„Zápisné“ je projevem zoufalství ministerstva školství ****************************************************************************************** * „Zápisné“ je projevem zoufalství ministerstva školství ****************************************************************************************** Právo, 29.10.2010, rubrika: Publicistika, strana: 6, autor: Jiří Zlatuška Vláda má zavedení školného ve svém programu, ministr školství však opakovaně ujišťoval, že poté, co se rozjede systém státní finanční podpory studentům vysokých škol ve formě půjček Najednou je však vše jinak a zákon má vysokým školám umožnit předepisovat poplatky za zápi ministr Dobeš realizuje návrh Univerzity Karlovy, což je však odůvodnění snažící se jen ne autoritu této univerzity a rektor UK vyjádřil svůj nesouhlas s tím naprosto oprávněně. Problém nespočívá jen v politické otázce, zda školné zavádět, nebo nezavádět, a zda je zro krize tím nejvhodnějším načasováním, aby se část nákladů, které dosud hradil stát, přesunu přímo nebo formou jejich zadlužení. Není zde podstatné ani to, zda předpokládaný celkový výnos 400 miliónů Kč není ve skutečno než částky, které ministerstvo bez větších skrupulí vyhazuje oknem například na neospraved státní maturity nebo na projekt reformy terciárního vzdělávání, který by se podobným změná Celý návrh ukazuje především hluboké nepochopení, jakou úlohu školné může hrát a jak by s vtělenou do zákona mohly vysoké školy koncepčně nakládat ku prospěchu VŠ vzdělávání. Věcnou negramotnost autorů této novely ilustruje i maličkost svědčící o tom, že si autoři se seznámením se se způsobem studia, který dnes mnohé vysoké školy provozují: Návrh počítá poplatku za zápis do akademického roku. V kreditovém systému studia je ovšem jednotkou, do zápisu, semestr, jinak by zmizelo reálné uplatnění možností, které sestavování studijních takovém systému dává. Již zákon z roku 1998 stanovil možnost členit studium do jiných celků, než je akademický r zápis do menších jednotek, než jsou celé ročníky. Autoři ministerské novely si však zjevně které ze současného zákona mohou školy využívat, příliš hlavu nelámali. Největším probléme absolutní nekoncepčnost návrhu, má-li být placení poplatků za studium motivací pro student Zásadně se totiž liší školné ve formě platby předem, se kterou nyní přichází ministr Dobeš formě odložených plateb splácených až z nadprůměrných příjmů absolventů, jak je stejný min koaliční smlouvy. Aby mohly být poplatky použity způsobem, který vzdělávání prospěje, nikoli uškodí, musí se poplatků přizpůsobit i studijní předpisy vysokých škol, o návaznosti evidence plateb se sy pro zápis nemluvě. Podobně je tomu s úvahami o nastavení výše poplatků na jednotlivých vysokých školách, kde vypracovat strategie, podle kterých by školy poplatky nastavovaly s ohledem na kvalitu vzd konkurenční prostředí tuzemských škol. To si vyžaduje aspoň minimální čas, pokud nemají samosprávné orgány VŠ propadnout stejnému diletantismu, který dnes předvádí ministerstvo. Bez této návaznosti také nemůže být řeči o ministerský návrh má něco společného s návrhem, se kterým přišla Univerzita Karlova. Napro je ministrovo prohlášení, že se poplatky zruší v roce 2013 po zavedení odloženého školného slibu školy uvěřily, nemá smysl dělat s takto zavedenými poplatky nic jiného, než jen ze s aspoň část prostředků, o které vysoké školy připraví svými škrty ministerstvo. Snažit se s využít ve studijních předpisech by bylo zbytečné plýtvání lidskými kapacitami, protože by muselo opět přizpůsobit systému dosud ne zcela jasně definovanému, který má platit od roku Tento návrh si zaslouží být odmítnut bez ohledu na to, co si o prospěšnosti nebo škodlivos myslíme. Spěch, se kterým ministerstvo v takto špatně připravené úpravě postupuje, je ovše trestuhodný. Pokud má v této věci ministr vůbec nějaký plán, jedná se zjevně jen o zoufalou snahu najít nahradilo výpadek financí z kapitoly školství, které chce ministr dát někomu jinému než vy Pak je ovšem namístě obezřetnost, jestli v tom, co dnes ministr Dobeš české veřejnosti neř podobné tomu, co se dnes připravuje v Británii. Tam se po zavedení odloženého školného se systémem podpory jednak velmi rychle vyčerpaly f na podporu určeny, jednak se začalo maximální školné zvyšovat včetně snah horní hranici od Čerstvě se tam objevil i návrh, že by stát na některé druhy studia nepřispíval vůbec a veš vysoké školy dostaly z odloženého školného a zadlužení studentů na plnou cenu jejich studi Zatím se sice všichni čeští politici dušují, že takový stav u nás nikdo neplánuje, ale sli zavedeny poplatky bez toho, aby nejprve fungoval systém podpory studentů, už zde také byl za své.