Matka EU přilepšuje slabším
1.12.2009, rubrika: Akademie, strana: 27, autor: Radka Kvačková ŠKOLA Radky Kvačkové Děkan Filozofické fakulty staroslavné Univerzity Karlovy Michal Stehlík si mi minulý týden posteskl, že ho jímá závist, když vidí velkolepé kampusy, které rostou jak houby po dešti v mnoha českých městech, jenom v Praze ne. Jeho prastará fakulta je prý rozstrkaná po dvanácti místech v Praze – a stejně se tam všichni nevejdou. Má pravdu, ale co nadělá? Matka Evropská unie prostě přilepšuje slabším a mladším. Ostatně jako každá matka. Bílý dům hodlá zahájit kampaň, jejímž cílem bude s pomocí televizních společností nebo výrobců počítačových her zvýšit zájem o matematiku a fyziku. Spoléhá při tom například na oblíbené plyšové figurky seriálu Sesame Street, u nás vysílaného pod názvem Sezame, pojď si hrát. Tyto postavičky, které spolu s hvězdnými herci či sportovci učí děti různým dovednostem, se prý více soustředí právě na matematiku a fyziku. Opravdu skvělý nápad. U nás se podobné iniciativy jako Bílý dům chce ujmout společnost ČEZ. Zatímco u nás se příští uchazeči o vysokoškolské vzdělání většinou teprve rozhodují, na které fakulty poslat přihlášku, v Oxfordu a v Cambridge už se dělají přijímačky. A pořádně v nich přituhuje. Zatímco dřív stačilo mít výborné známky ze střední školy a dobré doporučení, dneska je třeba prokazovat nejen vědomosti, ale i studijní předpoklady. (Podobné, které u nás prověřuje například test studijních předpokladů společnosti Scio.) Kandidátů s vynikajícími známkami ze střední je totiž kolem 17 tisíc, zatímco míst na prestižních školách jen 3200. Některé učitele z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy pobouřilo, když jsem v článku o diplomkách poznamenala vedle slov uznání: „Novinář ale nemůže nezaznamenat, že to, co přináší diplomní práce na deseti stranách a v několika grafech a tabulkách, by bylo možné napsat zhuštěně do jednoho odstavce.“ Na větu o 27 slovech poslali pobouřenou reakci o 680 slovech. (Na protější straně uveřejňujeme jen část, kterou považujeme za důležitou, protože čtenáři, na rozdíl od vysokoškolských učitelů, rozsáhlost neocení.) Britská vláda rozhodla, že se školáci budou ve škole učit o nepřijatelnosti domácího násilí vůči ženám a dívkám. Děti mají být už od pěti let také poučovány o způsobech, jakými lze předcházet násilí ve vztazích. Bravo! Trénovat takovou dovednost je bezpochyby stejně důležité jako trénovat třeba psaní nebo počítání. Možná dokonce ještě důležitější. |
|