Využítí zdrojů, či opisování? ****************************************************************************************** * Využítí zdrojů, či opisování? ****************************************************************************************** 11.11.2009, rubrika: Vzdělávaní, strana: 6, autor: Michaela Kučerová Kdy můžete být obviněni, že jste ODEVZDALI PLAGIÁT? Kolik procent seminární nebo diplomové sami vymyslet a kolik můžete převzít, když poctivě uvedete všechny zdroje? Oplagiátech se v poslední době mluví i píše denně. Jak se ale dá spolehlivě rozpoznat kopí mají uvádět citace a zdroje? Jak citace číslovat a uvádět na stránce pod čarou, kam psát p studentů ve školách neprobírá. A zásady, kolik procent práce může být citací, také nikdo p Podle údajů ze škol se nedá přesně stanovit procentuální podíl vlastního textu a jiných zd obsahu práce. Studentům by to měli vysvětlit ti, kdo jim práce zadávají nebo je vedou. „Obecně lze těžko říct, kdy jde o plagiát, protože například v matematice či fyzice panují než v humanitních oblastech. Vše se musí posuzovat individuálně,“ říká Tereza Fojtová, mlu univerzity. Kde se naučit psát „Dcera psala referát do dějepisu. Našla si informace na Wikipedii, co s zkopírovala a systémem „Ctrl C – Ctrl V“ měla práci během čtvrthodiny hotovou. Zarazilo mě nechystala uvést, odkud údaje čerpala, chtěla to vydávat za vlastní dílo,“ vypráví s rozho patnáctileté Lucky z Prahy. „To by je přece měli ve škole naučit, že když používají cizí z to přiznat. Připadá mi to důležitější, než do jakého druhu, poddruhu, řádu nebo čeledi pat jsme před dvěma lety drtily donekonečna,“ dodává matka deváťačky. Jestli s dětmi probere zásady psaní odborných prací, záleží na každém učiteli, i když v rá vzdělávacích programech pro základní školy pokyny pro práci s texty jsou. „S texty se u ná učí pracovat už od sedmé třídy," říká Alena Hudcová, učitelka ZŠ a MŠ Klíč z České Lípy. „Když jsem psala absolventskou práci na Vyšší odborné škole publicistiky a bakalářskou prá škole, dostala jsem instrukce od vedoucích práce, dřív se o tom ve škole nemluvilo,“ vzpom Literární akademie Eva Fraňková. Jako vejce vejci Podobnost diplomových prací vypátrá speciální počítačový program, který v Masarykově univerzitě v Brně. „Program Theses pracovně nazýváme Vejce vejci a od roku 2006 pedagogové snadno odhalí opsané práce. Když totiž práci zadáte do programu, ten shodné či ukáže. Posoudit, zda se jedná o plagiát, či ne, pak ale musí učitel,“ vysvětluje tisková m univerzity v Brně Tereza Fojtová. Od loňska většina univerzit ukládá všechny diplomky na takzvané datové úložiště programu T se dají porovnávat. To usnadní práci vysokoškolským učitelům, kteří práce posuzují. Podobn diplomek existuje ve Velké Británii. „U nás je plagiátorství považováno za hodně vážný pře který vydává cizí práci za svou, se absolutně znemožní a navíc musí z univerzity odejít,“ Norton, novinář a učitel angličtiny. V Česku ale opisovačů spíše přibývá. Pro opisování jsou dnes díky internetu daleko jednodu „Žádné statistiky hříšníků nevedeme, ale v každém ročníku se někdo objeví,“ přiznává Ludmi pražské fakulty sociálních věd. Pomůže kodex? Na Fakultě sociálních věd UK se opisování brání kodexem neboli pokynem děkana z roku 2006. mají při zpracovávání seminárních, ročníkových a diplomových prací označovat veškeré zdroj parafráze. Použití částí prací jiných autorů bez uvedení pramene se považuje za podvod a h pravidel studia, dočtete se v dokumentu. „Stalo se dokonce, že jedna diplomantka se ani nenamáhala odstranit mužský rod, když použi texty svého kolegy,“ vzpomíná na případ řešený disciplinární komisí Ludmila Trunečková, ta komunikačních studií a žurnalistiky FSV. „Dodržení citační normy v diplomové práci se kont nezbytnou součástí hodnocení vedoucího i oponenta. Na žurnalistice navíc patří k povinným právní souvislosti žurnalistické práce či práce s informacemi. Studenti v seminářích začín zpráv, učí se, že nesmějí vykrádat, ale citovat, parafrázovat, uvádět zdroje, a to důsledn použijí,“ zdůrazňuje pedagožka. *** Jak poznat plagiát http://www.odevzdej.cz porovnávání seminárních prací http://theses.cz p diplomních prací Jak by to mělo a nemělo vypadat Česko versus Brusel seminární práce Jan Tříska, Gymnázium Brno, 6. B Správně: Uvedení odka lev zase jednou ukázal své drápy a připomněl, že politiku umí dělat jako málokdo v Česku. mezi českým prezidentem a zbytkem Evropy ve skutečnosti šlo?“ 1)... Pod čarou na stránce p označení zdroje 1) Bohumil Pečinka, www.reflex.cz, 5. 11. 09 Citace ...„Starý lev zase jed drápy a připomněl, že politiku umí dělat jako málokdo v Česku. O co ve sporu mezi českým prezidentem a zbytkem Evropy ve skutečnosti šlo?“ píše v internetovém vydání Reflexu z 5. Pečinka Parafráze ...„Lze označit prezidenta Klause za starého lva, který vytasil drápy a Bruselu?“ Podle Bohumila Pečinky... Špatně: Plagiát ... Starý lev zase jednou ukázal své d že politiku umí dělat jako málokdo v Česku. O co ve sporu mezi českým prezidentem a zbytke skutečnosti šlo?... Použití textu jiného autora bez označení = plagiát Rada MF DNES Pozor na Wikipedii Na celosvětově používané encyklopedii, kde se dají najít i téměř o všem, se objevují chyby. Některé jsou i záměrné. Do hesel totiž může doplňovat úda Pokud z Wikipedie čerpáte do školních prací, raději si údaje ověřte i v jiných zdrojích.