Dopisy a e-maily ****************************************************************************************** * Dopisy a e-maily ****************************************************************************************** 9.12.2010    V rubrice DOPISY A E-MAILY uveřejňujeme reakce, které vyjadřují názor čtenářů. Adresa: dop economia.cz Jenom peníze vysokým školám nestačí Vysoké školy si mohou po včerejšku oddechnout. Plánova rozpočtu MŠMT o jednu miliardu, který by zasáhl především tyto školy, se nekoná. Premiér N ministrem financí Kalouskem našli zdroje ve splátkách státního dluhu. Miliardu tedy vysoké dostanou. Žádost školského výboru byla vyslyšena. Podpořily ji Česká konference rektorů, R škol a hlasem ne sice stejně mocným, ale značně početným též akademičtí pracovníci. Do toh jednoznačná shoda.             Zásadní otázka je, co bude dál. Půjdeme znovu cestou nekoncepčních kroků, zadu soustředěni na ten nejbližší krok, jejž musíme učinit k přežití, anebo si už konečně po 20 jasnou strategii rozvoje našich vysokých škol?             V současné době univerzity a fakulty se svými senáty projednávají a schvalují do roku 2015. Jsou to zásadní dokumenty, které určují směr ve vysokém školství. Vysoké ško dostávají do role chytré horákyně, která musí být připravena reagovat nejenom na různé změ ale dokonce i na změnu pedagogického zadání. Zkušenost jim velí obezřetnost – a možná i po divu, nebylo by to poprvé, kdy by se podmínky měnily, a to ještě v průběhu roku.             Takto fungují univerzity již dvě desítky let. To ovšem znamená přijetí strateg nikoli rozvoje. Univerzity bohužel nemají pevnou půdu pod nohama, nýbrž tekuté písky. A na konkurenceschopnost České republiky stavět nedá.             Vysoké školství potřebuje ke svému rozvoji jak finance, tak zejména jasnou str ta může zaručit pevný rámec řízení pedagogických a výzkumných aktivit, ale také finančního škol. To je ovšem úkol, jenž není v silách ministerstva školství. Jde o zásadní koncept, který v dlouhodobé hospodářské politiky země. Vzdělanost a výzkumná potence zase zpětně ovlivňují kvalitu života a ekonomickou prosperitu země. Čím chceme být? Technicky a technologicky vy zemí, která pouze následuje ty vyspělé? Proto je nutné stanovit priority vysokoškolského v zajišťovat efektivitu vynaložených zdrojů.             Dnes mohou být univerzity spokojeny, dostaly miliardu. Není to však málo? Nebo na co? Na přežití? Na posílení úrovně vysokých škol? Na to, abychom srovnali krok se světe jasně, kam jdeme, tápeme. Takovou cestu musíme pro příště odmítnout, i když jsme na ni nal Anna Putnová (TOP 09), předsedkyně sněmovního výboru pro vědu vzdělání, kulturu, mládež a