Už nepůjde jen o počet studentů ****************************************************************************************** * Už nepůjde jen o počet studentů ****************************************************************************************** 1.12.2009, rubrika: Akademie, strana: 28, autor: RADKA KVAČKOVÁ OSOBNOST Znovuzvolený děkan Filozofické fakulty UK Michal Stehlík připouští nebezpečí nové financování * LN Před čtyřmi lety jste byl zvolen nejmladším děkanem v Česku. Teď je vám třiatřicet a jste velmi přesvědčivou většinou zvolen znovu. Zasloužil jste si to tím, že jste dokázal v proFilozofickou fakultu UK peníze nejen od resortu školství, ale i od vnitra? Skutečně se podařilo získat nějaké peníze navíc, konkrétně třeba 53 milionů na podporu něk strategicky důležitých oborů, jako je íránistika, arabistika, afrikanistika a podobně. Jde na pět let. Taky se podařilo přesvědčit vedení univerzity, aby při přerozdělování státních které škola jako celek dostává od ministerstva školství na studenty, udělala malou změnu v přesněji řečeno ve prospěch těch, kdo mají nárok jen na nejnižší normativ „na hlavu“. * LN Takže namísto 34 tisíc na studenta a rok dostáváte víc? Mírně. Změna je v několika málo procentech, ale i to výrazně pomáhá. Aspoň do té míry, že v ekonomicky nestabilních dobách fakultu ekonomicky stabilizovat. Nemáme například radikál hospodaření. Přitom ještě v roce 2008 hrozila roční ztráta 25 milionů při rozpočtu kolem 5 * LN Vaši učitelé ale patří v ČR stále k těm nejhůř placeným. Čím to je, že například filo Brně, ale i v Ostravě platí své lidi podstatně líp než vy v Praze? Prostě tím, že my držíme i obory, které jsou drahé, to znamená, že jsou určeny jen pro vel skupiny studentů. Zjednodušeně řečeno, u těchto oborů nezaplatí několik málo studentů přes hlavu své profesory. * LN Například? Například egyptologie, koreanistika, ale mnoho dalších. Zbavovat se jich ovšem v žádném případě nebudeme. Ztratili bychom to, co dělá Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy Filozofickou fakultouUniverzity Karlovy. * LN Kolik u vás bere odborný asistent nebo docent? Asistent kolem 24 tisíc, docent se v průměru blíží ke třiceti tisícům. Profesor se průměrn částce třicet pět tisíc. Je to opravdu málo, ale je to víc než před čtyřmi lety. * LN LN Pořád vám lidé utíkají? V tomto směru se situace zlepšila. Například na nedávno vypsané jedno volné místo na histo konkurzu hned několik uchazečů, z nichž každý byl na vysoké úrovni a zasloužil by si v kon * LN Všechno, co jste sliboval před čtyřmi roky, se ale splnit nepodařilo. Mluvil jste pře chcete zvýšit počet studentů na fakultě z osmi na deset tisíc. Tato teze byla spojena s představou navýšení financí. My bychom ty uchazeče mohli přijmout stávajícím systému už bychom na ně nedostali od státu peníze. A taky jsme výrazně limitová Učíme na dvanácti místech v Praze. * LN Děláte s tím něco? Rýsuje se možnost, že bychom z prostředků státu, resp. ministerstva školství mohli získat centru. Pak už by se učilo jen na šesti místech. * LN Mělo by ale smysl nabírat ještě víc studentů? V poslední době se dost mluví o tom, že náruč vysokých škol znamená snížení úrovně studia. Samozřejmě více studentů znamená, že se jim vyučující nemohou věnovat stejně, jako kdyby j několik. Pravda také je, že když přijmete na nějaký obor namísto třiceti šedesát uchazečů, do populace a nenaberete jen elitu. Dáte ale šanci více lidem, což má také svou hodnotu. * LN Před čtyřmi lety jste taky mluvil o tom, že by Filozofická fakulta UK měla být elitní Myslíte, že se podaří kvalitu výuky zvyšovat? Kvalitu fakulta jednoznačně má, rozhodně ji nesmí snižovat. * LN Filozofická fakulta UK byla mezi posledními, které se odhodlaly k takzvané struktural níž jsme se mezinárodně zavázali, abychom byli kompatibilní se zahraničními vzdělávacími s jste bakalářské a navazující magisterské programy zavedli. Neberou to ale učitelé stále ja Máme bakalářské programy, ale i já bych byl rád, kdyby většina bakalářů pokračovala magist * LN Proč? Filozofická fakulta by se měla lišit od jiných. Měla by být směřovaná na vysoký vědecký vý * LN Opravdu si myslíte, že třeba překladatelství a tlumočnictví je třeba studovat pět let přijímáte jen lidi, kteří jazyk už dobře ovládají. V přesvědčení, že překladatelství a tlumočnictví svědčí magisterská úroveň, se shodujeme s * LN Jakou dobu tráví na filozofické fakultě vaši studenti? My máme dost velké procento těch, kteří studují víc než šest let. * LN To by vám mělo přinášet peníze, protože za nadstandardní délku studia musejí studenti tisíc za semestr. Jenže podle zákona musejí ty peníze směřovat do stipendijního fondu. Třeba na odměnu vyuču nemůžeme. * LN Kolik tam tak míváte? Letos téměř dvacet milionů. * LN Jakými jinými způsoby můžete vlastně přilepšovat učitelům? Něco získáme z univerzity třetího věku, asi 2,5 milionu, do pěti milionů lze získat z plac rámci takzvaného celoživotního vzdělávání. * LN To mohou využít ti, kdo nebyli přijati do řádného studia. Kolik takových studentů mát Něco přes osm set. * LN Vraťme se ale k těm dalším finančním zdrojům... Dalším zdrojem mohou být granty. Zároveň nyní trochu vyhlížíme zavedení nové metodiky hodn * LN Té, kterou tolik kritizuje akademie věd? Ano. Konkrétně my bychom na ní mohli vydělat, protože ve vědě patří naše fakulta v Česku d patnáctky. Počítáno včetně technických fakult, které mají lepší předpoklady než fakulty hu 2012 bude věda na vysokých školách financovaná nikoliv podle záměrů jako dnes, ale jen pod * LN Takže vám nová metodika vyhovuje? Prvoplánově je pro nás výhodná. To ale neznamená, a já už to několikrát na různých fórech připraveným systémem. * LN Předpokládám, že když mluvíte o vědě, máte na mysli především množství publikací a ci Nikoliv ovšem všech publikací. Když napíšu esej do Lidových novin, nedostanu za ni, byť by sebeobjevnější a sebekvalitnější, žádné body, které by přinesly škole peníze. * LN Musí jít o odborný časopis? Takový, který je v seznamu recenzovaných periodik. * LN Můžete si takové periodikum nebo takovou publikaci vytvořit na fakultě sami? Pokud splníme předepsaná pravidla, můžeme. * LN Jaká jsou ta pravidla? Je to několik kritérií, například že v redakční radě nesmí být většina lidí z vydávající f musejí tvořit odborníci ze zahraničí, každý článek musí být recenzně posouzen a ještě dalš * LN Připravujete se na to? Intenzivně. Zejména výraznou samostatnou ediční politikou. Cenit se budou například monogr podporujeme, stejně jako vznik kvalitních fakultních periodik. * LN To nebude úplně levné... Bude to investice. * LN Neklesne úroveň výuky, když všichni budou psát monografie? Nemyslím. Fakulta už vysoký vědecký výkon má, nesmí klesat. * LN I když se mají státní dotace, rozdělované zatím hlavně podle počtu studentů, přidělov ohledem k počtu skutečných absolventů? Musím jen opakovat: náročnost nesmí klesnout. Tím bychom si ničili pověst a podřezávali vě * LN Není tu nebezpečí, že se změníte ve fabriku na výstupy, tedy na monografie a periodik Takový je poměrně nebezpečný trend „mechanizace výstupů vědy“. * LN Všude? V květnu jsme v Praze měli setkání dvaceti děkanů filozofických fakult Evropy. Tento trend všude, kupodivu ale nejvýrazněji se „mechanizuje“ v rámci střední a východní Evropy. Formá podobat evropskému prostředí a uniká nám obsah. * LN Nebylo by nejlepší zavést prostě školné? Nejsem proti školnému, pokud by bylo doprovázené stabilní a propracovanou sociální sítí. * LN Už se podařilo posílit obory, na které jste speciální dotaci dostali? Posílili jsme arabistiku, otevřeli turkologii, nová akreditace je připravena na íránistice práce za necelý rok a půl. * LN Chystají se na fakultě vedle posilování publikační činnosti nějaké další změny? Podíváme se na to, jak v praxi funguje strukturování studia na bakalářské a navazující mag programy. Zejména s ohledem na kvalitu vzdělávání. A počítáme s tím, že až doběhnou první udělované na čtyři roky, část kurikula se možná změní. V některých případech může jít i o * LN Jste jedním z mála děkanů, který zatím není docentem. Pracujete na tom? Ano, letos v červnu jsem předložil na Univerzitě Palackého v Olomouci habilitační spis. Je monografie Češi a Slováci 1882–1914. *** Cenit se budou monografie. Ty teď podporujeme, stejně jako vznik kvalitních fakultních per Profil Povolání: děkan PhDr. Michal Stehlík, Ph. D. (33) vystudoval gymnázium v Dačicích a slovakistiku na Filozofické fakultě UK. Rigorózum skládal na Filozofické fakultě Masarykov Brně. Působil na ministerstvu kultury, v Národním muzeu jako náměstek ředitele, děkanem FF 2006 zvolen jako člověk zvenčí. Poprvé v necelých 29 letech, nyní znovu. Od roku 2000 je ž dcery a syna.