Harašení zažila polovina studentů českých VŠ ****************************************************************************************** * Harašení zažila polovina studentů českých VŠ ****************************************************************************************** 20.10.2009, rubrika: Titulní strana, strana: 1, autor: Petr Kotek Čeští vysokoškoláci mají se sexuálním obtěžováním bohaté zkušenosti. Jen o tom často vůbec dokud je někdo neseznámí s objektivní definicí harašení. Teď to udělali členové výzkumného z Univerzity Karlovy (UK). Právu se podařilo získat předběžné výsledky jejich práce. Podle nich téměř polovina (přesněji 48 %) dotázaných studentů měla ze studia na vysoké ško zkušenost s odlišným zacházením proto, že jsou ženy či muži, přičemž 32 % hovoří o zkušeno Celých 54 % si alespoň jednou vyslechlo nevhodné až zesměšňující poznámky o mužích či žená schopnostech, vzhledu, postavení atd. a 32 % sexuálně laděné příběhy nebo vtipy o sexu, vč vtipů o homosexuálním chování. „Téma sexuálního obtěžování studujících ze strany vyučujících je ale v českém vysokoškolsk tabu, alespoň pokud jde o předpisy a základní dokumenty předních univerzit,“ říká Petr Pav humanitních studií UK. Učitel balil dívku na sborový zpěv Obsáhlý výzkum obtěžujícího chování vyučujících vůči studujícím na vysokých školách probíh rokem. Zabývá se nevhodným a explicitně obtěžujícím chováním, které má sexuální i šířeji g stereotypní charakter. Dokončen má být v prosinci. Tazatelé zaznamenali zkušenosti studentů, vůči kterým se pedagogičtí pracovníci nechovali jako docela obyčejní mlsní kocouři. Dívka, která je v průzkumu označena jako Klára, zažila nežádoucí pozornost pedagoga ve fak sboru. Nejdřív ji požádal o telefonní číslo. Nato jí začal posílat informace o termínech z později i dotazy, jak tráví víkend. Následovala pečlivě naaranžovaná „náhodná“ setkání ve pokusy navázat intimnější kontakt. Kláře to otravovalo život několik měsíců. Nedokázala se ani na učení. Zároveň si ale netroufala pedagoga rázně odmítnout. Učitel své snahy nakonec zanechal a Klára se snažila na všechno zapomenout. Že byla vlastn vystavena sexuálnímu obtěžování, si uvědomila až při konfrontaci s otázkami výzkumníků. „Pojem sexuální obtěžování má širokou škálu významů. Podle obvyklých definic i podle osobn respondentů do něj spadají projevy od zesměšňujících poznámek na ženy či muže, které vytvá atmosféru, po otevřený sexuální nátlak,“ upozorňuje Irena Smetáčková zPedagogické fakulty  Vysokoškolákům chybějí informace Studenti tedy spíš tuší, než doopravdy vědí, kdy je třeba se začít rázně bránit. Školy jim nevycházejí příliš vstříc. Žádný speciální manuál pro podobné případy zatím nikde neexistu jsem všechny základní předpisy a žádný z nich zmínku o sexuálním obtěžování neobsahuje,“ p Práva prorektor Západočeské univerzity v Plzni (ZČU) Jan Horejc. Připouští také, že za pat škole působí, nezaregistroval, že by takové poučení bylo součástí informací pro přicházejí Na ZČU se každoročně vydává Průvodce prváka, který připravují studentské organizace. „Ani informaci tohoto typu nikdy nezaregistroval,“ zdůrazňuje Horejc. „Vnitřní předpisy školy tuto oblast neupravují, neboť je už řešena antidiskriminačním záko práce,“ vzkázala za Vysokou školu chemicko-technologickou její mluvčí Ivanka Picková. Jako při všech řešeních případných problémů z jiných oblastí podle ní studenti vědí, že se jak na děkanáty jednotlivých fakult, proděkany pro pedagogiku, případně na studentskou kom senátu. Pražská Vysoká škola ekonomická (VŠE) zase ústy své prorektorky Hany Machkové informovala, případech mohou studenti využít kromě jiného služby Akademické psychologické poradny, kter Objektem dobývání se stal i prorektor Prorektor Českého vysokého učení technického František Vejražka je přesvědčen, že studenti a předpokládá, že si rady vědí. „Není mi známo, že by nějaký náš předpis upravoval takové Vejražka. „A jen tak mimochodem, před nějakým časem se mne snažila přimět k povolnosti studentka, al věděl už proto, že považuji dobývání v obou směrech za docela normální, a je-li nejhůř, ta že to facka docela dobře vyřeší a výsledek je dlouhotrvající,“ dodává prorektor.