Unikátní projekt LN počtvrté ****************************************************************************************** * Unikátní projekt LN počtvrté ****************************************************************************************** 26.1.2009, rubrika: Vysoké školy - žebříčky, strana: 1 Chcete studovat na vysoké škole? Chcete vědět, jak je na tom vaše škola? Nebo se jen zajím školy vedou? Právě pro vás jsou určeny Žebříčky, které v LN vycházejí již počtvrté. Vážení čtenáři, přinášíme Vám výsledky čtvrtého ročníku unikátního projektu Lidových novin vysokých škol. Letošní ročník navazuje na ročníky předcházející. Ale přináší také několik novinek. Komu jsou Žebříčky určeny? Jednoduše řečeno: všem čtenářům, která zajímá srovnání českých vysokých škol. Samozřejmě p připravujeme pro zájemce o studium, kterým chceme pomoci při výběru vysoké školy. Kromě toho si myslíme, že Žebříčky jsou důležitým nástrojem umožňujícím srovnání jednotliv – a můžou přispět ke zlepšení jejich úrovně a zvýšení kvality výuky a výzkumu. Takže by je měl sledovat v zásadě každý, kdo má co do činění s vysokým školstvím. Čím jsou Žebříčky unikátní? V západním světě mají různé žebříčky a srovnání vysokých škol dlouhou tradici. Podobné pro USA, Británii, Německu a dalších zemích připravují výzkumné instituce, média a samotné uni let. Zejména v zemích, kde panuje mezi univerzitami velká konkurence (USA) hrají tyto proj roli v soutěži vzdělávacích institucí o studenty, pedagogy, prestiž a samozřejmě finance. Lidové noviny přišly v České republice s Žebříčky v roce 2006 jako první. A to nejen jako ale jako první instituce vůbec. Mezitím vznikly i v Česku další, konkurenční projekty. V m univerzitní půdě. Přesto přese všechno ale zůstávají Žebříčky Lidových novin: – nejúplnější: zahrnují totiž všechny veřejné a soukromé vysoké školy; – nejpodrobnější: hodnotí fakulty a školy podle více kritérií, nikoli pouze podle jednoho konkurenční projekty; – s nejdelší tradicí: jelikož vycházejí Žebříč- ky již čtvrtý rok (třetí rok se stejnou me možno srovnávat mezi jednotlivými ročníky a sledovat trendy v soutěži českých vysokých ško Kdo Žebříčky připravuje? Již čtvrtý rok Žebříčky Lidovým novinám dodává společnost SC&C zabývající se výzkumy veřej Letos spolupracujeme i se společností Scio, jejímž polem působnosti je zejména zjišťování výsledků vzdělávání. Společnost působí v oblasti českého školství a vzdělávání od roku 199 Jaké jsou letos novinky? Kromě již standardních žebříčků, které připravuje společnost SC&C, přinášíme i srovnání fa VŠ podle citací v odborné literatuře a podle výzkumu názorů studentů. Obě novinky jsou sou Navigátorka, který připravuje společnost Scio. Které školy jsou zařazeny? Srovnáváme všechny fakulty veřejných vysokých škol a všechny soukromé vysoké školy v České mají studijní programy akreditované u českého ministerstva školství. Celkem jde o 139 faku a 43 soukromých škol. Seznam byl vytvořen na základě registru vysokých škol Ministerstva š a tělovýchovy ČR, jehož správcem je Ústav pro informace ve vzdělávání (ÚIV). Nejsou zařaze celoškolská zařízení. Jsou zařazeny pouze školy, které vykazují uchazeče pro akademický rok 2008/09. Jak jsou školy rozděleny? Fakulty a školy jsou rozděleny do deseti tematických okruhů: 1. lékařské; 2. přírodovědeck technologické, matematickofyzikální a fakulty jaderné fyziky; 4. právnické; 5. filozofické teologické; 6. pedagogické, fakulty tělesné výchovy a sportu; 7. ekonomické; 8. zemědělské 10. umělecké. Tyto tematické okruhy jsme vytvořili na základě rozdělení fakult do oborů, které je uveden vysokých škol MŠMT. Abychom mohli vytvářet pořadí v rámci jednotlivých tematických okruhů, museli jsme v někte přistoupit k vytvoření podskupin, např. lékařské jsme rozdělili do skupin zdravotněsociáln farmaceutické. V některých případech bylo velmi problematické zařadit fakultu do tematické se o případy, kdy má fakulta interdisciplinární zaměření, např. u soukromých VŠ lze studov programy, které patří do různých tematických okruhů, např. VŠ podnikatelství a práva. Souk dělení na fakulty. Ve sporných případech jsme ponechali oborové zařazení dle výše zmíněnéh Jak jsou Žebříčky rozděleny? Přinášíme zvlášť Žebříčky fakult veřejných VŠ, zvlášť žebříčk VŠ. Soukromé školy zařazujeme do tematických okruhů podle informací z ministerstva. Jeliko rozdělení zvláště u některých soukromých škol nepřesné (škola je zařazena mezi ekonomické, společenskovědní či právnické obory), přinášíme (dnes) i souhrnný žebříček soukromých škol nás výstižnější. Do jednoho žebříčku spojujeme pouze žebříček podle uchazečů a přijatých studentů a úspěšno na trhu práce (viz metodika na následující straně). Žebříček podle citovanosti a názoru st oddělené. Z jakých zdrojů čerpáme? Statistická data získala společnost SC&C ze dvou zdrojů: – od Ústavu pro informace ve vzdělávání (UIV), příspěvkové organizace Ministerstva školstv tělovýchovy ČR. Konkrétně jde o data o uchazečích a přijatých studentech, kteří se hlásili a magisterských programů (ne do navazujících magisterských) pro akademický rok 2008/2009 k Pokud došlo ke zpřesnění údajů po tomto datu, nemohla být tato data zohledněna. – ze Střediska vzdělávací politiky na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Konk výzkum celkové úspěšnosti absolventů vysokých škol (data pro rok 2006). Co najdete v LN? Žebříčky v LN vycházejí po dobu čtyř dnů. Dnes najdete úvodní informace a souhrnný žebříče škol. Zítra, ve středu a ve čtvrtek vyjde každý den mimořádná příloha vždy s žebříčky z ně tematických okruhů. U soukromých škol uvádíme pouze žebříček SC&C. Od zítřka pak u každého okruhu najdete: – žebříček SC&C fakult veřejných škol a žebříček SC&C soukromých škol; – žebříček fakult veřejných škol podle citovanosti; – žebříček fakult veřejných škol podle názoru studentů; – komentář k výsledkům; – přehled srovnávaných fakult a škol s adresami a webovými stránkami. Jak žebříčky použít? To necháváme plně na čtenáři. Pro někoho bude směrodatné celkové pořadí v žebříčku podle S někoho dílčí výsledek v rámci tohoto žebříčku. Někoho zajímá výzkum mezi studenty. Někoho citovanosti. Někoho všechno. Naším cílem bylo přinést čísla, fakta a srovnání. Zda a jak tyto údaje ovlivní Vaše rozhod Vás, na čtenářích.