Rozhovor s místopředsedou České konference rektorů Václavem Havlíčkem ****************************************************************************************** * Rozhovor s místopředsedou České konference rektorů Václavem Havlíčkem ****************************************************************************************** 2.12.2010, 17:06, pořad: Dvacet minut Radiožurnálu Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- České vysoké školy se podle rektorů každoročně snaží za velmi nedůstojných podmínek vyjedn alespoň nějakou rozpočtovou jistotu. Petr Fiala, předseda české konference rektorů řekl, c je situace dramatičtější než kdy jindy, protože navrhované rozpočtové škrty už bezprostřed fungování vysokých škol, mají plošný dopad a vedly by ke snížení kvality celého systému." zaznělo v říjnu. Dnes se situací znovu zabývala Česká konference rektorů. Začíná Dvacet mi Ve studiu vítám místopředsedu České konference rektorů pro záležitosti ekonomické a sociál ČVUT Václava Havlíčka. Dobrý podvečer. Václav HAVLÍČEK, místopředseda České konference rektorů pro záležitosti ekonomické a sociá -------------------- Dobrý podvečer vám, i všem posluchačům. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Pro přehled posluchačům vysvětlím, že Česká konference rektorů sdružuje představitele veře a státních vysokých škol, i univerzitních i neuniverzitních a zajišťuje jejich společný po záležitostech. Pane profesore, od slov předsedy konference, která jsem citovala v úvodu a velmi naléhavě. Změnilo se na tom stavu něco? Václav HAVLÍČEK, místopředseda České konference rektorů pro záležitosti ekonomické a sociá -------------------- Bohužel se nezměnilo prakticky nic. My jsme od té doby podnikli celou řadu kroků, jednali ministrem školství, s jeho novým náměstkem pro vysoké školy, jednali jsme i s panem premié minulý týden jsme situaci objasnili poslancům výboru Poslanecké sněmovny pro vědu, vzděláv sport a tělovýchovu. A tento výbor se nám podařilo přesvědčit, takže téměř jednomyslně se měl být rozpočet kapitoly vysokých škol navýšen o 1 miliardu korun, což je necelá polovina miliard, které by měly situaci dorovnat pouze na úroveň letošního roku. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Jenomže? Václav HAVLÍČEK, místopředseda České konference rektorů pro záležitosti ekonomické a sociá -------------------- Jenomže právě dnes jsme dostali zprávu o tom, že rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny, kte neveřejném zasedání, kam nemáme možnost jim něco vysvětlit, tento návrh školského výboru z Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Nebo-li situace je tam, kde byla, to znamená, vysokým školám bude chybět 2,3 miliardy koru byl před škrty. Václav HAVLÍČEK, místopředseda České konference rektorů pro záležitosti ekonomické a sociá -------------------- Ano, je to více, je to prakticky 10 procent rozpočtu veřejných vysokých škol. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Co to teď pro vysoké školy znamená? Václav HAVLÍČEK, místopředseda České konference rektorů pro záležitosti ekonomické a sociá -------------------- Pro vysoké školy to znamená řešit opravdu velmi svízelnou situaci, kde už nestačí jenom je tím, že budeme důsledněji zhasínat světla a méně topit, ale většina vysokých škol je nucen personálním opatřením, to znamená rozvazovat pracovní poměry z pracovních, na jejichž mzdy Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- To znamená, propouštění pedagogů zhruba v jakém procentuálním poměru třeba na 1 vysokou šk dá takto říct? Václav HAVLÍČEK, místopředseda České konference rektorů pro záležitosti ekonomické a sociá -------------------- Já se domnívám, že jednoznačně se to říct nedá. Zaprvé bych vás poopravil, nejenom pedagog nepedagogických pracovníků. Nicméně u těch pedagogů je to nejkrizovější, protože dobrého v vysokoškolského učitele nezískáte za měsíc, ani za rok. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Tedy nestačí jim třeba snížit platy, budete je muset skutečně propouštět? Václav HAVLÍČEK, místopředseda České konference rektorů pro záležitosti ekonomické a sociá -------------------- My bohužel nejsme státními zaměstnanci, takže to že se panu ministrovi školství podařilo z navýšení dříve sníženého rozpočtu pro platy učitelů, se týká jenom základních a středních vysokých školách ty platy státem regulované nejsou, ale nemůžeme vyplácet to, na co nemáme Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Jaké dopady tohoto stavu reálně pocítí studenti, pokud tedy přijdou třeba i o své pedagogy Václav HAVLÍČEK, místopředseda České konference rektorů pro záležitosti ekonomické a sociá -------------------- No, tak je jasné, že když studentů je na jednoho pedagoga více, takže kvalita té výuky se V některých případech já například jsem z Elektrotechnické fakulty ČVUT, dokonce takovou v nemůžeme udělat, protože například ve zkušebnách vysokého napětí nesmí být víc než 10 stud učitele, či-li pokud toho učitele nemáme, tak musíme praktickou výuku zaměnit za výuku teo samozřejmě jednoznačné zhoršení kvality inženýrského vzdělávání. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Zůstaňme tedy u ČVUT. Je už jasné, kolik lidí bude muset opustit konkrétně vaši ČVUT? Václav HAVLÍČEK, místopředseda České konference rektorů pro záležitosti ekonomické a sociá -------------------- Úplně jasné to není. Naše škola na tom nejhůř nebude mezi školami, protože vedení minister již předchozí vedení, nastolilo trend financování vysokých škol podle, mimo jiné podle uka a v tomto ukazateli dosahujeme nadprůměrných výsledků, takže zatímco průměrný pokles peněz na jednoho studenta je kolem 10 procent, tak v našem případě celkový objem peněz, odhaduji procenta. Z toho ale vyplývá, že některé jiné vysoké školy budou mít ten pokles 15 nebo 20 bez odpovídajícího snížení počtu pedagogů, to znamená 15 procent minimum, se v podstatě us Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- 15 procent minimum pedagogů a těch nepedagogických pracovníků se toho propouštění bude týk procentu? Václav HAVLÍČEK, místopředseda České konference rektorů pro záležitosti ekonomické a sociá -------------------- Já se domnívám, že zhruba ve stejném poměru, i když to nejde mechanicky provést, protože n malé vysoké škole jedna mzdová účetní, tak jí propustit nemohou, i když počet pedagogů kle Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- A dokáží české vysoké školy alespoň část těch chybějících peněz dočerpat z fondů Evropské Václav HAVLÍČEK, místopředseda České konference rektorů pro záležitosti ekonomické a sociá -------------------- To je složitá otázka, protože z převážné většiny fondů Evropské unie, zejména z toho hlavn projektu Operační program Věda a výzkum pro inovace a Operační program Vzdělávání pro konk nelze čerpat ani korunu pro vysoké školy na území hlavního města Prahy, protože Praha patř regiony Evropské unie a tím pádem nemá na dotace z Bruselu nárok. A v Praze je zhruba polo vysokých škol, či-li poloviny škol se to netýká, se dá říct. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- A tím o to víc se tedy těch pražských vysokých škol bude týkat ta nutnost propouštět? Václav HAVLÍČEK, místopředseda České konference rektorů pro záležitosti ekonomické a sociá -------------------- Přesně tak. Máte naprostou pravdu. Pokud jde o ty mimopražské, tak ani tam není situace je protože oni mohou v současné době získat opravdu velké peníze na výstavbu infrastruktury, pravidel Evropské unie 85 procent platí Unie a 15 procent Česká republika, ale třeba v tom který jsem zmínil, se to týká pouze prioritních os 1, 2, 3, to znamená centem excelence a výzkumných center, ale prioritní osa 4, která představuje infrastrukturu pro vzdělávací či nové posluchárny, modernizace pedagogické didaktické techniky, tak tady stát už nemá na tu spoluúčast a vyžaduje vlastně, pokud škola chce takové modernizační aktivity podnikat, mim podtrhuji, tak stát vyžaduje, aby se vlastně vzdala části peněz z příspěvků na vzdělávací li z těch snížených peněz o 10 procent, tak aby ještě samy si dobrovolně utrhly a vrátily rozpočtu a státní rozpočet je potom použije na tu 15 procentní spoluúčast do Bruselu, či-l nebezpečí, že na ty opravdu velké akce školy mimopražské nebudou mít na tu spoluúčast a tí moct ani čerpat těch 85 procent té evropské dotace. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Nebo-li v konečném důsledku toto šetření omezí čerpání z evropských fondů? Václav HAVLÍČEK, místopředseda České konference rektorů pro záležitosti ekonomické a sociá -------------------- Může ho omezit. Neříkám, že to omezí, protože není vyloučeno, že jiná škola si na tu spolu řekne si o peníze větší, jinak zatím jednotlivé školy dostaly limity peněz, které mohou z programů čerpat. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Akreditační komise ministerstva školství nedávno u 3 soukromých vysokých škol nalezla vážn kvalitě výuky a dokonce navrhla pozastavit přijímání nových studentů. Co to vypovídá o kva škol v Česku? Posloucháte Dvacet minut Radiožurnálu. Odpovídá místopředseda České konferen Havlíček. Tak zopakuji, že tedy Akreditační komise toto nalezla u soukromých vysokých škol celkový stav úrovně vysokých škol v Česku. Václav HAVLÍČEK, místopředseda České konference rektorů pro záležitosti ekonomické a sociá -------------------- Já si myslím, že celkový stav úrovně vysokých škol v Česku není špatný. Ty nejlepší školy srovnatelné s kvalitními školami ve vyspělých zemích světa. Nejlépe si v tom evropském neb hodnocení vede Univerzita Karlova a ani my na tom nejsme špatně, protože z 8 tisíc hodnoce jsme za poslední 3 roky postoupili v žebříčku technických univerzit z 225 na 121 místo na velmi dobrý výsledek, i když radši bychom byli v první stovce. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Tedy tu zhoršenou kvalitu vysokého školství, o které se hovoří, představují především souk Václav HAVLÍČEK, místopředseda České konference rektorů pro záležitosti ekonomické a sociá -------------------- To bych rozhodně neřekl, protože i mezi soukromými školami jsou školy velmi kvalitní. Zrov které jsme dnes měli konferenci rektorů, CEVRO Institut v Jungmannově ulici, patří mezi kv Je třeba si uvědomit, že těch soukromých vysokých škol je 2 krát tolik než škol veřejných. a tím pádem ze 3 případů nelze dělat nějaké závěry. Je ovšem pravda, že ani u jedné veřejn Akreditační komise nezjistila takové závady, které by vedly k zrušení akreditace. Samozřej naprosté anomálie právnické fakulty v Plzni.Václav HAVLÍČEK; místopředseda České konferenc záležitosti ekonomické a sociální; rektor ČVUT Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Řešili jste dnes s panem ministrem i to, jak zajistit lepší kvalitu těch, řekněme, označen té akreditační komisi, anebo i dalších vysokých škol, které by mohly se dostat pod tu hran Václav HAVLÍČEK, místopředseda České konference rektorů pro záležitosti ekonomické a sociá -------------------- Tak s panem ministrem jsme konkrétní záležitosti týkající se kvality nešeřili. Shodli jsme že kvalita má být na prvním místě a že kvantitativní rozvoj vysokých škol je v podstatě uk dneska už téměř 60 procent populace vstupuje na vysoké školy. My jsme v našem usnesení při jsme se znovu intenzivně zabývali hodnocením kvality vysokých škol a že téma mezinárodní s náročných standardů je stěžejním obsahem činnosti České konference rektorů. Pan ministr to uvítal, či-li ze 4 bodů, které jsme s ním řešili, ve 2 bodech jsme se plně shodli, ve dvou samozřejmě máme vážné výhrady, a to teda otázkách financování a v otázkách interpretace st Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- S tím co dokáží vysoké školy udělat s úrovní svých studentů, jistě úzce souvisí i to, v ja student už přijde připraven ze školy střední a s tím také souvisí otázka státních maturit. nějak maturity přijímací řízení na vysokých školách? Václav HAVLÍČEK, místopředseda České konference rektorů pro záležitosti ekonomické a sociá -------------------- Já jsem přesvědčen, že ano. Obecně jsem příznivcem státní maturity, ale jako představitel školy, tak pouze v případě, že bude obsahovat matematiku. Bez matematiky jsou pro nás výsl maturity prakticky bezcenné. Nejde totiž jenom o to testování skutečných znalostí, ale o s studentům středních škol, že to co je obsahem maturity, představuje důležitou součást vzdě třeba se na to soustředit více než třeba na tělesnou, či výtvarnou výchovu, i když samozře příznivcem sportu a považuju ho za nezbytnou součást vzdělávání, ale pro studium na vysoké jenom ta matematika a jazykové znalosti včetně češtiny jsou důležitější. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- A teď si řekněme opět konkrétně na příkladu ČVUT. Když tedy student bude mít složenou stát těžší formu obsahující matematiku, bude mu to moci nahradit přijímací řízení na ČVUT? Václav HAVLÍČEK, místopředseda České konference rektorů pro záležitosti ekonomické a sociá -------------------- Já se domnívám, že na většině fakult ano, ale ne v roce 2011, protože v tomto roce nemáme záruku a prověřenost toho, že ty výsledky jsou plně srovnatelné. V budoucnu ovšem třeba i architektury samotná státní matematika nebude, státní maturita s matematikou nebude stačit přijímací zkoušky. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Tam je potřeba ještě talent. Václav HAVLÍČEK, místopředseda České konference rektorů pro záležitosti ekonomické a sociá -------------------- Protože tam je potřeba ještě talent a navíc množství uchazečů, velmi kvalitních, přesahuje možnosti školy. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Způsobilo vám teď to rychlé zavedení státní maturity nějaké komplikace? Václav HAVLÍČEK, místopředseda České konference rektorů pro záležitosti ekonomické a sociá -------------------- To rychlé zavedení nám určité komplikace způsobilo především s termínovaného hlediska, pro státních maturit byl stanoven tak, že v řadě škol koliduje s termínem přijímacího řízení. musíme přizpůsobit té státní maturitě, takže přijímací řízení budeme nuceni posunout, ale neřekl, kdy vlastně student dostane maturitní vysvědčení, kdy bude ta státní maturita vyho podle zákona nemůžeme na vysokou školu přijmout někoho, kdo nemá vysvědčení o maturitní zk Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Co s tím budete dělat? Václav HAVLÍČEK, místopředseda České konference rektorů pro záležitosti ekonomické a sociá -------------------- No, musíme se s tím nějak vyrovnat, ale kdyby to vysvědčení měli dostat až někdy ke konci hrozí nebezpečí, že vlastně naše přijímací řízení bude zasahovat už do doby, kdy vlastně u měli sedět v lavicích a učit se. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Veřejné vysoké školy se cítí ohroženy kvůli stavu Programu informačních zdrojů ve své zákl funkci vědeckých institucí. Jaká je budoucnost programu INFOZ? Posloucháte dál Dvacet minu Odpovídá místopředseda České konference rektorů pro záležitosti ekonomické a sociální, pro Havlíček. Václav HAVLÍČEK, místopředseda České konference rektorů pro záležitosti ekonomické a sociá -------------------- Nejprve co je to Program INFOZ. Program INFOZ je celostátní program podporovaný finančně m školství, ale jednotlivé instituce, a to jsou nejenom vysoké školy, ale i ústavy Akademie výzkumná pracoviště. Do něj přispívají také nemalými částkami. Moderní věda se nedá dělat izolovaně od světa s výjimkou jeskyňářů samozřejmě, ale i oni potřebují mít kontakt s věde přístup k informačním zdrojům proto, aby neobjevovali již dávno objevené na jedné straně a i proto, aby mohli být kvalifikovaně hodnoceni, protože při důležitým výstupem vědecké prá v renomovaných časopisech, ale jsou to především takové články, na které jsou i ohlasy, pr článek, který nikdo nečte, to je, to jsou vyhozené peníze samozřejmě. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Takže INFOZ znamená jednak přístup vědců k informacím a také přístup světa k těm informací poskytuje ten vědec. Václav HAVLÍČEK, místopředseda České konference rektorů pro záležitosti ekonomické a sociá -------------------- Ano a přístup administrativních orgánů řídících financování vědy k údajům o tom, jak moc t jsou žádané. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- A teď v čem je problém s INFOZem? Vy se bojíte, že nebudou po příštím roce na něj peníze? Václav HAVLÍČEK, místopředseda České konference rektorů pro záležitosti ekonomické a sociá -------------------- No, v roce 2011 ještě budou ... Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Dotud je zajištěn. Václav HAVLÍČEK, místopředseda České konference rektorů pro záležitosti ekonomické a sociá -------------------- V roce 2012 ministerstvo nepředpokládalo pokračování tohoto programu, což by vedlo k tomu, si museli ty informační zdroje kupovat sami. Asi těžko bychom mohli vytvořit nějaké konzor si to bude nakupovat hromadně, protože se jedná o velké peníze. To jsou peníze v desítkách informace jsou dneska na světě velmi cenným zbožím a hrozilo by, že zejména menší školy pr moct dovolit přístup k těm zdrojům, protože ty informační zdroje jsou v podstatě na světě a když to nakupujeme pro celou Českou republiku prostřednictvím programu INFOZ, tak samozř množstevní slevy a ten nákup je levnější. Když si to bude každá škola kupovat sama, tak vý pro Českou republiku bude, že to bude stát víc a některé školy na to vůbec nedosáhnou a tí vědecké práce se ještě zhorší. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Tak je asi logické, že pokud vědec nemá nejčerstvější informace ke své práci, nutně musí z protože třeba zkoumá něco, co už někdo vyzkoumal. Co na to pan ministr, se kterým neustále Václav HAVLÍČEK, místopředseda České konference rektorů pro záležitosti ekonomické a sociá -------------------- Tak Česká konference rektorů zaslala panu ministrovi písemné stanovisko o tom, že žádáme, INFOZ pokračoval nebo byl vypsán jiný program odpovídající úrovně. To stanovisko jsme posl dny. Zatím jsme ještě nedostali na to odpověď a protože jsme dneska řešili aktuálnější zál na to nepřišla řeč. Nicméně není to záležitost, kterou bychom mohli odkládat až na konec p protože ty prostředky, pokud ten program bude pokračovat, se musí najít ve státním rozpočt připravovat už někdy v březnu nebo v dubnu příštího roku pro ten rok následující. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Kolik peněz by to znamenalo pro ministerstvo do toho INFOZu nalít pro to další financování Václav HAVLÍČEK, místopředseda České konference rektorů pro záležitosti ekonomické a sociá -------------------- Já to přesné číslo neznám, ale jsou to desítky milionů. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Takže by to podle vás měl nebo neměl být pro ně problém v tom rozpočtu, jaký mají vysoké š Václav HAVLÍČEK, místopředseda České konference rektorů pro záležitosti ekonomické a sociá -------------------- No, pokud by měl zůstat ten rozpočet na úrovni roku 2011 i v roce 2012, tak by to byl velk ministerstvo školství, i pro vysoké školy. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Nebo-li ten program je v tuto chvíli reálně ohrožen, jeho další pokračování. Václav HAVLÍČEK, místopředseda České konference rektorů pro záležitosti ekonomické a sociá -------------------- Ano, ten program je reálně ohrožen. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Říká místopředseda České konference rektorů a rektor ČVUT, profesor Václav Havlíček, který Dvaceti minut Radiožurnálu. Díky za váš čas. Na slyšenou. Václav HAVLÍČEK, místopředseda České konference rektorů pro záležitosti ekonomické a sociá -------------------- Děkuji a na shledanou. Na slyšenou posluchači. Štěpánka ČECHOVÁ, moderátorka -------------------- Za okamžik už vám nabídneme další aktuální zprávy. Od mikrofonu se loučí Štěpánka Čechová.