Studie: Univerzitám chybí učitelé ****************************************************************************************** * Studie: Univerzitám chybí učitelé ****************************************************************************************** Lidové noviny, 25.10.2010, rubrika: Regiony, autor: MAREK KERLES, VLADIMÍR KŘIVKA Česko zaostává za vyspělými státy v péči o vysokoškolské studenty. Ukazuje to nejnovější s pro hospodářskou spolupráci a rozvoj. PRAHA /ČESKÉ BUDĚJOVICE Je to výrazný nepoměr: na jednoho učitele na vysoké škole připadá hned devatenáct studentů. Přitom ve vyspělých zemích světa je tento počet znatelně nižší. Například ve Švédsku má vy na starost osm studentů, v Japonsku deset a v Německu jedenáct. Výsledky zveřejnila ve své Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Počty jsou dostačující. Nyní je třeba zlepšit kvalitu vzdělávání Nízký počet pedagogů na t vysokých školách však není podle expertů žádným důvodem k panice. Čísla podle nich vypovíd že v posledních letech rapidně stoupl počet lidí mířících na univerzity. "Ukazuje se, že na kvantitě jsme v uplynulých dvaceti letech zapracovali. Na vysoké školy lidí. Nyní je třeba se zaměřit na kvalitu vzdělávání," popisuje Walter Bartoš, školský exp demokratů. Dlouhodobé statistiky říkají, že z maturujícího ročníku pokračuje do univerzitního prostře procent studentů. To se však podle Bartoše týká spíše jen gymnázií a říká, že reálný počet do statistik zapracujeme i učně a studenty mimo gymnázia, sníží se to podle mého propočtu padesáti procent," tvrdí. Argumentuje tím, že české vysoké školy rozhodně nejsou přeplněny nekvalitní vzdělání. Školné nemá vliv na počet vysokoškolských učitelů Fakt, že ve většině dalších vyspělých ze na vysokých školách více pedagogů než v Česku, tvůrci studie OECD nestaví do přímé souvisl výuky. "Takové srovnání však nemusí nutně vypovídat o kvalitě vzdělávacího systému v konkr upozorňují závěry studie. Statistika počítá s údaji z roku 2008. V závěrech prokazuje diametrální rozdíly v poměru m studenty v jednotlivých zemích OECD. Ve většině skandinávských států vyučuje pedagog v prů deset studentů, v Portugalsku a Mexiku čtrnáct. Průměr OECD činí 15,8 studenta na pedagoga. V Belgii stejně jako v Česku stačí jeden profe studentů. Na úplném konci tabulky figurují Turecko (25,7) a Chile (30). Srovnání zároveň říká, že počet studentů na jednoho pedagoga nemusí souviset s tím, zda se platí školné a v jaké výši. *** STUDENTI A UČITELÉ Počet studentů na jednoho vysokoškolského pedagoga ve vybraných zemích OECD 8,5 Švédsko 9,3 Norsko 10,1 Island 10,4 Japonsko 11,5 Německo 14,8 Portugalsko 15,0 USA 15,8 průměr OECD 16,2 Francie 16,9 Británie 19,1 Česko 19,5 Itálie 25,7 Turecko Zdroj: OECD ŠIMON /LN