Jejich protest, naše mlčení ****************************************************************************************** * Jejich protest, naše mlčení ****************************************************************************************** 20.11.2009, rubrika: Publicistika, strana: 6, autor: Martin Hekrdla Sotva jsme oslavili dvacetiletou svobodu, včetně svobody mediální, jenom náhodou prasklo, velkého děje na rakouských univerzitách a šíří po Evropě. Redaktor ČRo 6 David Schneider t potřeboval doložit, že studentské hnutí v Rakousku je už unaveno a demonstrace tam řídnou. pravdy: „Na začátku protestů vyšlo do ulic šedesát tisíc demonstrantů.“ Šedesát tisíc? Ale vždyť ČTK 28. října vydala zprávu, s níž by noviny věru na dračku nešly tisíc studentů a jejich příznivců protestovalo dnes v centru Vídně proti vládní školské po Rozhostilo se mlčení. Řídké zprávičky se nedobraly širších souvislostí. Spíše události man Studenti chtějí prý ve školství více peněz, místa v posluchárnách i lehčí přijímačky. Kdo odmítají školné. Holt nikdo nechce „investovat do svého vzdělání“. Nebo aspoň uznat, paraz není zadarmo“. Jedny naše lokální noviny vysázely titulek Němci ven! To abychom nabyli dojmu, že ve hře j xenofobie studujících Rakušanů, jimž němečtí kolegové – před školným z Vaterlandu darmo do – konkurují. To, že studenti obou zemí na ulicích skandují jednotu i solidaritu – Unsere u – dozví se člověk až po úmorném surfování v síti. Největší studentské demonstrace za posledních čtyřicet let. Obsazené posluchárny – napříkl Audimax – pokryté nápisy, podobnými těm zjara 1968 na pařížské Sorbonně anebo na Kaliforns Berkeley. Konsensus studentů, profesorů i řady politiků pod překvapivě radikální výzdobou. vůbec, ale vůbec zajímavé... Dobrá, ale prosil bych aspoň nějaké ty souvislosti, které se protože v nich žijeme. Hádáme se přece o podfinancovanost univerzit, o základní – jepičím atakovaný – výzkum, o „bílé knihy terciárního vzdělávání“, o školné. A pokud nepatříme k p rychlokvaškám, v potu tváře sbíráme kredity na stupeň bakalářský a pak magisterský, abycho mohli vzepnout k prestižnímu doktorátu. Celé to akademické pozdvižení, šlehající naplno ze střední Evropy, je vlastně vzpourou pro Boloňskému procesu (1999), k němuž se Česko připojilo. Vymysleli ho nahoře a shora dolů je sympaticky jím vyhlášený cíl „srovnat noty“ ve studijních výsledcích i kvalifikaci student aby se jim například lépe pendlovalo po světě. Je to ale jinak: proces proměňuje vzdělanost v honbu mladých lidí za kredity studijními, n schody „vzdělávacích cyklů“ tak, aby pokud možno nebyl čas myslet. Natož pendlovat třeba j programu Erasmus; letos poprvé poklesl počet mladých, kteří ho využili. Vzdělanost je redu „zaměstnatelnost“. Hayek von Humboldt, stěžují si berlínští studenti z univerzity nazvané dle osvícenského vz von Humboldta. Zatímco my mlčíme. Nebo snad přímo jásáme?