Žebříček společnosti SC&C ****************************************************************************************** * Žebříček společnosti SC&C ****************************************************************************************** 26.1.2009, rubrika: Akademie, strana: 3 METODIKA Vysoké školy jsme pro vytvoření žebříčku rozřadili do následujících 10 tematických okruhů: filozofické, sociální a teologické; chemicko-technologické, MFF, FJF; lékařské; pedagogick právnické; přírodovědecké; technické; umělecké; zemědělské. Celoškolská zařízení a státní hodnocení vynechali zcela. Dohromady jsme zahrnuli 139 fakult veřejných VŠ České republiky a 43 soukromých VŠ. Statistická data byla získána ze dvou zdrojů. Z UIV (Ústav informací ve vzdělání) data o u a přijatých studentech, kteří se hlásili do bakalářských a magisterských programů (ne do n magisterských) pro akademický rok 2008/2009 k 31. 10. 2008. Ze střediska vzdělávací politi výzkum celkové úspěšnosti absolventů pro rok 2006. Z dostupných údajů vznikly čtyři zásadní indexy, u kterých jsme sledovali, do jaké míry js jednotlivé obory. Váhy pro jednotlivé indexy byly stanoveny na základě směrodatných odchyl tak, aby byl jejich součet roven právě jedné. Index 1 – „živí“ přihlášení / přihlášení (zájem o fakultu). „Živý“ přihlášený = člověk, který se fyzicky dostavil k přijímacímu řízení. Čím více přihlášených studentů se skutečně dostaví k přijímacímu řízení, tím větší předpok fakulty. Index 2 – přijatí / „živí“ přihlášení (obtížnost vstupních testů, kvalita studentů). Čím méně lidí projde přijímacím testem, tím obtížnější a přísnější očekáváme zkoušky a vyš přijatých studentů. Index 3 – počet zapsaných / počet přijatých (konkurenceschopnost oboru). Čím více přijatých lidí se dostaví k zápisu právě tohoto oboru, tím předpokládáme obor pre se student nezapíše, předpokládáme, že dal přednost jiné fakultě). Index 4 – (ne)úspěšnost absolventů na trhu práce (uplatnitelnost na trhu práce). Míra celkové neúspěšnosti je definována jako podíl celkového počtu nezaměstnaných absolven okamžiku a celkového počtu absolventů, kteří úspěšně ukončili školu v předchozích dvou kal Na základě uvedených vlastností vznikl komplexní celkový index, který zohledňoval váhu kaž rámci daného oboru, tzn. v oboru ekonomie vstupoval index 4 s jinou vahou než v případě pr umožnil pouze seřadit jednotlivé fakulty podle jednoho „klíče“.