Tři otázky pro ministryni školství, mládeže a tělovýchovy Miroslavu Kopicovou ****************************************************************************************** * Tři otázky pro ministryni školství, mládeže a tělovýchovy Miroslavu Kopicovou ****************************************************************************************** 4.11.2009, rubrika: Vzdělávání - komerční příloha, strana: 34 Česká republika má všechny důvody a předpoklady, aby se stala společností informační, vzdě společností inovací, říká v rozhovoru Miroslava Kopicová. Odpovídá ale i na otázku týkajíc aféry kolem plzeňské právnické fakulty. Dozvíte se, jaké jsou podle ní největší nedostatky škol. * Paní ministryně, nemohu se vás nezeptat na aféru kolem plzeňské právnické fakulty... Pro naše vysoké školství je to velice neblahá zpráva. Ukazuje se, že terciární vzdělávání skutečně potřebuje hlubokou reformu, a to ještě akutněji, než jsme se dosud domnívali. Vso prověřujeme všechny právnické fakulty v souvislosti se skutečnou dobou studia studentů a c hodnotit i ty ostatní. V první vlně půjde o veřejné vysoké školy, pak přijdou na řadu souk školy. Jednám i o své návštěvě na Slovensku. Tamšli ještě dál a provedli detailní hodnocen a proto bych ráda využila jejich zkušeností a jejich týmu – samozřejmě vedle „naší“ Akredi která na kvalitu vysokých škol dohlíží průběžně. To není myšleno jako kritika práce Akredi paní předsedkyně Dvořáková hrála v celé kauze velice pozitivní úlohu. Ale abych se ještě v terciárního vzdělávání: Bílá knihamimojiné podrobně hovoří o lepším nastavení pravomocí a rámci vysoké školy. Ajá se domnívám, že tuto debatu musíme opravdu zodpovědně vést. Příkla to potvrzuje. Je třeba vytvořit systém, který znemožní, aby se podobné věci opakovaly. Kdyby už dnes platilo, co navrhuje Bílá kniha, tak by nepravosti na Západočeské univerzitě nenarostly do takových rozměrů. Ti, kdo by se do podobného dobrodružství pustili, by totiž to brzy přijde. * Často se hovoří o informační společnosti, vzdělanostní společnosti, společnosti inovací Česká republika? Česká republika má všechny důvody a předpoklady, aby se takovou společností stala. Mezi dů především prostou skutečnost, že jsme malá zeměbez významnějších přírodních zdrojů, a poku dosáhnout určité úrovně prosperity, jinudy než přes vzdělání, výzkum a inovace cesta neved našich předpokladů –mámepřece spoustu talentovaných, šikovných lidí, o které je ve světě z je udrželi doma, musíme jim nabídnout odpovídající podmínky – lepší vysoké školy, kvalitně pro výzkum. Jedině tak bude naše země konkurenceschopná. Ato nezmiňuji rostoucí význam cel vzdělávání. Doba, kdy si člověk vybral jednu profesi, a tu vykonával celý život, je nenávr projdou lidé před dosažením 38 let věku 10–14 zaměstnáními. Mnohá dnes populární povolání lety ještě neexistovala. Struktura hospodářství se jednoznačně posouvá směrem k sektorům s hodnotou a nové technologie, které automatizují celou řadu pracovních míst ve výrobě, znam nejdůležitější aktivity patří řízení znalostí. Náš vzdělávací systém je přitom stále produ éry. Nemámejinou volbu, než se stát společností založenou na inovacích, znalostech a doved na tonemáme ani moc času. * Jaké jsou ve stručnosti největší nedostatky našich vysokých škol? Malá nebo žádná propojenost s praxí. Naše vysoké školy jsou často svět sám pro sebe, někdy akademický skleník. Tím v žádném případě neříkám, že je třeba omezit akademické svobody. P vysoké školy by měly mít ještě větší míru nezávislosti než dosud, ale ruku v ruce s tím mu rozdělení odpovědností a pravomocí. Školy musí být více v kontaktu s vnějším prostředím – neziskový sektor. Co není žádoucí nijak posilovat, je vliv státu. Další vážný problém naši je, že jsou jen pro někoho. VČeské republice ve srovnání s vyspělými státy extrémně záleží sociálního prostředí uchazeč o studium přichází, jakémá ekonomické zázemí atd. Takové plýt musí skončit. Jediným kritériem pro studium na vysoké škole musí být schopnosti. Proto na připravujeme reformu finanční pomoci studentům.