Co shora přijde, od ďábla jest ****************************************************************************************** * Co shora přijde, od ďábla jest ****************************************************************************************** 2.11.2010, rubrika: Akademie, strana: 27, autor: Radka Kvačková ŠKOLA Radky Kvačkové Představitelé Univerzity Karlovy (UK) se zřejmě drží přesvědčení, že cokoli přijde z minis od ďábla jest a nutno to veřejně odmítnout. Učinili tak i s myšlenkou zápisného, a to přes původně právě z UK. Umožnit vysokým školám vybírání zápisného do šesti tisíc není přitom t právě školám, jako je UK, která přijímá ročně kolem osmi tisíc uchazečů a zároveň nemá na svých učitelů, by bezpochyby ekonomicky pomohl. Nebo jí padesát milionů ročně k jejím sedm připadá málo? Možná je za tím obava, že by se pak dost nespěchalo na zavedení školného, př školného. Není ale vyloučeno, že v tom vymezování mohou hrát roli i osobní nebo politické antipatie. Mimochodem, tato forma poplatků je běžná například v sousedním Německu. A u nás poplatek v rozmezí 2500 až 5000 korun už léta na vyšších odborných školách. I na veřejných Skutečnost, že škola peníze potřebuje, je zřejmá i z nedávného prohlášení děkana Fakulty s UK Jakuba Končelíka, že míní rozšiřovat mezinárodní studijní programy, za které cizí stude 000 korun ročně. Důvod? Fakulta prý nechce být závislá pouze na státní politice, která se V letech 2004 až 2005 dostávala od státu 15 tisíc korun na jednoho studenta a rok, letos t tisíc korun. To skoro vypadá, že stát výrazně snižuje dotace do školství. Jenže pravda je V době, kdy dostávala patnáct tisíc, měla těch studentů oproti dnešku přibližně polovinu. s ostatními školami. Počty studentů neustále stoupají, ufinancovat to už skoro nelze a je alternativní možnosti včetně plateb od studentů. To zápisné by mohlo být docela nenásilným Taky jsme se dozvěděli, že naši středoškoláci vybouchli v generální zkoušce na maturitu z Schválně jsme se s kolegy na pár příkladů z té méně náročné verze dívali. Taky nám to moc ale nebyl v tom, že by nám chybělo matematické myšlení. Všichni jsme maturovali z tohoto p jedna. Problém byl, že jsme už zapomněli co je tangens a cotangens a jak se zachází s loga napadlo, jestli je rozumné dávat do základní, tedy lehčí verze zkoušky věci, které člověk zapomene. Na druhou stranu může mít pravdu i kolegyně, která říká, že to, co běžný člověk má znát už ze základní školy. Střední má chtít víc.