I diplomka o leváctví má smysl ****************************************************************************************** * I diplomka o leváctví má smysl ****************************************************************************************** 1.12.2009, rubrika: Akademie, strana: 26, autor: Radek Marušák POLEMIKA Rádi bychom reagovali na článek Radky Kvačkové Diplomka: Dík rodičům a přítelkyni, uveřejn LN Akademie 3. 11. 2009. Budeme se vyjadřovat k diplomovým pracím v oboru učitelství pro 1 na Pedagogické fakultě UK v Praze. Velké rozpaky v nás vyvolal závěr článku: „To, co přináší diplomní práce na deseti stránká grafech a tabulkách, by bylo možné napsat zhuštěně do jednoho odstavce. Psát diplomní prác jiné naučit se dělat z jednoduchých věcí složité.“ Možná to může být problém, který se zdá laikovi jednoduchý, jasný, marginální, ale v tom p smysl a význam diplomové práce – nepronášet neověřené soudy, přinášet důkazy a podklady, z praxi, ověřovat a často zpochybňovat zažité stereotypy. Zcela jasným požadavkem je nepovrc teoretickým východiskům, metodologická opora v případě výzkumu, jasně a důkladně zdokument kvantitativní i kvalitativní zjištění, která jsou oporou při argumentaci a hledání závěrů, odbornou reflexi. To vše může laikovi připadat jako zbytečné, ovšem odborná práce se takto hlubokému a detai pohledu vyhnout nemůže. A to právě proto, aby nepřinášela čtenářsky sice zhuštěné, leč ste nezdokumentované názory, postoje, hodnocení. Autorka oceňuje u jiných prací jejich propoje na naší katedře je v případě většiny prací tento požadavek zcela zásadní. Studenti často z důležitá pro naše současné školství (ať už je to problém leváctví, nových přístupů k výuce aplikují nové postupy a zkoumají jejich využitelnost pro vzdělávací proces na 1. stupni zá nabízejí netradiční metody, originální projekty apod. Možná práce s tématem leváctví vypadá v očích veřejnosti méně vědecká než originální řešen syntézy 4-isopropylcyklohexylmethanolu, o němž se zmiňuje autorka, ale obě práce svým obsa zcela odpovídají povaze vědeckého oboru, k němuž se hlásí. Problémem je to, že ona „vědečt práce má jasný a prokazatelný – rozuměj hlavně ekonomicky prokazatelný – dopad v praxi. Je ověření nových metod ve vyučování méně důležité jen proto, že není ekonomicky vyčíslitelné se díky němu nevytvoří originální látka dobře uplatnitelná na světovém trhu, ale „pouze“ l podmínky pro děti na školách. To však bohužel není v současné ekonomicky zahleděné společn vnímaný argument kvality. *** Text byl redakčně zkrácen. O autorovi| Za katedru primární pedagogiky PedF UK reagoval Radek Marušák.