Aktivisté vyzvali Dobeše, ať zveřejní konkrétní kroky reformy VŠ ****************************************************************************************** * Aktivisté vyzvali Dobeše, ať zveřejní konkrétní kroky reformy VŠ ****************************************************************************************** Praha 18. listopadu 2010 Sdružení pro odpovědnou reformu vysokých škol vyzvalo ministra školství Josefa Dobeše (VV) konkrétní plány na reformu univerzit. V otevřeném dopise se jej aktivisté například ptají, podfinancování škol řešit pouze zavedením školného nebo do rozpočtu vysokých škol přisype peněz. Dobeš se zatím k reformě vysokých škol příliš nevyjadřoval, exministr Ondřej Liška pod otevřeným dopisem také podepsán, však za své plány reformy sklidil kritiku akademické "Situace veřejných vysokých škol začíná být kritická a kvůli vámi prosazovaným rozpočtovým dále zhoršuje," uvedli aktivisté v dopise pro ministra. Kvůli škrtům přijdou školy v příšt miliardy, ztrátu by jim mohlo částečně kompenzovat uvažované zápisné, od roku 2013 pak ško sdružení však chtějí vědět, jak ministr studentům zaručí, že za své peníze dostanou odpoví vzdělávání, a jestli budou nějak posíleny jejich pravomoci, aby mohli kvalitu po škole "vy Dobeš už také avizoval, že by chtěl peníze školám rozdělovat i podle kvality, méně kvalitn tak mohly zaniknout nebo se sloučit s jinou školou. "Jak chcete konkrétně dosáhnout efektu se budou samy od sebe rušit a slučovat?," ptají se proto aktivisté s tím, že nejasné je i škol. Vláda také slíbila podporu těm studijním oborům, které budou napojeny na strategické průmy Zástupcům sdružení však není jasné, kdo bude určovat důležitost jednotlivých oborů, obávaj otázky budou chtít zasahovat lobbisté. Pod otevřený dopis se kromě Lišky podepsal třeba sociolog ze Sociologického ústavu Akademi nebo historik Pavel Himl z Fakulty humanitních studií UK. Podle takzvané bílé knihy terciárního vzdělávání, kterou před dvěma lety představil právě v budoucnu školy rozvrstvit na vědecké univerzity, vzdělávací instituce a školy orientovan Školy by také měly být řízeny spíše manažerským způsobem a víc spolupracovat se soukromým Pravomoci škol by se v budoucnu měly rozdělit mezi vedení univerzity, univerzitní senát a správní rady. Plány ministerstva se však už dříve setkaly s tvrdou kritikou akademické obce, uskutečnilo demonstrací. Akademikům se nelíbil tržní přístup ke vzdělávání, které podle nich znamená v uplatnitelnost absolventů na trhu práce.