s panem rektorem od samého začátku, kdy ta kauza nabrala těchto rozměrů. Víte se dohodli a on také konal, to znamená, byl, rezignoval děkan, rezignovali dva proděkani. aspoň tak jsme spolu hovořili a já jsem mu naznačila, že podle mě teď to první, co se musí zachránění té fakulty skutečně udělat zásadní personální změnu a transparentní řízení, kte fakulta jde správným směrem. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Není to tak, že to ale nemůže stát s Jiřím Pospíšilem, protože vidíme, že Jiří Pospíšil, b titul pověřeného děkana, novináři ho označují za pověřeného děkana, a propos nemůže vznikn dalších právních sporů, že tady někdo je vydáván za pověřeného děkana jako Jiří Pospíšil? Miroslava KOPICOVÁ, ministryně školství -------------------- Já si myslím, že to formálně takhle není. To je prostě, tak se používá tento titul, žádný neexistuje, máte pravdu. To, co je ale před námi, je volba skutečného děkana, která by měl tuším správně, 2. listopadu. A na tu já čekám. Já chci vědět, že bude zvolen děkan, který a který začne dělat kroky, které povedou k rozkrytí celé kauzy. Další opatření, která jsme že jsem tedy požádala pana rektora, aby začal prověřovat tyto tituly, které jsou podezřelé krátké, mají krátký čas, kdy se k nim dospělo a tak dále. Těch jmen, které já mám k dispoz 400. A pan rektor má možnost dojít dokonce až k tomu, že tyto tituly budou odebrány. A poc možnost různých trestně-právních kroků, které jsem také zaslala státnímu zastupitelství a prošetření. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Budete přijímat další návrhy na,řekněme, trestní nebo podávat další trestní oznámení,když že se najednou objevila nově svázaná rigorózní, respektive tuším snad dizertační práce ped který na plzeňských právech působí? To znamená, že to jedním trestním oznámením z pohledu školství nekončí? Miroslava KOPICOVÁ, ministryně školství -------------------- Já si myslím, že ten rozsah je poměrně široký toho, co se bude šetřit. Pokud jsem správně policie už šetří. A také vím, že pan rektor je připraven podat i další trestní oznámení, p Ujišťuju vás, že já i členové vlády, kterých se to týká, ať už je to pan premiér, ať je to další, máme jednoznačnou pozici, že tato kauza se nezamete pod koberec. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Ondřeji Liško, ten návrh, se kterým chtějí přijít sociální demokraté, když se podíváme na stav, jak se vypořádat s kauzou na plzeňských právech, je podle vás jako poslance, bývaléh právní rámec tak nedostatečný, že je zapotřebí ho zpřesňovat novelou vysokoškolského zákon přicházejí sociální demokraté, který má umožnit odnímání titulů ministerstvem školství při jiných podvodech a také, aby děkanem fakulty byl člověk, který má nejméně Ph. D. jako věde Ondřej LIŠKA, předseda strany, bývalý ministr školství /SZ/ -------------------- Já jsem se ještě nestačil seznámit s tímhle návrhem, protože jsem o něm poprvé slyšel ve v což je pro Otázky jistě dobré. Ale myslím si, že pro prosaditelnost toho návrhu je důležit s ním budou souhlasit političtí partneři ve sněmovně a jestli ministerstvo školství a jeho odbor k tomu dá stanovisko, které bude pozitivní. Já se obávám, že vymýšlet další a další dílčím způsobem nikam moc nepovede. Ale takové rozhodnutí bych si chtěl nechat až poté, co seznámím. Paní ministryně řekla celkem jasně, že současná situace, současné znění zákona o umožňuje odejmout za určitých okolností tituly a taky se o to ministerstvo pokusí, tady ty vlastně mobilizovat jako a zapojit. Takže, já před tím, než bych šel do nějakých takovýcht tak bych spíše vyzval ostatní politické partnery ve sněmovně k tomu, abychom zahájili nads hlubokou diskusi o transformaci českého vysokého školství. Protože tato kauza, byť je dílč hlubší problémy, které v tom vysokém školství jsou. A pokud by to prostředí vysokoškolské transparentní, bylo by čitelné jak pro ty, kdo učí, tak ti, kdo jsou studenty, vědci pro j tak dále, by bylo jasné hodnocení kvality, tak potom by k takovéhle kauze dojít nemohlo. T exces, který si myslím, že nemá obdoby a věřím, že ani nebude mít obdoby na jiných školách Václav MORAVEC, moderátor -------------------- A vy osobně si ale myslíte, že ten právně-legislativní rámec, a to tady naznačovala minist Miroslava Kopicová, zas není tak dobrý, abychom se podívali na kvalitu vysokých škol? Vy b reformu jako takovou. Ondřej LIŠKA, předseda strany, bývalý ministr školství /SZ/ -------------------- Vy jste se ptal čistě na otázku, zda je možné odejmout tituly na základě té. Já říkám, na současného zákona ano podle toho, jaké je stanovisko paní ministryně. Ale pokud se ptáme, potřeba udělat pro vysoké školy, aby k těmhle situacím nedocházelo, no tak potom nějaké dí zákona nepomůže. My musíme skutečně tu debatu, která už tady koneckonců několik let probíh dovést do podoby věcného záměru zákona, najít základní konsensus na těch hlavních bodech z zprůhlednit celé to vysokoškolské prostředí tak, aby skutečně byla ta kvalita naprosto zře nikdo nemohl schovávat za nakopírované rigorózní práce, ale aby skutečně tam byly jasné pa budou platit pro všechny. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Paní ministryně, nejdříve návrh sociálních demokratů jako jedno z východisek řešení té sou plzeňských právech, tedy možnost odnímání titulů, pokud práce byla opsána, anebo zkrátka p nepravostem, rychlé studium a podobně. Miroslava KOPICOVÁ, ministryně školství -------------------- Víte,dnes existuje cesta, není dána přímo vysokoškolským zákonem, ale ve správním řízení j kroku dojít. A já vycházím v tom, co jsem tady řekla, z toho, že uvědomme si,že se dotýkám svobod a jestliže máme cestu, já vám ji popíšu velmi krátce, jak to bude vypadat. Jestliže pochybení, správně ho zdůvodní, předloží ho ministerstvu školství, ministerstvo školství m odebrání titulu. Je velmi pravděpodobné, že se příslušní dotčení odvolají k soudu a soud p víte, já si myslím, že to je správný. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Není tedy podle vás zapotřebí, vy, až budete ve sněmovně dávat jako odborné stanovisko jak školství k tomu sociálnědemokratickému návrhu, se kterým chtějí sociální demokraté přijít řeknete ne. Miroslava KOPICOVÁ, ministryně školství -------------------- Já ho neznám, takže samozřejmě nechci říkat zásadní rozhodnutí a budu určitě s panem posla Známe se a já si ho velmi vážím. Ale musím říct, že je velmi riskantní dát jednoduchou ces takového může stát. Prostě ta věc se může zpolitizovat a já bych si velmi nepřála, abychom této situace. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Ano, pane poslanče. Ondřej LIŠKA, předseda strany, bývalý ministr školství /SZ/ -------------------- Mi dovolte jenom dodat, je správné, že vysoké školy mají velmi rozsáhlou autonomii. Je to jakási naše civilizační hodnota. Vysoké školy vlastně a univerzity vznikly jako jakýsi pře demokratického uspořádání západní civilizace. A je potřeba tuto autonomii zachovat. Ale co posílit, je odpovědnost. Na to právě ukazuje ten případ plzeňský. Ukazuje se, že ty vnitřn kontrolní,které mají kontrolovat kvalitu a fungování školy, že vlastně selhaly, protože do selhání. A tady je potřeba diskutovat o tom, zda je možné nastavit ty obecné parametry tak uvnitř univerzity, v rámci její autonomie mohla být kvalitnější a preciznější. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- K tomu se záhy dostaneme, protože teď budeme probírat podrobněji bílou knihu a reformu vys bych měl uzavřít ještě tu část plzeňských práv, tak když tady paní ministryně, tvrdí-li Ji existuje najednou objevená dizertační práce Jana Kafky, která byla ve skutečnosti svázána dny, a rektor Západočeské univerzity tento případ shledá jako oprávněný k tomu, aby byl pr respektive druhý po Harangosovi, nebo jak se ten pán jmenoval, tak pokud toto bude druhý č bude rychle odebrán, tak je to možné podle vás řešit v řádu dnů, že by příští týden mohl b se ten člověk může odvolat k soudu? Taková je cesta v současnosti? Miroslava KOPICOVÁ, ministryně školství -------------------- První krok je velmi krátký, ten se dá řešit rychle. Ty další kroky samozřejmě zaberou čas. to dostat ministerstvo školství, které ho musí právně posoudit, všechny ty důvody zvážit a a pak pravděpodobně soud. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Ondřej Liška už o tom mluvil, situace na plzeňských právech podle i ministryně školství Mi Kopicové ukázala, že se musí změnit vztah mezi autonomií vysokých škol a zodpovědností za Odpovědnost, tady padlo to slovo. Reforma vysokého školství podle ministryně nechce omezit svobody, jako je například svoboda slova, ale nastolit odpovědnost právě za veřejné prostř Otázek přijal i profesor University of Cambridge Rudolf Haňka. Vítejte v Otázkách. Děkuji, naše pozvání. Dobrý den. Rudolf HAŇKA, profesor, Univerzita v Cambridgi -------------------- Dobrý den. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Když se jako profesor cambridgeské univerzity podíváte,v čem je odpovědnost vysokých škol podporovaných z veřejných peněz nedostatečná, jak by zněla vaše odpověď? Rudolf HAŇKA, profesor, Univerzita v Cambridgi -------------------- Odpovědnost vysokých škol financovaných z veřejných peněz. Já si myslím, že svým způsobem je nedostatečné, je systém vnitřního řízení, vnitřní samosprávy, která může selhat, jak js na tom plzeňském případě. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Jak byste ji tedy posílil, ty kontrolní mechanismy uvnitř samotných vysokých škol, když pl celý ten skandál nám ukazuje na slabiny onoho systému? Rudolf HAŇKA, profesor, Univerzita v Cambridgi -------------------- Já nevím, jestli bych posiloval kontrolní mechanismy. Ten problém je podle mého názoru něk ta tendence v České republice je všecko kontrolovat a hlídat. Já si myslím, že je lepší po že ty orgány, které mají ty pravomoce, jsou opravdu reprezentativní a podle mého názoru to pravda. Rozhodující roli v českých vysokých školách hraje akademický senát a akademický se má různé jiné pravomoce. Jediný akademický senát, pokud rozumím vysokoškolskému zákonu, mů děkana a tak dále. Ale hlavní problém já vidím v tom, že lidé, kteří jsou v těch akademick velmi často nejsou, plně nereprezentují ty vysokou školu. Není veliký zájem o to být zvole do akademického senátu, ani studenti. Myslím, že asi 5, 10 % studentů volí ve volbách do a senátu. A já bych teď se odvážil, jestli můžu, něco tady citovat. "Současný systém může v zvýhodňovat váhu méně kvalifikovaných pedagogů a studentů na úkor vysoce kvalifikovaných. studentů a pedagogů s nižší kvalifikací je dědictví z roku 1989. Zájem studentů o volby je dramaticky nízký, že umožňuje manipulaci či nedůstojné zastoupení." A já jsem citoval ze Z školství české sociální demokracie. Já tím chci ukázat, že tady je shoda napříč politickým se s tím něco mělo dělat. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- A to, co by se s tím mělo dělat, vy budete moderovat z pozice muže, který bude řídit onu p se bude zabývat reformou vysokého školství. Vaše návrhy tedy v té souvislosti? Rudolf HAŇKA, profesor, Univerzita v Cambridgi -------------------- Já si myslím, že ty návrhy jsou celkem dobře dány v té Bílé knize reformy terciárního vzdě ukázalo minulé dva dny, v pátek a v sobotu, kdy tady probíhalo hodnocení té reformy té Bíl OECD. A ukázalo se celkem jasně v té diskusi, že prakticky všichni, a myslím, že nepřehání všichni, účastníci napříč spektrem univerzit, napříč politickým spektrem souhlasí s tím, ž to změnit a jaké věci se potřebují změnit. Kde se rozcházejí, jsou v tom, čím jsou ty prob jak se budou řešit. A já vidím mojí roli jako poradce paní ministryně v tom snažit se přiv skupiny dohromady, kteří souhlasí v tom, co je zapotřebí dělat, ale dost dobře musíme se d jak to budeme dělat. Moje zkušenosti z Cambridge, já jsem se naučil jednu věc a v tom jsou výborní, a to je, že musíme mít konsensus. My nemůžeme lidi převálcovat, my jim nemůžeme v akademická svoboda je podle mě absolutně nedotknutelná, je tady dobrá v této zemi, ale já ty různé protipóly, abychom se dohodli na tom, co je nutné, kde je to důležité a pak se mů dohadovat o tom, jak to budeme dělat. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Pane profesore, když jste zmínil Anglii, tak z té mé krátké zkušenosti s Angličany je ale se alespoň občas poslouchají a není to dialog hluchých. V tom to budete mít hodně zkomplik republice. Rudolf HAŇKA, profesor, Univerzita v Cambridgi -------------------- No, tak já vám děkuju za to, že jste to uznal. Já jsem si toho velmi dobře vědom. Ale já s že když se s těmi lidmi bavím a já se s nimi bavím tak nějak jako jeden na jednoho, abycho pobavit bez nějakých svědků a aby nehráli takovou, já bych řekl, politickou hru. Když se b zjistíte, že vlastně jste schopni se dohodnout a pak je kolikrát člověk nemile překvapen t ten člověk vystoupí na televizi nebo v novinách a napíše něco malinko jiného, než o čem js obědě bavili. Jo, je to problém, ale já jsem optimistický. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Z vysokoškolského vzdělávání se stal dobrý obchod. Podívejme se na stav a počet vysokých š protože to se také týká reformy. Ústav pro informace ve vzdělávání evidoval k loňskému rok a 45 soukromých vysokých škol. Podle předsedy České konference rektorů Petra Fialy je to v obyvatel České republiky příliš mnoho. Je to akreditační komise, která spoluzodpovídá za t protože dává souhlas k udělování akreditací jednotlivým vysokým školám, ať už veřejným neb Nakolik podle vás za současné problémy českého školství může i ten razantní nárůst počtu v zemi? Nebo to s tím vůbec nesouvisí? Rudolf HAŇKA, profesor, Univerzita v Cambridgi -------------------- Já myslím, že to s tím možná souvisí, ale já bych se vrátil k tomu, co řekl pan rektor Fia že má hlubokou pravdu. Ale podívejme se na to trošičku jinak. Musíme si uvědomit, že v tét tak nějak to kyvadlo, které řídí vysoké školy a které určuje počet vysokých škol, to tak n roce 89 bylo dáno stranou a do roku 89. V roku 89 to kyvadlo se spustilo a ono prolétlo to polohou a vyhnulo se na tu druhou stranou. A naším úkolem je to teď pomalu vrátit zpět do rovnovážné pozice. Kolik by tady mělo být univerzit, já nemám ponětí. Ve Velké Británii je lidí a je tam asi 100 univerzit, malinko přes 100 včetně soukromých, jenom jedna soukromá. to tak přepočítal, tak bych jich tady mělo být celkem 20. Ten problém je také daný tím, ja mění v této zemi procento těch mladých lidí, kteří studují na vysokých školách. V roce 199 na vysokých školách zhruba 20 % mladých lidí z toho ročníku. Dneska je to 60 % lidí. To je nárůst, 300 %. Mluví se o výdajích na vysoké školství a tak dále, které mírně klesly, ale je tam třikrát tolik. To je neuvěřitelné. A ten problém právě je, když já jsem tady studov vystudoval v Čechách, když já jsem tady studoval, tak nás studovalo, já nevím, 15, 17. My ta intelektuální elita, lidé, kteří měli na to. Dneska je 60 % lidí. Musíme si uvědomit, ž lidí řada nepatří do té elity, kde by bývali byli. Čili, tak dejme tomu třetina na to má a to teda už tolik nemají. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Promiňte, že teď ale vstoupím do vaší řeči. My se můžeme podívat na grafiku, statistiku, k jak rok od roku zásadním způsobem roste počet přijímaných studentů na vysoké školy v Česku sami. Na vysoké školy se loni hlásilo 147.300 studentů, kteří podali 320.400 přihlášek. K řízení se dostavilo 93 % uchazečů. A teď vidíte přijatí na vysoké školy v tisících. Techni tisíc lidí, jo, nárůst od těch předchozích 3 let. Ekonomické obory 25 tisíc, od 17 do 25. dalšímu oboru, humanitní a společenské vědy, ze 13 tisíc skok na 17 nebo bezmála 18 tisíc. z 8,5 tisíce jsme za 10 tisíci. Ale zároveň je tady další paradox, protože OECD jasně říká Českou republiku, stále ještě máte málo vysokoškolsky vzdělaných lidí. To vyplývá z těch s které OECD také říká. To znamená, tady nám vzniklo to kyvadlo, vy jste o tom mluvil. Jak t jedné provzdělat vysokoškolsky populaci a na straně druhé neudělat z vysokého školství inf vysokoškolsky vzdělaných? Rudolf HAŇKA, profesor, Univerzita v Cambridgi -------------------- Ano, já si myslím, že ta otázka by měla být položena trošičku jinak. Je správné, že větší mladých jde studovat na vysoké školy. Když nic jiného, stráví ten čas užitečně, rozšíří si si způsob vyhledávání informací a orientování se v tom, to je správné. Ale kde je ten prob republice je v tom, že Česká republika tak jako řada středoevropských zemí měla ten pětile systém. V západní Evropě je to většinou tříletý vysokoškolský systém. Čili, když my mluvím mladí lidé,že to procento mladých lidí, kteří studují na vysokých školách jinde je vyšší, to procento, kteří studují zde, není vyšší jenom v těch bakalářských tříletých programech, se do těch magisterských programů. 87 % lidí v této zemi, studentů v této zemi, kteří jsou studiem, pokračuje automaticky do magisterského programu. To je světovej rekord, to nikde ten problém je, ti lidé se snaží tady dostat vzdělání, kde by neměli být, oni by měli skon bakalářském. A to je další problém. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Ale to je možná problém tady ministra školství, ať už Ondřeje Lišky, ale i jeho předchůdců bakalářské vzdělání stále ještě není vnímáno v očích veřejnosti jako plnohodnotné vysokošk Česku. Rudolf HAŇKA, profesor, Univerzita v Cambridgi -------------------- Přesně. Ano, to je přesně ano. A je to, já myslím, částečně pro to, že když ta reforma, te proces, jak se to jmenuje, probíhal v této zemi, tak většina vysokých škol podle mě vzala pět a půlleté, šestileté vzdělávání a u třech let to usekli a řekli, OK, až podsuď je to b pokračujeme dál a tomu budeme říkat navazující magisterském studium. My máme problém v tom správně řekl, lidé, firmy nevidí bakalářské vzdělání za ukončené vzdělání. Ve Velké Britán nestuduje déle nežli tři roky. Tři roky je bakalářské vzdělání, to se považuje za vysokošk Všecko ostatní je nadstandardní, je to postgraduální. A ten problém v této zemi je to, jes firmy nemají o ty bakaláře zájem, protože bakaláři podle nich nejsou pro praxi dostatečně na druhé straně vysoké školy nepřipravují bakaláře, protože říkají, o ně není zájem. Angli chicken and egg. Kde to rozetnete? Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Říká profesor University of Cambridge Rudolf Haňka. Děkuji, že jste přijal naše pozvání a dobré. Rudolf HAŇKA, profesor, Univerzita v Cambridgi -------------------- Děkuji. Bylo mi potěšením. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Tady jste slyšeli popis stavu od renomovaného profesora, navíc poradce Miroslavy Kopicové. prosazení těch návrhů, to znamená okleštit magisterské a není to, Ondřeji Liško, co jste, hlavou hned. Ondřej LIŠKA, předseda strany, bývalý ministr školství /SZ/ -------------------- Já myslím, že to slovo okleštit je přehnané. Ono se to, ta analýza, kterou pan profesor ta s ní já se naprosto ztotožňuji. Myslím si, že i paní ministryně tak, jak jsme měli možnost hovořit. A ta cesta vede jinudy, tj. diverzifikace, vlastně rozrůznění celého toho sektoru vzdělávání. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Ano, ale, promiňte, vy nevidíte, že je tady inflace magisterských cyklů? Když si ještě vez studium i v rámci magisterských cyklů a že bude muset přijít redukce? Ondřej LIŠKA, předseda strany, bývalý ministr školství /SZ/ -------------------- To chci právě říci. Redukce ano. Myslím si, že ten počet mladých lidí, kteří vlastně jdou studia, těch 80 nebo přes 80 %, kteří pokračují do magisterského, to je skutečně neúnosné. o to vlastně vést dialog se samotnými vysokými školami o tom, jakým způsobem, ne slepě apl Boloňský proces, to znamená 3, 2 a pak doktorské studium, nýbrž jakým způsobem vlastně zpř pro pokračování v magisterském studiu. Ta cesta vede mimo jiné a z velké části skrze vlast vysokým školám, aby změnily, aby upravily, aby si samy definovaly svoje strategie, zda cht vzdělávacími institucemi, to znamená spíše se zaměřit na kvalitní bakalářské studium, nebo které chtějí, zase jiné školy si mohou zvolit tuto cestu, více se soustředit na magistersk studia. To znamená omezený počet jakýchsi výzkumných univerzit a potom těch vzdělávacích, být větší počet, kde může být ta nabídka mnohem širší. Touto cestou se vydali v Německu, v Ukázalo se, že došlo k té diverzifikaci terciárního sektoru vzdělávání a že taky vlastně d těch poměrů. Přesně touhle cestou, si myslím, že bychom měli jít,ale to je cesta, která bu několik let. A vlastně některé školy už se touto cestou pomalu začaly vydávat. Koneckonců i změna financování z toho jednoletého z roku na rok, ale směrem ke kontraktovému financov víceletému financování by měla vysokým školám umožnit to, aby si řekly, chceme jít touto c instituce, spíše se zaměřit na bakaláře, anebo se snažit o něco více včetně špičkového svě Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Paní ministryně, vy jako ministryně úřednické vlády počítáte tedy s tím, že dáte onu refor školství už do paragrafovaného znění a s panem profesorem Haňkou prostě tento proces ukonč svému nástupci? Miroslava KOPICOVÁ, ministryně školství -------------------- No, já bych přece jenom řekla trošičku víc než jenom otázku, co udělám jak úřednická minis se ještě chtěla vyjádřit krátce k tomu, co jste řekl. Ano, OECD nám vyčítá, že máme málo v to skutečně dáno tím, že diverzifikací musíme jít. Byl to taky jeden z bodů, o kterém se b diskusích nad reformou. Ale musím říct, že to je zrovna bod, na kterém je velký konsensus, když všechny vysoké školy pořád mají ambici učit magistry, to se ví. Ale já si myslím, že zklidnit to, jasně definovat, co který stupeň znamená a taky mu dát jasné klienty, to znam signál, co to znamená, co ti mladí lidé umějí. Firmy dneska už vědí, že jim je teoretický platný, daleko méně než prakticky vychovaný bakalář. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Promiňte, ale že Ondřej Liška o tom mluvil. Nedošlo k této chybě v 90. letech v Česku, na i tím, jak je nastaven přesně systém financování, že vysokým školám se vyplatí vyrábět tis proto raději vyrábí magistry, než aby vyráběly víc bakalářů, kteří budou prakticky oriento použitelní, a ne, že si je bude ta praxe ještě vzdělávat, to znamená, že budou druhou vyso absolvovat u zaměstnavatele? Miroslava KOPICOVÁ, ministryně školství -------------------- Máte pravdu, nebyla nastavena pravidla. A já například v té otázce, která se týká financov má dost velké pravomoci a já právě toto rozlišení mezi jednotlivými stupni, k tomu přistou tomu nepotřebuji zákon. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Už teď jako úřednická ministryně? Miroslava KOPICOVÁ, ministryně školství -------------------- Ano. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Že zvýhodníte bakalářské cykly oproti magisterským? Miroslava KOPICOVÁ, ministryně školství -------------------- Ne, ne, ne, já je nezvýhodním, ale dám jasná pravidla, jak budou které financovány. Já je Přeci, jestliže někdo vychovává doktorandy, tak potřebuje kvalitnější učitele, náročnější samozřejmě to se musí v tom financování odrazit. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Jak to tedy chcete, pardon, já se omlouvám, že vám zase vstupuji do řeči, jak to prakticky provést, když je nezvýhodníte, bakalářské cykly? Provede to, aby vysoké školy byly motivov k tomu, že nebudou vyrábět hodně magistrů, ale zaměří se víc na bakalářské cykly, aby tady inflaci magisterských, popřípadě doktorandských programů. Miroslava KOPICOVÁ, ministryně školství -------------------- To nebude rozlišení, to nebude motivace finanční. Ta finanční motivace má být naopak k tom učily ty jednotlivé stupně, o kterých hovoříme. Ale to, co je potřeba udělat, je jasně říc odvedena kvalita. My musíme zpřísnit nároky na to, kdo může učit magistra a kdo je výzkumn Dneska v podstatě, jestliže už někdo propásl ten čas opravdu významně působit ve výzkumu,t že už ho ani nemůže získat. Ale vrátím se ještě k několika otázkám, kde vezmeme další vyso už to nemůžeme navýšit tou věkovou kohortou, musíme jít do střední generace, to jsou rezer krátká odpověď na vás. Ale hovořili jsme ještě o tom, co může udělat úřednická vláda a co Pan profesor Haňka už to tu řekl. My máme jednu nevýhodu, která je podle mě velikou výhodo jít cestou konsensu. A já to vidím i na tom včerejším jednání, kde jsme dostali odpověď na směrem jde Bílá kniha a ještě některé další body, neboť reforma se přece jenom ještě ukazu ještě jednat o některých dalších tématech. Ukázalo se, že ten směr je správný. Byla to nej organizace na světě, která to hodnotila, to bych chtěla tady zdůraznit. OECD je ten nejlep není. A viděla jsem také, že můžeme některé oblasti rozdělit, můžeme říct, ano, tady je ko říct, tady je to problematické, to je například jak tedy s akademickými svobodami, tam ted kolem správních rad a tak dále vést hlubokou diskusi a já ji velmi podporuji. My nemáme dě a pak jsou témata, která jsou a budou kontroverzní, jako je například školné. A to, co můž připravit věcný záměr zákona. Já předpokládám, že bude hotov do února, že by mohl být v du vládě a dohodli jsme, že ta skupina, kterou povede profesor Haňka, v níž budou lidé, profe Jiří Rusnok a další osobnosti, by měla být natolik nadstranická, že ona bude tou respektov každou vládu, která přijde. Ale já také chci, abychom jednali se všemi stranami, abychom n kroku konsensus. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- To bude taková národní vzdělávací rada vlády, když si vypůjčím NERV, který ustavil Mirek T členů bude mít? A už jsou jmenováni? Miroslava KOPICOVÁ, ministryně školství -------------------- Nejsou jmenováni, ale už máme takový první seznam. Bude jich kolem 12. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- 12 lidí, kteří budou pod vedením profesora Haňky dojednávat věcný záměr zákona, respektive škol prosadit do praxe. Miroslava KOPICOVÁ, ministryně školství -------------------- Budou hlavními oponenty a gestory těch kroků. Vedle toho budou samozřejmě vznikat různé sk nad těmi jednotlivými tématy. A vy jste řekl slovo národní. Já bych chtěla, aby ministerst tato reforma zvlášť se staly národním zájmem a národním konsensem, protože pokud to neuděl neděláme nic špatného, my chceme, aby naše děti vycházely ze škol a byli i jisti, že jsou že to, co deklarují, skutečně umějí a že mohou s kýmkoliv soutěžit a nemusí ztrácet sebevě Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Tady pan profesor Haňka, když jsme viděli onu grafiku, která se týkala počtu vysokých škol jasně, že se mu zdá, že ten počet na desetimilionovou Českou republiku je obrovský, 20 vys škol, pokud se nemýlím, víc než 40 soukromých. Nedopadne to nakonec tak, že politickým záj zachovat, jako to je u nemocnic, zachovat si vysokou školu v každém městě a nakonec to bud kteří tuto snahu ministerstva školství a týmu vedeného profesorem Haňkou prostě zbortí? On Ondřej LIŠKA, předseda strany, bývalý ministr školství /SZ/ -------------------- Já se toho trošku obávám taky, ale snad se tím nějak, tím houštím prodereme. Bohužel já si na středočeskou univerzitu a pokusy pana hejtmana Ratha. Přece vysoká škola nemůže být pou otázkou nějaké prestiže. To je mnohem složitější, hlubší a závažnější téma. A bohužel musí zkušenosti pana profesora Haňky z těch debat o potřebě reformy. Já jsem vedl s většinou re politických stran zastoupených ve sněmovně debatu o reformě vysokého školství terciárního skutečně to, na čem jsem se dokázali shodnout, bylo diametrálně jako rozsáhlejší a širší, mluvili hlasy těch jednotlivých stran, ať už je to úplně zástupná debata o školném a někte kontroverznějších tématech. Já si myslím, že skutečně otázka vzdělávání musí jako priorita až k těm stranickým špičkám a ty ji musí přijmout za svou, a ne, že se bude hovořit jinak politických stran a jinak potom budou určovat političtí vůdci, na čem se ještě chceme vypr Budeme proti tomu, budeme pro toto. Tohle je bohužel debata, která se takhle v minulých mě odehrávala. Ale já věřím, že právě vstup osobností, ať to je pan profesor Haňka, pan profe další, kteří vlastně dlouhodobě jsou i s tou reformou již vlastně spojováni a vlastně i na nejsou poprvé, že jo, my jsme vlastně s nimi spolupracovali drahnou dobu před tím, tak by otevřít celou tu debatu trošku i do světa.