Žádná změna, také změna ****************************************************************************************** * Žádná změna, také změna ****************************************************************************************** 16.11.2009, autor: Ondřej ŠTEFFL Situovat století, ve kterém byla vydána Bible kralická, dokáže v roce 2009 jenom každý tře Ukazuje to průzkum obecných studijních předpokladů a znalostí v češtině, angličtině, matem zorganizovala společnost SCIO na vybraných středních školách. Navazoval na sondu maturant, provedlo v roce 1998. Před jedenácti lety se do sondy zapojilo celkem 80 000 maturantů na středních odborných školách i na čtyřletých učilištích s maturitou. Tehdy to byl přípravný maturitě. Státní maturita byla opět odložena a tak se naše společnost rozhodla znovu prově maturantů na chlup stejným testem, jako byl ten před jedenácti lety. Zastoupeno bylo širok středních škol, od gymnázií až po střední odborná učiliště. Abychom mohli dobře popsat, ja vzdělávací soustava vyvíjela, porovnávali jsme pouze školy, které se zúčastnily testů v ob se ovšem testování zúčastnily pouze ty školy, které se k tomu samy rozhodly, nejednalo se výběr. Samozřejmě, že se přihlásily ty školy, které měly v roce 1998 nadprůměrné a mírně n výsledky, ty s nejhoršími výsledky to ani nenapadlo. Ve vzorku jsme měli 4 800 studentů a počet, abychom mohli považovat výsledky testu za reprezentativní. V čem je zakopaný pes? V České republice vládne všeobecné přesvědčení, že kvalita škol a především maturantů v po upadá. Základem mylného pocitu zhoršování je skutečnost, že za posledních patnáct let se p nastupujících na vysoké školy v populačním ročníku zvýšil více než třikrát a na vysokých š nyní studenti s kvalitami, se kterými dříve končili v učení. Zatím co v roce 1998 maturitu procent z populačního ročníku, v roce 2009 se toto číslo bude pohybovat okolo 60 procent. majících maturitu z gymnázia, vzrostl o 44 %. Je jasné, že výběr studentů gymnázií byl dří přísnější a na gymnáziích celkově studovali žáci s lepšími předpoklady, vybraní podle přís než o jedenáct let později. To platí i pro odborné střední školy, kde navíc došlo i k tomu nejschopnějších žáků, kteří by ještě v roce 1998 byli na negymnaziálních školách, přesunul Zatímco na gymnáziích přibylo za jedenáct let značné množství slabších žáků, na negymnaziá podíl nejschopnějších žáků snížil a naopak přibyla nemalá část žáků se slabšími předpoklad se podíl mladých lidí nastupujících na vysoké školy více než zdvojnásobil. Ale pochopiteln úroveň studentů je mnohem, mnohem nižší než dřív (průměrné IQ studujících se za deset let bodů). Je samozřejmé, že se to musí projevit na vysoké škole. Vysokoškolský titul - dřív to oprav jeho majitel splňuje náročná kritéria, ale dnes Darmo mluvit. Můžeme kritizovat celkový po úrovně vysokoškolského studenta i pokles hodnoty diplomu, ale je nepochybné, že průměrná v se zvyšuje. Ti, co by se dřív šli vyučit na svářeče (skláře, servírku), se dnes hlásí na vysoké školy, studují - většinou úspěšně. Můžeme sebevíce pochybovat o úrovni poskytnutého vzdělávání, s vzdělání širší, obsáhlejší než po vyučení svářečem (sklářem, servírkou). Zvyšuje se jejich práci. Také celková intelektuální kondice obyvatel je mnohem vyšší. Ti co by dřív již od 17 či do chodili na šestou do fabriky, nyní stráví další roky v prostředí vysoké školy. Průměrná dé u nás prodloužila za posledních 10 let téměř o tři roky. Maturanti nejsou horší, než bývali Celková úroveň výsledků maturitního vzdělávání se za 11 let prakticky nezměnila. Výsledky jsou až překvapivě stabilní. V českém jazyce se prakticky výsledky vůbec nezměnily a to i podíl populačního ročníku, se kterým školy pracují. Na dílčí změny ve struktuře má zřejmě společenského kontextu než škola. Pro mnohé bude jistě překvapením, že žáci se mírně zlepš Ale o trochu zhoršili např. ve znalosti syntaxe. Změny v literatuře je snad možné charakte mírným odklonem od čisté faktografie (narodil se, napsal) k práci s textem a k obecnějším podrobnější analýzy textů vyplývá malý posun směrem od znalostního, encyklopedického pojet obecnějším znalostem a k práci s textem. Výrazně se zlepšila jazyková připravenost žáků. Je to patrné především v angličtině. Podíl nejen škola, ale i jiné vlivy, jako je internet, stahování anglických filmů a písniček, po cestování, dostupnost anglických a amerických materiálů. U cizího jazyka došlo k největším přesunem od němčiny k angličtině. Zatímco v roce 1998 si němčinu vybralo ještě 37 procent žáků, v roce 2009 to už bylo jen 2 němčině došlo k nepatrnému pokroku úspěšnosti. Je ale zřejmé, že němčina jako hlavní jazyk ze všech typů škol a volí si ji žáci se slabšími studijními předpoklady a méně vzdělanými jazykového vzdělávání je značné, ale přesto nemůžeme být spokojeni. Současný stav je dalek Platí to zejména u negymnaziálních středních škol. K výraznému zhoršení došlo v matematice. Významný podíl na tomto zhoršení má pokles erudic čísly, jinak řečeno v počítání. A to má nepochybně příčinu v nástupu kalkulaček. Generace maturovali v roce 1998, totiž ještě procházela základní školou v době, kdy kalkulačky neby děti byly více trénovány v počítání. Zhoršení v matematice nespočívá v povrchnějším nebo m vyučování - kdyby to tak bylo, projevilo by se to ve všech úlohách, ale prostě v tom, že v je na středních školách věnováno méně času, a to na úkor jiných např. volitelných předmětů mají žáci větší zájem. Proč celkově klesá zájem o matematiku a na vysokých školách o obory spojené, na to Sonda maturant ani po 11 letech odpověď nedává. Pokud ovšem přihlédneme k tomu, že se výrazně zvýšil podíl populace, která na střední škol a zejména na gymnázia nastupuje, můžeme celý pohled na výsledek obrátit. Stačí, když ze vz odstraníme 15 % nejslabších žáků a hned získáme celkově lepší výsledky než v roce 1998. Ji zhoršení nemusí vůbec nijak souviset s kvalitou výuky či zájmem žáků. Jedno z možných vysv zvýšením podílu populačního ročníku, který se připravuje k maturitě, se zvýšil i podíl žák ke studiu matematiky dobré předpoklady. Test z obecných studijních předpokladů byl složen ze tří oddílů: verbální části, analytick kvantitativní části. Tento test má mezi ostatními zvláštní postavení. Na jedné straně jde schopnosti, které nejsou předmětem výuky, ve škole se neučí jako předmět, a značná část ob předpokladů souvisí s vrozenými schopnostmi. Na druhé straně by ovšem škola měla studijní rozvíjet. Z hlediska struktury celého testu se žáci nejvíce zlepšili v analytické části, j logického uvažování se tedy zlepšila, zlepšení ve verbální části svědčí o tom, že v rozpor přesvědčením se zlepšuje čtenářská gramotnost maturantů. Nejmenší zlepšení, ale stále zlep kvantitativní části testu. To ukazuje, že zhoršení v matematice je spíše způsobeno dílčími nižší schopností kvantitativního (matematického) uvažování. Z našich testů vyplývá, že žáci jsou sebevědomější, umí lépe pracovat s informacemi a kles školy na vzdělávací výsledky žáků. Testy také ukazují, že mnohá všeobecně přijímaná tvrzen kvality středoškolského vzdělávání jsou jen pouhé dohady. Ondřej ŠTEFFL Autor je ředitelem společnosti SCIO --- " Průměrná úroveň studentů je mnohem nižší než dřív. Průměrné IQ studujících se za deset l bodů. Foto - V angličtině došlo k výraznému zlepšení, v matematice ke zhoršení.