Školy se od roku 1989 osamostatnily a rozvíjely ****************************************************************************************** * Školy se od roku 1989 osamostatnily a rozvíjely ****************************************************************************************** 14.11.2009, autor: pk PRAHA Počet studentů na vysokých školách se ztrojnásobil, dvaapůlkrát se zvýšil i počet ab škol. Vznikla víceletá gymnázia, soukromé, církevní a vyšší odborné školy. Povinná školní osmi let prodloužila na devět. To je jen nepatrný výčet změn, které se za posledních dvacet let udály ve školství. "Vývoj roku 1989 ve školní vzdělávací soustavě odehrál, lze označit dvěma slovy. Demokratizace a vzdělání," uvedla ministryně školství Miroslava Kopicová. Podle jejích slov se české školy od revoluce hlavně osamostatnily a jsou nezávislé. Výhodo i pro ředitele je, že si dnes již sami mohou určit, jak budou co vyučovat. Osnovy se rozvo mohou výuku přizpůsobit svým představám. Školy mohou používat vlastní výukové metody a uče "Dnes školy mohou zcela běžně spolupracovat s jinými vzdělávacími institucemi v zahraničí. absolvovat různé výměnné studijní pobyty," dodala Kopicová. Zrušeny byly také centrálně stanovené počty přijatých žáků na jednotlivé školy. Nabídka šk přizpůsobila poptávce samotných uchazečů. Vznikly nové obory, druhy a typy škol, nové meto učebnice. Nová doba ale nepřinesla jen pozitiva. Učitelé se například více než dříve potýkají s vých novými technologiemi, které žáci běžně používají. Nedostatkem je i fakt, že někteří učitel nedávno skončené době, ve které sami žili. Různí se také kvalita jednotlivých škol. "Zatím mám dceru v první třídě, ale obávám se, že za nějaký čas mi bude dělat starost to, našim dětem vyprávět o historii. Důležité je nejen to, co slyší děti doma, ale i to, co sl a kdo jim informace a jakým způsobem předkládá," myslí si jeden ze studentských vůdců roku podnikatel Jan Bubeník. Další z revolučních studentských aktivistů Pavel Žáček, který je nyní ředitelem Ústavu pro totalitních režimů, si myslí, že potíž je hlavně v nás samotných. "Nebyl čas se moc zabýva hluboko v nás je zakořeněný komunistický režim. Měnili jsme instituce a vše ostatní, ale n jsme zapomněli," řekl s tím, že se zdá, že bylo jednodušší pokořit komunismus než budovat ministryně Kopicová si myslí, že jedním z pozůstatků komunismu ve školství jsou právě někt "I mezi učiteli jsou tací, kteří byli více spojeni s režimem než jiní a hůře se s tím vyro pro ně tedy těžké učit moderní dějiny," řekla. Ministerstvo školství proto vytvořilo metod školy, jak o novodobé historii učit. "Udělali jsme něco, o co se mohou učitelé opřít, a ta svého osudu a příběhu," dodala. *** České školství 1989-2009 V roce 1989 studovalo na vysokých školách zhruba 113,5 tisíce stu 22 univerzitních vysokých škol. Teď jich je 29 a máme dalších 47 neuniverzitních vysokých je přes 350 tisíc. Je zavedena povinná devítiletá školní docházka. Vznikla víceletá gymnáz školy, soukromé a církevní školy. Byla zavedena třístupňová struktura vysokoškolského vzdě