Do poslední chvíle se choval neuvěřitelně racionálně ****************************************************************************************** * Do poslední chvíle se choval neuvěřitelně racionálně ****************************************************************************************** 16.1.2009, rubrika: Rozhovor, strana: 13, autor: Jiřina Šiklová Zoufalý čin nad slovy k zoufání, tak by se také dalo označit sebeupálení Jana Palacha. Přestoupil na Filozofickou fakultu Karlovy univerzity v roce l968, podílel se na všech mož během roku, měl určitě pocit, že může něco podstatného v této zemi ovlivnit. K tomu byl id vlastenec, studoval historii a byl natolik mladý, že si myslel, že svět je změnitelný čine Změny z roku l967-68 byly prvními událostmi, které generace tehdy dvacetiletých považovala a ve které byli aktéry. Proto studenti odmítali kompromisy, které připadaly generaci jejic normální a rozumné. Zoufalství těchto dětí nad vzdáváním se pozic, to ustupování před mocí zvláště kruté. Co však vhodit do banku, aby se zastavila ta ruleta prostituce svědomí i př ponižující dohody s Brežněvem? Prý jsem ho tehdy také učila. Nepamatuji se na něj, ale dodatečně, když jsem sama sobě int jeho prohlášení, dopisu Pochodeň číslo 1, jsem si uvědomila, jak racionálně Palach postupo vzkazu politikům - žádal zastavení cenzury a kolportace novin vydávaných okupačními vojsky požadavků stávkou. To tehdy bylo ještě splnitelné. První a další koncepty textu, který ješ rozeslal a položil v aktovce vedle sebe, jsou zkracovány tak, aby mohly oslovit lidi. Bojoval do poslední chvíle Pár hodin před smrtí zavolal k sobě do nemocnice studentského v Holečka a řekl mu, aby se další mladí lidé neupalovali. Dokonce se spálenými rty pokoušel toho, kdo měl po něm následovat. Skupina takto odhodlaných studentů asi neexistovala. To b dalších čtyřiceti let někdo přihlásil. Ale Jan Palach tímto vzkazem a uvedením jména pokračoval ve svém morálním tlaku na generac se již přizpůsobovala. V těch bolestech bylo jeho jednání až neuvěřitelně racionální. Ješt shromáždil živé, oslovil i osobnosti z dalších států. Evropané nejsou buddhističtí mniši, individualističtí, než aby sebe sami upalovali. I proto čin Jana Palacha oslovil lidi zde proto se k jeho činu kladně vyslovil tehdejší papež Pavel VI., Russel, Golo Mann, Přemysl Opasek, Jan Milíč Lochman. Pojmenovány po něm byly desítky náměstí a ulic. Mám ráda výrok českého filozofa Emanuela Rádla, že skutečnost netvoří jenom událost sama o smysl a význam, který jsme jí dali. Ten smysl Palachovy oběti se v prvních letech zdánlivě se bála za zemřelého, ale i za jeho maminku, že bude zapomenut. Teprve za dvacet let, v lednu l989, se opětně kvůli němu naplnila náměstí. Lidé se rozpome proti komunistickému režimu se změnila v celotýdenní demonstrace, které zase zpětně vyprov přemýšlení další tisíce lidí. Tak se mu to přece jen podařilo, říkala jsem si, když jsem o pouličních bojůvek. Toto všechno jsem si znovu uvědomila, když jsme včera diskutovali na filozofické fakultě s studenty a studentkami v posluchárně, do které chodil kdysi taky Jan Palach. Nepřála bych studentům a studentkám, aby byli vystaveni obdobným existenciálním zkouškám! Jen bych jim chtěla říci, že pouze vrůst a vnořit se do zafixovaných, pohodlných poměrů vy předchozími, je zrada na možnostech, které každé mladé generaci dává sám život.