Matematika má špatnou pověst ****************************************************************************************** * Matematika má špatnou pověst ****************************************************************************************** 7.12.2010, rubrika: Věda & výzkum, strana: 32, autor: JOSEF MATYÁŠ POD MIKROSKOPEM Média se zajímají hlavně o matematiky, kteří jsou tak trochu odtrženi od r Daniel Kráľ První počítačový program vytvořil ve dvanácti letech, sloužil například k procvičování nás Nyní docent Daniel Kráľ získal cenu Neuron pro mladé matematiky, kterou letos poprvé udělo Karla Janečka. * LN Kdo vás získal pro matematiku? Měl jsem štěstí na několik dobrých učitelů, kteří mi postupně pomáhali objevovat krásy mat informatiky. * LN Kam jste chodil do školy? Na poměrně velké gymnázium ve Zlíně, což byla výhoda ve srovnání s menšími školami, protož předmět se specializovalo několik učitelů. Hodně mě k přírodním vědám přitáhly soutěže - o středoškoláky a korespondenční semináře pořádané Karlovou univerzitou a dalšími vysokými š * LN Takže už od 15 let jste jezdil na matematické olympiády? Spíše od šestnácti. * LN V rodině žádné matematické geny nejsou? Maminka učila matematiku a fyziku. * LN Měl jste doma počítač? Ve 12 letech, krátce před revolucí, jsem chodil do kroužku programování. Sponzoroval ho ve podnik ve Zlíně, měli jsme počítače ze Západu a také tehdy proslulý domácí mikropočítač Di Kroužek vedli zkušení firemní programátoři. Po revoluci jsem si počítač koupil. * LN Co uměl váš první program? Jeden jsem napsal pro mamku. Používala ho ve třídě na procvičování násobilky, dělení a dal postupů v matematice. * LN Původně jste tedy chtěl být programátor, ale nakonec jste se dal na matematickou teor odklon od praxe? Když jsem se hlásil na Matematickofyzikální fakultu UK, měl jsem představu, že budu dělat programování a informatiku. Ale v prvním ročníku jsem chodil na přednášky velmi kvalitních zaměřených na teorii grafů a diskrétní matematiku. To mě nasměrovalo více k matematice a r pro teorii. * LN Co si má běžný člověk představit pod pojmem diskrétní matematika? Je to obor, který se zabývá jakoby počitatelnými objekty. Třeba nula, jednička a mezi tím Tento obor matematiky, zejména teorie grafů, se velmi posunul kupředu s rozvojem výpočetní posledních pěti letech se diskrétní matematika zase vrací k metodám spojité matematiky, kt mostů, letadel ap. Snažím se přinést do tohoto oboru více matematicky hlubších metod. * LN Jak je diskrétní matematika využitelná v praxi? Kolegové v Plzni například počítají rozmístění tyčí s jaderným palivem v atomovém reaktoru prodloužila doba provozu na jednu vsádku. Kolegové z Brna připravují pro jednu firmu algor navigaci, v Praze je skupina, která spolupracuje s Mitsubishi Electric Research Laboratori Zrovna minulý týden tam jeden student odjel. Naše katedra se ale hlavně zaměřuje na základ * LN Co je hlavní otázkou základního výzkumu v matematice? To je vždycky dost delikátní otázka, zvláště v poslední době, kdy je velký tlak na aplikac se podíváme do Spojených států, Velké Británie, Kanady a dalších vyspělých zemí, je tam zá velmi podporovaný. Dělají to podle mě proto, že vědec v základním výzkumu má určitou volno koncentrovaný na výsledek. To mu dává trochu rozlet a možnost vymýšlet metody v současné d nepoužitelné. Ale až se tyto metody domyslí, budou jedny z nejpoužitelnějších. Třeba před si nikdo nemyslel, že pro vyhledávání informací se dají úspěšně využít vlastní čísla matic jednoduchý poznatek z lineární algebry. * LN Čím se zabýváte vy? Teorií grafů. Získal jsem evropský grant a od 1. prosince zkoumáme vlastnosti objektů, kte nějakém smyslu extrémní - třeba co nejvíce silnic, které nejen spojí města, ale budou splň další podmínky. Další oblast našeho výzkumu je blíže aplikacím - budeme hledat společné zn počítačových problémů, jejich znalost by přispěla k lepšímu řešení. Například v GPS naviga algoritmy pro hledání nejrychlejší cesty mezi dvěma místy. Když se ale na trase vyskytne n například havarované auto, musí se cesta znovu přepočítat a navrhnout optimální objížďka. * LN Ale to umí navigace běžně... Jenže ty dosavadní zcela zbytečně přepočítávají celou cestu dlouhou třeba 200 km. Naše pos pomoci využít již vypočítanou trasu. * LN Strávil jste nějaký čas ve Spojených státech, jak se vám to podařilo? Byl jsem rok na Georgia Institute of Technology v Atlantě, na svůj pobyt tam jsem získal F stipendium, takže jsem se mohl více věnovat vědě. Měl jsem možnost spolupracovat s profeso který proslul vyřešením několika velmi známých otevřených problémů. Byl zvaným řečníkem na kongresu matematiků, což svědčí o jeho velké reputaci. * LN V čem se liší výuka ve Spojených státech? Je velmi rozdílná. V Americe se dává větší důraz na průběžnou práci studentů, dostávají do absolvují dvě písemky v polovině a na konci semestru a podle nich jsou hodnoceni. Nemají o Studenti se rovněž velmi snaží mít dobré známky. Na prospěch je totiž vázána řada stipendi zhorší, obvykle student o peníze přijde a dostane se do velkých problémů, protože studium náročné. * LN Ve Spojených státech se podle hodnocení od studentů rozhoduje také o dalším osudu uči Obecně tam platí, že trvalou pozici na univerzitě získá pedagog, který je silný ve třech o v učení, výzkumu a tzv. community service. U výuky se přihlíží k tomu, jak studenti učitel výzkumu se samozřejmě hledí na kvalitu a počet výsledků a do tzv. community service se zap členství v různých redakčních radách, příprava seminářů včetně starosti o pozvaného hosta, konferencí a podobně. * LN Záleží v matematice na technickém vybavení? Říká se, že potřebujeme jenom tabuli a psací stůl. Což není tak úplně pravda, ale je to k Na rozdíl od kolegů se snažím hodně používat počítač. Třeba když řešíme nějaký složitý pro jak vypadají nejtěžší příklady, vytvořím krátký program, který nám je ukáže. Profesor Thom počítač velice často například k ověřování svých domněnek. Díky výpočetní technice dosáhl výsledků. * LN Poskytuje matematika nějaký efektivnější způsob uvažování o světě? Diskrétní matematika mě naučila řešit problémy systematicky. Když potřebuji něco rozmyslet problém na jednotlivé části. Matematika vede k systematičnosti přemýšlení. * LN Pomohla vám matematika vyřešit nějaký praktický problém? Pomohla mi zachovat si chladnou hlavu a promyslet možnosti, když nastala nějaká nepříjemná mě nepanikařit a uvědomit si, že vždycky existuje nějaké řešení. * LN Proč má matematika tak špatnou pověst? Má dokonce dva druhy pověsti. Podle jedné jde o těžkou disciplínu, protože řadu věcí se ne Na rozdíl od popisných věd, kde člověk po několika dnech biflování něco umí. V matematice naučí nějaké postupy, ale pokud nepochopí, co mají společného, vyřeší jenom úlohy, které u žádnou novou. To činí matematiku trochu těžší. Druhý rozměr špatné pověsti spočívá v tom, matematici jsou trochu odtažitější od reálného světa a tyto extrémní příklady přitahují. J jako když se mluví o dálnici D1. Denně po ní projedou desetitisíce aut a stane se tam něko neinformuje se o tom, kolik aut po dálnici projelo. A když je ze sto matematiků jeden poně taky přitáhne pozornost na rozdíl od 99 ostatních. * LN Proč myslíte, že se cena udělená Nadačním fondem Karla Janečka jmenuje Neuron? Možná to naznačuje propojování nejen vědních oboru, ale také základního a aplikovaného výz má název symbolizovat návrat peněz získaných aplikovaným výzkumem do základního. Slovo Neu vyjadřovat myšlení. Nevím, ale určitě mě cena potěšila, protože z těch cen, které jsem zís nejvýznamnější. *** OSOBNOST Daniel Kráľ * Narodil se v roce 1978 ve Zlíně * Zaměstnán jako docent katedry apl matematiky MFF UK * Autor 86 původních vědeckých článků přijatých k publikaci, z toho 82 v časopisech s impact-faktorem * Cena Neuron Nadačního fondu Karla Janečka pro mladé matemat Bolzanovy nadace 2008, cena MŠMT pro nejlepší absolventy 2004 * Absolutní vítěz a držitel z Mezinárodní olympiády v informatice v roce 1996 * Řešitel Startovacího grantu Evropské v Classes of combinatorial objects - from structure to algorithms * Docentura v oblasti info UK v roce 2010 * Odborné zájmy: strukturální a algoritmická teorie grafů, zejména oblast b aplikace metod z lineární algebry a optimalizace a využití počítačů v kombinatorice