Práva a humanitní vědy ****************************************************************************************** * Práva a humanitní vědy ****************************************************************************************** 28.1.2009, rubrika: Vysoké školy žebříčky, strana: 1 Ve třetí části Žebříčků přinášíme srovnání právnických, filozofických, sociálních, teologi sportovních a pedagogických fakult a škol. Vážení čtenáři, přinášíme další část Žebříčků vysokých škol - unikátního projektu Lidových letošním ročníku najdete hned tři žebříčky: - žebříček všech fakult na veřejných školách a který připravila společnost SC&C, - žebříček fakult na veřejných školách podle výzkumu mez žebříček fakult na veřejných školách podle citací v odborné literatuře a odborných publika Kromě nich v této příloze najdete komentář odborníků ze společnosti SC&C k žebříčkům a sez hodnocených fakult a škol s adresami a webovými stránkami. Žebříček podle přijímacího říze uplatnitelnosti Vysoké školy jsme pro vytvoření žebříčku rozřadili do následujících 10 tem 1) lékařské, 2) chemicko-technologické, matematicko-fyzikální a jaderné fyziky, 3) přírodo zemědělské, 5) právnické, 6) filozofické, sociální a teologické, 7) pedagogické a tělesné 8) ekonomické, 9) technické, 10) umělecké. Tyto tematické okruhy jsme vytvořili na základě rozdělení fakult do oborů, které je uveden vysokých škol Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Správcem registru je Ústav vzdělávání (ÚIV). Abychom mohli vytvářet pořadí v rámci jednotlivých tematických okruhů, museli jsme v někte přistoupit k vytvoření podskupin, např. lékařské jsme rozdělili do skupin zdravotně-sociál farmaceutické. Někdy bylo velmi problematické zařadit fakultu do tematického okruhu. Jde o případy, kdy m interdisciplinární zaměření, např. u soukromých VŠ lze studovat studijní programy, které p tematických okruhů. Ve sporných případech jsme ponechali oborové zařazení dle výše zmíněné vytváření pořadí jsme oddělili veřejné VŠ a soukromé VŠ. Statistická data byla získána ze dvou zdrojů: 1) z ÚIV (Ústav pro informace ve vzdělávání) uchazečích a přijatých studentech, kteří se hlásili do bakalářských a magisterských progra rok 2008/2009 k 31. 10. 2008. 2) ze Střediska vzdělávací politiky Pedagogické fakulty UK v absolventů na trhu práce pro rok 2006. Z dostupných údajů vznikly čtyři indexy, u kterých jsme sledovali, do jaké míry jsou důlež jednotlivé obory. Váhy pro jednotlivé indexy byly stanoveny na základě směrodatných odchyl tak, aby byl jejich součet roven právě jedné. Index 1 - „živí“ přihlášení / přihlášení (zájem o fakultu). „Živý“ přihlášený = člověk, kt dostavil k přijímacímu řízení. Čím více přihlášených studentů se dostaví k přijímacímu říz předpokládáme image fakulty. Index 2 - přijatí / „živí“ přihlášení (obtížnost vstupních testů, kvalita studentů). Čím m přijímacím testem, tím obtížnější a přísnější očekáváme zkoušky a vyšší úroveň přijatých s 3 - počet zapsaných / počet přijatých (konkurenceschopnost oboru). Čím více přijatých lidí zápisu právě tohoto oboru, tím předpokládáme obor prestižnější (pokud se student nezapíše, že ve velkém množství případů dal přednost jiné fakultě). Index 4 - (ne)úspěšnost absolven práce (uplatnitelnost na trhu práce). Míra celkové neúspěšnosti je definována jako podíl c nezaměstnaných absolventů k danému okamžiku a celkového počtu absolventů, kteří úspěšně uk předchozích dvou kalendářních letech. Na základě uvedených vlastností vznikl komplexní celkový index, zohledňující váhu každého daného oboru, tzn. v oboru ekonomie vystupoval index 4 s jinou vahou než v případě práv. C umožnil pouze seřadit jednotlivé fakulty podle jednoho klíče. Neméně zajímavé je také pořa jednotlivých indexů. Podle hodnoty celkového indexu byly fakulty/školy zařazeny do skupin 1-10 (všechny fakulty indexem 91-100 byly zařazeny do nejlepší skupiny č. 1, naopak fakulty/školy s celkovým ind do skupiny č. 10). Skupina určuje umístění fakulty/školy v rámci žebříčku. Žebříček podle výzkumu mezi studenty Výzkum realizovala v roce 2008 firma University and S a financovala společnost SCIO. Uskutečnil se na všech fakultách veřejných vysokých škol (n nové fakulty, které vznikly v roce 2008). Byl použit kvótní výběr - fakulty byly rozděleny podle počtu studentů v prezenčním studiu velikostních kategorií a v každé kategorii byly stanoveny počty požadovaných dotazníků pod ročníků. V případě, že celkový počet dotazníků získaných na fakultě byl nižší než 30, byla vyloučena z analýzy. Výzkum probíhal od dubna do října 2008, celkem bylo osobními rozhovory přímo v prostorách 8445 studentů. Pracovali jsme s následujícími proměnnými: 1) deklarace studenta, že by fak ostatním (doporučení), 2) hodnocení pedagogů - souhrnná proměnná, 3) schopnost fakulty roz schopnosti (rozvoj odborných schopností). V rámci každé uvedené vlastnosti jsme spočítali průměrnou hodnotu na stupnici 0 až 100. Každé z uvedených vlastností jsme přisoudili stejn konstrukci celkového pořadí, které vychází pouze z těchto studentských odpovědí. V případě, že se fakulta výzkumu neúčastnila nebo měla méně než 30 validních odpovědí (s v oboru stavební / architektura), byla ze zpracování vyloučena. Žebříček podle citací a publ publikace za roky 1998-2007, které jsou v celosvětové databázi publikací - ISI Web of Know databáze byly staženy všechny záznamy, které měly alespoň jednoho autora s příslušností k Takto bylo staženo více než 34 000 záznamů. Ty byly dále rozděleny na jednotlivé autory. T publikace měla např. tři české autory, pak byla rozdělena na tři záznamy. Takto bylo získá 000 záznamů. Pokračování na straně IV Dokončení ze strany I Jednotliví autoři pak byli přiřazováni fakultám. Vyřazeny byly publikace autorů z Akademie nefakultních institucí a dále publikace, které nebylo možné k fakultě zařadit. Přiřazeno k fakultám tak bylo více než 55 000 záznamů. Získali jsme pak tyto proměnné: 1) Počet všech fakulty: počet publikací, které mají alespoň jednoho z autorů z dané fakulty. 2) Počet cit publikace má uveden počet citací, tedy kolikrát byla citována ostatními autory. Hodnota, k je poměr počtu citací a počtu publikací - tedy jaká je průměrná kvalita publikací dané fak citací na pracovníka. Index, který určuje průměrný počet citací na jednoho „tvořivého“ pra 4) Počet všech „tvořivých“ pracovníků fakulty: Součet všech pedagogických a výzkumných pra fakulty. *** Celkové hodnocení podle SC&C Mezi jednotlivými fakultami a školami jsou často malé rozdíly, které nejsou statisticky významné. Proto jsme nevytvářeli prosté celkové pořadí, ale sdružili výsledky do skupin podle počtu procent v celkovém indexu. To znamená, že všechny fakulty a školy, které dosáhly nejlepšího 91 a 100 procent, patří do skupiny 1 (všechny „jsou na prvním místě“), všechny fakulty a školy, které dosáhly 1 až 10 procent, patří do skupiny 10 (jsou tedy na posledním místě). celkový index skupina   91-100        1    81-90        2    71-80        3    61-70        4    51-60        5    41-50        6    31-40        7    21-30        8    11-20        9    0-10         10