Dánský expert: Rozdělovat univerzity na výzkumné a vyučovací je příšernost ****************************************************************************************** * Dánský expert: Rozdělovat univerzity na výzkumné a vyučovací je příšernost ****************************************************************************************** Autor/ři: Martin Benda "Pokud chce mít Česko smysluplnou strategii ve vzdělávání a vědě, jak ji může mít s tolika ústavy?" ptá se šéf vědeckého inkubátoru dánské Univerzity v Aalborgu J?rn Kristiansen. Dánsko považují čeští reformátoři vysokého školství za jeden z nejlepších příkladů k násle jednoduchou strukturu tamějšího vysokého školství i vědy, mezioborovost i celkové podmínky práce. I proto tento týden dánská ambasáda, české ministerstvo školství a ČVUT uspořádalo dánské fórum o propojení univerzit s byznysem. Ne všechna východiska české reformy VŠ, jak je definuje tzv. Bílá kniha, byla ale přítomný experty potvrzena. Šéf vědeckého inkubátoru Aalborgské univerzity (AAU) J?rn Kristiansen v iHNed.cz na příklad odmítá myšlenku dělení univerzit na výzkumné a vyučovací. Varuje taky diktovaným omezením pěstovaných vědeckých oborů. Doporučuje naopak snížit počet vysokých š V roce 2003 Dánsko  výrazně změnilo svůj vysokoškolský systém. Vysokým školám na příklad z rady, kde většinu tvoří externí členové a namísto dosavadní akademické rady volí rektora. na AAU? Naše univerzita je teprve 25 let stará, takže příliš ne. Díky podnikatelům v radě však cít na podnikatelskou přenositelnost vědeckých výsledků. A to je dobře. Fungovala by ta spolupráce ale bez správní rady? U těch nových škol tolik nechyběly, ale potřebovaly je hlavně staré klasické univerzity, t Kodaň. České ministerstvo školství chce rozdělit vysoké školy na dva nebo tři typy; výzkumné a uč taky financovat. Je to rozumné? Ne. Je zásadní, aby učení a věda byly v sepětí, hlavně díky tomu máme vynikající studenty. věci by bylo příšerné. V Dánsku tohle zavádět rozhodně nebudeme. Vzdělávací strategie s tolika jednotkami? Těžko  V Dánsku se v posledních pár let sloučilo 12 univerzit na dnešních osm. U nás máme 28 veře škol, ještě více máme soukromých. Jak důležité je snížení počtu vysokoškolských institucí? Méně jednotek se – alespoň z pohledu státu - jednodušeji řídí. Z hlediska regionálního roz důležité, aby v každém kraji – v Dánsku jich máme pět – byla jedna univerzita. V milionové pak trochu víc.  Ale pokud má mít Česká republika nějakou smysluplnou strategii ve vzdělávánání a vědě, jak tolika aktéry? Všechny ty jednotky přeci bojují o zázemí, studenty a hlavně vědce. A těch omezeně. Rektor ČVUT Václav Havlíček na konferenci poprosil ministryni školství Kopicovou, aby stát priority státu a omezit tak počet směrů, které se v Česku pěstují. Měl by to stát skutečně Je důležité se soustředit na několik málo oblastí, ale neměl by to stanovit stát. Jak by t udělat? Spíš by to měla určit globální konkurence, přirozený proces. Ale taky je třeba pam 60 % Čechů pracuje ve středně malých firmách a musíte je rozvíjet všechny. Nelze spoléhat kontrakty s velkými obry jako McDonalds nebo americkým námořnictvem. Pokud by to měla rozhodnout vláda, tak ten premiér musí být mladý. Za deset let, kdyby se obory určil špatně, tak ho bude třeba zastřelit.