Vláda kývla na reformu vysokých škol, školné však nezavede ****************************************************************************************** * Vláda kývla na reformu vysokých škol, školné však nezavede ****************************************************************************************** 26. ledna 2009  13:01,  aktualizováno 14:40 Vláda schválila návrh reformy vysokých škol. Ministr školství Ondřej Liška v takzvané bílé školné či systém studentských půjček. Premiér Mirek Topolánek ovšem podotkl, že stávající školné nezavede. Ministr školství dostal od vlády za úkol připravit věcný záměr zákona o terciárním vzdělán věcný záměr zákona o finanční podpoře studentů, který zahrnuje studentské půjčky. Resort š spolupracovat s ministerstvy práce a sociálních věcí a financí. "Podle harmonogramu by měla vláda projednat zákon o terciárním vzdělání na konci letošního podpora by pak měla být vládě předložena ke konci roku 2009," řekla iDNES.cz mluvčí minist Kateřina Böhmová. Podle Lišky je reforma vysokých škol v době finanční krize důležitá. "Investice do vzdělán terciárního, se společnosti mnohonásobně vracejí," míní Liška. "Bílá kniha je materiál, který diskutujeme fakticky po celou dobu fungování vlády. Je to p krok v rámci reformy vysokých škol," řekl na tiskové konferenci premiér Mirek Topolánek. Opozice, která Bílou knihu dlouhodobě kritizuje, je ale jiného názoru. "Považujeme tváří v krizi za nepochopitelné, že vláda přijala záměr, který zavedení tzv. školného na vysokých akceptuje. Jedná se v současné situaci o krok, který v době, kdy banky zpřísňují podmínky úvěru a rapidně se zhoršuje sociální situace občanů, za jasně antisociální a uzavírající p vzdělání širokým sociálním skupinám," uvedl v tiskovém prohlášení předseda ČSSD Jiří Parou Nejdřív studentské půjčky, pak školné Vysoké školy by měly být podle ministerstva školství "zdarma" nejméně do roku 2013. Už dří přislíbil, že školné nepovolí, dokud nebude existovat systém studentských půjček a podpor. KDU-ČSL na návrhu reformy vysokých škol kromě školného vadí, že s dokumentem, který by měl věcnému záměru zákona o terciárním vzdělávání, nesouhlasí ani univerzity. Nejhlasitěji se opřela Univerzita Karlova. Liška v ní totiž mění způsob vedení škol. Zatímco dnes volí rektora i děkany fakult akadem kterém sedí učitelé a studenti, nově by se na výběru šéfů podílela i správní rada. Ta by v také na rozpočet školy. "Tento návrh by představoval nejvýraznější zásah do autonomie vyso se v prohlášení Univerzity Karlovy. Stínový ministr školství: Bílá kniha je jen prázdná studie Podle stínového ministra školství Jiřího Havla (ČSSD) si sice vláda vytyčila jako jednu z školy, ty už ale třetí rok čekají na nějaké zásadní řešení. "V tuto chvíli se jim dává jen to prázdná studie o tom, jaké problémy české vysoké školy mají," uvedl minulý týden na tis stínový ministr Jiří Havel. Bílá kniha podle Havla v podstatě jen shrnuje problémy, které jsou známy. "Shrnuje je na o ale přece jenom to v tuto chvíli znamená pro vysoké školy velmi nepříjemnou komplikaci. Za období nebude totiž uděláno vůbec nic, neboť teprve po Bílé knize budou zaváděny legislati Havel. "Můžeme tedy předpokládat, že až v samotném závěru funkčního období vlády budeme mít vysok Problémy, které ve vysokém školství byly, se ale během čtyř let jen nakupily a příští vlád sektor jako horký brambor," dodal. REFORMA VYSOKÝCH ŠKOL Co navrhuje ministr Liška v takzvané Bílé knize Poprvé představilo ministerstvo školství Bílou knihu loni na jaře. Dokument je zatím jen n Školy vědecké a praktické  VŠ se rozdělí na výzkumné a na ty, kde se budou připravovat hlavně bakaláři do praxe. Pro Jiná volba rektorů a děkanů  Šéfy škol už nebude vybírat jen jejich akademický senát, ale i správní rada "zvenku". Peníze na více let dopředu  Peníze od státu bude VŠ dostávat podle plánu rozvoje, který si sama vypracuje na 3 až 5 le Vázanost docenta a profesora Zajímavou novinkou, kterou Bílá kniha zavádí, je i vázanost titulů docenta a profesora na působil jako profesor i jinde. Zřejmě tak už nebude možná praxe, kdy někdo získá titul pro studenty.