Čtyřicetileté výročí upálení Jana Palacha ****************************************************************************************** * Čtyřicetileté výročí upálení Jana Palacha ****************************************************************************************** 16.1.2009, 22:30, pořad: Události, komentáře Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Některé činy mají zvláštní moc. Možná jim nerozumíte, možná s nimi nesouhlasíte, třeba vám zoufalé, anebo byste k nim neměli odvahu. Přesto ale patří k významným událostem, které ov Před čtyřiceti lety na den přesně se na Václavském náměstí upálil student Jan Palach. Chtě k boji proti totalitnímu režimu a okupaci Československa. Jan OSÚCH, redaktor -------------------- Uzavřený, samotářský, přesto nelhostejný k tomu, co se ve společnosti děje. Takový byl pod Palach, student filozofické fakulty, který se nechtěl smířit s okupací své země. Petr BLAŽEK, historik, autor knihy o Janu Palachovi -------------------- Říká, že je nutné, aby veřejnost byla vyburcována k celonárodnímu odporu. Jan OSÚCH, redaktor -------------------- Premiér přišel památku Jana Palacha uctít už brzy ráno před filozofickou fakultu. Mirek TOPOLÁNEK, premiér /ODS/ -------------------- Jan Palach pro mě znamená střípek z mozaiky toho všeho nebo těch všech, kteří se postavili totalitě. Jan OSÚCH, redaktor -------------------- Zhruba dvě stovky lidí přišly uctít památku Jana Palacha také před Národní muzeum v Praze. přesně v půl třetí, tedy ve stejný čas, kdy se tu před čtyřiceti lety Jan Palach upálil. Filip JAROŠ, student -------------------- Je to pro mě připomínka síly, která se skrývá v lidech a ... Adéla KOSAŘOVÁ, studentka -------------------- Udělat něco tak důležitýho proti vlastně, proti celýmu režimu, tak to je hrozně důležitý. Jan OSÚCH, redaktor -------------------- Mimo připomínky čtyřicet let starého činu se lidé zamýšleli i nad jeho odkazem pro dnešní Vít MAREŠ, účastník vzpomínkové akce -------------------- Asi abysme si uvědomili, co bylo, co je.. Jan OSÚCH, redaktor -------------------- Až do poloviny února budou Palachův odkaz připomínat také dvě pražské expozice. Ukazují fo bouřlivých dnů, které následovaly po Palachově sebeupálení. Ale třeba i originály jeho dop Růžinská a Jan Osúch, Česká televize. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- A Česká televize se výročím Jana Palacha zaobírá celý den. Pojďme tedy v Událostech, komen ještě další pohled. Je tu se mnou historik Petr Blažek, historik Ústavu soudobejch dějin A také v Zalužanech je literární historik Martin C. Putna. Dobrý večer, pánové. Petr BLAŽEK, Ústav pro soudobé dějiny AV ČR -------------------- Dobrý večer. Martin C. PUTNA, literární historik -------------------- Dobrý večer. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Pane Putno, vy nesouhlasíte s tím, že se o Janu Palachovi mluví jako o mučedníkovi a o jeh oběti. Proč? Martin C. PUTNA, literární historik -------------------- Já se snažím přesně rozlišovat. Ten odpor proti totalitě a okupaci, který Plach učinil, vz samozřejmě nesmírně záslužný a dobrý a podstatný. Ale ten čin samotný je podle mě velmi pr Já ho interpretují spíše jako čin zoufalství, jako výraz toho, že když se proti režimu ned nic rozumného, racionálního, konstruktivního, on se pokusil udělat něco úplně extrémního, sebeupálení. Ale myslím, že pojem mučedník má trochu jiný význam. A ten pojem oběť, který skloňován v souvislosti s Palachem, také myslím, že není přesný. Obětuji život za někoho, sobě přivodím smrt, to není oběť v pravém slova smyslu. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Pane Blažku, nevím, do jaké míry historik pracuje s termíny jako mučedník nebo oběť, ale c jste, co jste vyzkoumal a co jste našel za fakta při psaní své knihy? Petr BLAŽEK, Ústav pro soudobé dějiny AV ČR -------------------- Tak důležité je, že Jan Palach po svém převozu do nemocnice opakovaně zdůrazňoval, že jeho sebevražda. On říkal, že ta údajná skupina, o které psal v posledním dopise, že není žádný sebevrahů, že jejich cílem je prostě vyburcovat lidi. On sám vlastně zvolil formu, která b skutečně jiný kulturní okruh, to znamená pro buddhistické mnichy v jižním Vietnamu. Oni sa zdůvodňovali jako možnost vlastně pohnout, pohnout srdcem lidí, dokonce oni mluvili o srdc snažili se vlastně tou šokující formou otřást společností natolik, aby splnila jejich poža že z čistě formálního hlediska byly ty, bylo to uvažování Palacha velice podobné. Takže já že potom samozřejmě záleží na výkladu a jistě je velká část lidí, kteří s tím činem vyjádř nebo aspoň pochopení, tak to slovo oběť spíše skutečně vnímají jako nějakou nabídku, jako řekněme, vyburcovat lidi, a v tom případě já si myslím, že ten termín je poměrně na místě. pan Putna se spíše drží prostě takového trošku formálního výkladu. Nemůžu si pomoct. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Není to vyloučeno. Možná na to Martin Putna odpoví i v další otázce. Já jen doplním ještě Proč se podle vás, pane Putno, Janu Palachovi nepodařilo v roce 69 vyburcovat lidi k tomu, větším a trvalejších způsobem zareagovali na to, co přicházelo s režimem? Martin C. PUTNA, literární historik -------------------- Ono se mu to podařilo na nějakou chvíli, na několik týdnů, ale jak se ukazuje potom už z t Jana Zajíce, tam ta reakce veřejnosti byla daleko menší a ta tendence společnosti vlastně byla daleko větší než on jakou si on zřejmě připouštěl. A to, co následovalo v roce 69 a v to právě ukazuje na to, že se mýlil v představě, že tím, že sám sebe upálí, ten národ vybu Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Pane Blažku, vy jste to tady už naznačil, že snad podle některých materiálů měla, a samozř Palachových slov, měla existovat nějaká skupina. Také tam figuruje ten termín pochodeň čís jako historik jasno v tom, že taková skupina opravdu existovala, že měla nějaký plán? Petr BLAŽEK, Ústav pro soudobé dějiny AV ČR -------------------- Tak podle všech faktů, které máme k dispozici, ta skupina neexistovala. Byl to vlastně nát který zvolil, protože on tam mluví v tom, v těch posledních dopisech o tom, že za pět dní té údajné skupiny. Chtěl vlastně vyvolat takovou řetězovou reakci nebo představu řetězové je zmínit to, že to, že ty požadavky vlastně nebyly vzaty za svoje, samozřejmě můžeme inte způsobem. Nesmíme zapomínat na to, že vláda dělala úplně všechno, co mohla, skutečně aby u situaci, ve které se situace, ve které se společnost ocitla, aby zklidnila tu situaci, ten Sovětů byl obrovský a ty dokumenty, které dneska máme k dispozici třeba o jednání vrcholný komunistické strany, ukazují, že nebyli vůbec vochotni vlastně jednat o, nejenom o těch po vznesl Palach, ale třeba i o požadavcích dalších, které vznášeli třeba další vysokoškoláci Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Pane Putno, ještě poslední otázka na vás. Vzhledem k tomu, co jste říkal, a sám jste říkal hladinu společenského povědomí a nějakého vyburcování se podařilo rozvířit jen na několik Jana Palacha, tak měl z vašeho pohledu ten čin nějaký smysl? Martin C. PUTNA, literární historik -------------------- Určitě v nějakém smyslu ano. Pro mě bylo velmi podstatné včera na filozofické fakultě setk kde já jsem byl v panelu jediný nepamětník a jinak tam byl Tomáš Halík a Jiřina Šiklová a to pamatovali a vyprávěli, co to emocionálně pro ně znamenalo. A já jsem jim naslouchal a jakoby rozuměl, že pro lidi, kteří tehdy žili a tehdy jim bylo dvacet, to byla jakási výzv v té jízdě do tunelu nezapomněli, aby se nezkonformizovali. Ale pro nás, kteří už jsme tut zkušenost neměli, zůstává to z minulosti jen jakýsi, jako jakýsi extrémní čin, jako svědec režimu a bezvýchodnosti té doby, ale určitě ne jako něco jednoznačně pozitivního. A když n my jsme demonstrovali proti režimu o Palachově týdnu v lednu 89, tak jsme věděli, že vlast hlavně proti režimu a Palach je spíš jenom jakýsi symbol nebo jeden ze symbolů. A když byc trochu tvrději, je to spíše záminka, je to spíš jméno jedné z obětí režimu. Martin VESELOVSKÝ, moderátor -------------------- Tak, pánové, oběma děkuji za vaše názory i za váš čas. Hezký večer, na shledanou. Petr BLAŽEK, Ústav pro soudobé dějiny AV ČR -------------------- Na shledanou. Martin C. PUTNA, literární historik -------------------- Na shledanou.