Zvyšování kvalifikace podváděním ****************************************************************************************** * Zvyšování kvalifikace podváděním ****************************************************************************************** 21.10.2009, Tomáš Zahradníček Včera Diář Tomáše Zahradníčka Prověřování délky studií na vysokých školách, které zahájilo ministerstvo školství, je chl politická reakce na znepokojení vyvolané plzeňskou aférou. Jeho odhadnutelným výsledkem bu zpráva, v níž bude stát, že plzeňská aféra představuje ojedinělý výstřelek ve fungujícím s Rád bych k tomu v rámci dělby práce dodal několik údajů znepokojujících. Vysoké školství p posledních letech převratnými změnami a celková situace je v něm málo přehledná. Vážnou de co se vlastně děje, vyvolal v létě Ondřej Šteffl ze společnosti Scio na svém blogu na serv cz. Pokusil se změny pojmenovat a popsat jejich naděje a rizika. Následných polemik se zúč učitelů a studentů z různých škol a oborů. Ukázaly širší rámec, v němž je třeba rozumět sk České vysoké školy se otevřely. Nevyplynulo to ani tak z poznaných vnitřních potřeb společ tlakem zvenčí. V západní Evropě má nějaký vysokoškolský diplom takřka každý třetí dospělý, procent obyvatel. Proto urychleně doháníme, aby Česko jakožto pracovní trh odstranilo nevý dvaceti lety vstupovalo na české vysoké školy asi 15 procent populačního ročníku, před des letos to už je skoro 60 procent. Ze současných školáků bude mít diplom polovina. To je ovš Viditelný zmatek působí na školách, které se během pár let se změnily z elitních v masové. s tím za pochodu, většinou chaoticky, upravováním studijních podmínek. Způsob financování studenty udržet a umožnit jim dostudovat. Došlo ke znehodnocení starých kvalifikací. Nikoho nezajímá, že maturita na gymnáziu složen lety znamená bezpečnější vzdělání než většina současných diplomů. Při novém stanovování kv předpokladů ve veřejné správě se zapomnělo na výjimky pro dosavadní pracovníky. Aby si udr si doplňovat formální vzdělání. Stát tak zavedl nová pravidla a odpovědnost přenesl na vysoké školy. Co mají dělat? Vyhoďt paní, která celý život učí malé děti, a když nezíská titul, musí pryč. O jejím osudu přece náhodný zkoušející speciálního předmětu. Totéž je s policisty, úředníky, ale také s vysoko učiteli, kde se skokově zpřísnilo vyžadování vyšších hodností. Jen proto si v předdůchodov pan Tomažič dizertaci, od níž plzeňská aféra začala. Šéfové by měli mít právo udělovat v o případech svým lidem trvalé výjimky. Jen oni mohou posoudit, kdo je dobrý pracovník a kdo studovat. Ale takové právo nemají. Nechtěným důsledkem je to, že se na vysokých školách tiše toleruje nedokonalé plnění studi Podle mých zkušeností to většinou nebývá projev korupce ani lhostejnosti. Jako v mnoha jin i tady musí praxe poradit s prováděním přísných předpisů, jejichž autoři jako by předem po že nijak úzkostlivě dodržovány nebudou. Nebezpečně se tím rozvolňují normy a zvyšuje se ri podvodů. Všechno to ale jsou nečekané průvodní jevy vysokoškolské revoluce, která míří dobrým směre Prokazatelně totiž platí, že prodlužování obvyklé délky studia většiny mladých lidí je pro každém ohledu výhodné. Ze studia mohou mít střední talenty větší prospěch než ti nejnadaně Ale to se musí nejprve současný chaos na vysokých školách proměnit v nový řád a učitelé se studenty, na které nejsou zvyklí, naučit učit.