Netřeba zvítězit, ale zúčastnit se ****************************************************************************************** * Netřeba zvítězit, ale zúčastnit se ****************************************************************************************** 19.10.2010, rubrika: Akademie, strana: 29, autor: RADKA KVAČKOVÁ České vysoké školy si začínají uvědomovat, že je třeba, aby se o nich vědělo nejen doma, a Už po šesté uveřejnil deník Financial Times žebříček kvality magisterských studijních prog managementu. Poprvé se však na jeho TOP seznamu pětašedesáti nejlepších objevilo také jmén konkrétně Podnikohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické v Praze. Na 58. místě. „To považujeme za velký úspěch,“ říká její proděkanka Helena Sedláčková. „Dostat se mezi š Financial Times objeví, se pokoušíme opakovaně, ale teprve letos se nám to podařilo.“ Magisterských programů, které poskytují manažerské vzdělání, jsou podle jejích slov na svě značná část byla do hodnocení přihlášena. K sestavování žebříčku se ovšem vybírají jen ty, daná kritéria. ČVUT: skokan roku v technických vědách České vysoké školy začínají chápat, že pokud se o n ve světě, začnou ztrácet i doma. Přitom není nutné být úplně na čele různých hodnocení. Za považovat i to, že se například České vysoké učení technické v Praze od loňska výrazně zle prestižního světového žebříčku univerzit QS TopUniversities v kategorii technických a přír V kategorii technických věd obsadilo 121. místo a posunulo se tak oproti loňsku o 50 míst, přírodních věd je na 246. místě a zlepšilo se o 21 míst. Podařilo se mu tak předstihnout n univerzit ze západní Evropy, Skandinávie nebo Japonska. Soutěžíme, tedy jsme Právě o soutě jde. „Nás nejvíc těší, že se nám podařilo předstihnout Dublin a Budapešť,“ chlubí se prodě Sedláčková z Podnikohospodářské fakulty VŠE. „S těmi totiž spolupracujeme v programu Cems. mezinárodní program určený pro studenty s ukončeným bakalářským vzděláním, kteří hovoří mi světovými jazyky (přednáší se v angličtině), kombinuje akademické vzdělání a spolupráci s podnikové praxe. A v již zmíněném hodnocení manažerského vzdělávání se drží na předních místech. Letos byl druhý, loni dokonce jako první. Jeho pravidla stanovují, že studenti musí mimo jiné strávi na některé z členských zahraničních univerzit. Jde však o program placený, tedy se školným eur. Čtyřiadvacetiletá Lucie Růžičková je ale zaplatila ráda. „Studují s námi studenti z jiných zahraničí přijíždějí i někteří přednášející, děláme zajímavé projekty, jako například mark firmu L’Oreal, a navíc získáváme kontakty v rámci sítě absolventů. Ti se uplatňují na zají často ve velkých mezinárodních firmách.“ Splněním všech podmínek studijního programu získá absolvent kromě titulu udělovaného na pr tedy Ing., také mezinárodně uznávaný titul CEMS MIM, Master in International Management. P mezinárodní a konají se vždy na jedné z členských univerzit. Loňské se konaly v Kolíně nad budou v Rotterdamu. Pomohou i certifikáty K získání důvěryhodnosti školy v mezinárodním kontextu může napomoci udělovaný evropskou komisí Diploma Supplement Label. Tento dodatek k diplomu, předávaný ka absolventovi, oceňuje srovnatelnost kvality výukového procesu na škole s evropskými standa všechny důležité údaje o studiu, včetně výpisu zkoušek, zápočtů, počtu kreditů a dosaženéh Certifikát potvrzující srovnatelnost vzdělání má u nás už několik škol. Naposled jej předa Evropské komise na začátku října v Antverpách Univerzitě Hradec Králové. „Bylo třeba prové veškeré studijní agendy a na jejím základě sjednotit studijní předpisy tak, aby studenti v měli stejné podmínky, práva a povinnosti,“ vysvětluje Jaroslav Tikovský z hradecké univerz to, aby škola mohla zavést jednotnou anglickou terminologii v oblasti organizace studia a srozumitelný partner. Ještě důležitější je však vyšší stupeň, evropský ECTS (European Credit Transfer System) La poradce ministra školství Jan Koucký nám potvrdil, že získávání těchto certifikátů pomůže finančně, protože bude zahrnuto do nových pravidel financování vysokých škol, zaměřených n internacionalizaci a další priority českého vysokého školství. Absolventy neztrácejte z očí Pro umístění v prestižním žebříčku to ovšem nestačí. Napříkla Financial Times jsou založena z velké části na absolventech. Kritéria jsou kombinací faktorů zahrnujících pracovní pozici, růst v období tří let od uko a platové zařazení. „Právě s absolventy jsme měli v minulých letech trochu potíž,“ vysvětl Sedláčková z Podnikohospodářské fakulty VŠE. „Když jsme jim poslali dotazník, většinou na Letos jsem jim tedy poslala osobní dopisy a požádala je, aby jej vyplnili. Pomohlo to.“ Se univerzit Není pochyb, že právě absolventi neboli alumni, jak se ve světě běžně říká, hraj škol nemalou roli. U nás se s nimi budeme muset naučit teprve pracovat. To v první řadě zn nimi školy neměly ztrácet kontakt. Mnohé si to uvědomují a začínají si budovat příslušné d V letošním roce tak provedlo Středisko vzdělávací politiky Univerzity Karlovy rozsáhlý výz absolventů vysokých škol z let 2005-2006. Jeho výsledky mnohé napoví; známé budou ještě př Metody hodnocení však mohou být různé. Například nejznámější žebříček světových univerzit TopUniversities vytváří pořadí kvality celých škol z velké části na základě dobrozdání aka význačných vědců z jednotlivých oborů. V tom nejčerstvějším, který vyšel před několika týdny, se v první a druhé stovce neumístil škol, ve třetí pouze Univerzita Karlova (UK) a v páté České vysoké učení technické (ČVUT), jako úspěch. Je však třeba si uvědomit, že na světě je přibližně 17 tisíc univerzit. Proti loňskému umístění si obě naše školy nepatrně pohoršily. UK spadla z 229. místa na 26 na 401-450. místo. Jak je to možné, když v omezených kategoriích technických a přírodních velmi polepšila? Prorektor ČVUT Vojtěch Petráček si to vysvětluje tím, že ČVUT nenabízí je přírodní vědy, ale například i některé ekonomické disciplíny, které zřejmě stáhly školu do Vzniká nový žebříček Pravdou je, že koncept QS TopUniversities není pro nás ideální. Nahrá spřízněným školám, zejména těm, které vzájemně komunikují v angličtině, a navíc jen těm za I proto vzniká v Evropě nový projekt U-Multirank, který by měl sledovat vysoké školy (i na hledisek. Celý projekt je teprve na začátku, podle Kouckého by však měl představovat nový hodnocení českých vysokých škol. *** KDO SE JAK LETOS UMÍSTIL vE výZNAMNýCH SvĚTOvýCH vYSOKOšKOLSKýCH žEBřÍČCÍCH Které univerzity jsou nejlepší? Nejznámějším a nejcitovanějším žebříčkem světových univerz době QS World University Rankings (www.topuniversities.com), který je zvykem spojovat s no Na jeho nejvyšších příčkách se už léta drží několik prestižních škol z USA a Spojeného krá však začínají tlačit také školy z Asie, konkrétně z Hongkongu a z Tokia. Česká Univerzita jsou až ve třetí, resp. páté stovce umístěných, což vypadá na první pohled tristně, ale ne na 17 tisíc vysokých škol. Existuje ještě takzvaný Šanghajský žebříček, v němž se srovnává nejlepších světových univerzit. Z našich vysokých škol se tu umístila jen Univerzita Karlo stovce. QS World University Rankings 2010 1. University of Cambridge - VB 2. Harvard University - University - USA 4. UCL (University College London) - VB 5. Massachusetts Institute of Tec - USA 6. University of Oxford - VB 7. Imperial College London - VB 8. University of Chicag California Institute of Technology (Caltech) - USA 10. Princeton University - USA 267. Uni ČR 401-450. ČVUT - ČR Pozn.: zahraniční školy jsou uvedeny pod svými mezinárodními názvy Kde mají nejlepší manažerské programy? Na prvním místě žebříčku Masters in management, který sestavuje deník Financial Times, je jedné z nejstarších a nejvěhlasnějších „grandes ecoles“ zaměřených na ekonomické vzděláván kampusy v Paříži, Londýně, Madridu, Berlíně a Turínu. V žebříčku se nejčastěji vyskytují š a britské. Fakulta podnikohospodářská pražské VŠE v něm skončila letos na 58. místě, z býv bloku se lépe dařilo jen Polsku se dvěma školami, maďarská Budapesti Corvinus Egyetem je n žebříčku, sestavovaného původně hlavně jako evropský, začínají pronikat také školy asijské zůstávají zatím stranou. Jediná zaatlantická škola je z Kanady. Masters in management 2010 1. ESCP Europe - Francie, VB, Německo, Španělsko, Itálie 2. Cem zemí 3. HEC Paris - Francie 4. Universität St. Gallen - Švýcarsko 5. EMLyon Business Schoo Graduate School of Business - Francie 7. London School of Economics and Political Science Institute of Management, Ahmedabad (IIMA) - Indie 9. Essec Business School - Francie 10. E School - Španělsko 58. Fakulta podnikohospodářská VŠE, Praha - ČR Pozn.: zahraniční školy svými mezinárodními názvy