Češi v dětství excelují, později jsou průměrní ****************************************************************************************** * Češi v dětství excelují, později jsou průměrní ****************************************************************************************** 1.9.2010, rubrika: Téma, strana: 2, autor: Jana Machálková Jak chytré je Česko Fokus Někde je něco špatně. České děti na základních školách v mezinárodních srovnávacích testec pár let později se ve světovém srovnání zařadí mezi průměr. Jedním z důvodů je české škols o talenty pečovat. Dnes se po dvou měsících prázdnin znovu otevírají školy. A zejména ty střední čeká v novém výrazná změna. Jejich studenti totiž poprvé projdou sítem jednotných maturit, které pro ně uplynulých třináct let. Pro základní a střední školy pak jde o poslední „klidový“ školní rok v tomto volebním obdo školním roce děti v pátých a devátých třídách čekají jednotné srovnávací testy, které mají základních škol. Rok 2012/2013 pak na univerzity přinese školné. A nejen to – má se změnit struktura vysokých škol tak, aby více odpovídala potřebám praxe. Změny ve školství, zejména ve středním a vysokém, jsou nevyhnutelné. Bez nich Česko může z že by ve světových žebříčcích konkurenceschopnosti zastávalo důstojnou pozici. Mladé talenty Do školních lavic dnes usedne také jedna z mála skupin Čechů, která dokáže z mezinárodní konkurenci. Jde o patnáctileté žáky. Čeští školáci si v mezinárodních srovnávacích testech nevedou vůbec zle. Dlouhodobě si při nadprůměrné výsledky v matematice a přírodních vědách, kde často přeskočí i své vrstevníky zemí. Co malým Čechům příliš nejde, jsou úlohy zaměřené na porozumění textu a kritické myš kategorii je však OECD řadí mezi slušný průměr. Rodiče tuzemských žáků však už takovými „hvězdami“ nejsou. Podle statistik nedbají na svůj a myslí si, že celý život vystačí se znalostmi ze školy. Dalšímu vzdělávání se v Česku věn procent dospělých. „Z dlouhodobého hlediska je v naší zemi nízká nezaměstnanost a v mnoha relativní nedostatek kvalitních kandidátů. Na trhu práce tedy není natolik silná konkurenc nuceni si svoji kvalifikaci průběžně zvyšovat,“ vysvětluje jednu z možných příčin konzulta Assessment Systems Tomáš Rodný. To se však mění, ačkoliv Češi na to zatím nejsou schopni příliš reagovat. „Přibývá pracovn zaměstnavatelé požadují například absolvování dvou vysokých škol, znalost několika jazyků předpoklady,“ říká Rodný. Najít vysoce kvalifikovaného zaměstnance je pro české firmy těžší než pro ty ve vyspělejší má vysokoškolský diplom jen 14 % lidí, v nejúspěšnějších zemích EU je to přitom nejméně čt šeď Neochota dál se vzdělávat a reagovat na nové příležitosti pak Čechy řadí na chvost svě konkurenceschopnosti. Například podle letošní Studie světové konkurenceschopnosti (WCY) Če průměrná pozice. Také podle jiného žebříčku, Indexu světové konkurenceschopnosti ve výrobě, který vypracová auditorská společnost Deloitte, si Češi ve své „akčnosti“ posledních několik let pohoršují nedostatek talentovaných a vysoce kvalifikovaných lidí, kteří jsou schopni táhnout inovace podle auditorů z Deloitte vládnou spíše „tradiční“ prací, materiály a technologiemi. To st ale ne na světovou špičku. Rozhodnutí až v osmnácti Jedním z hlavních důvodů, proč Česko nemá více nadprůměrných vyso peníze. Česko je totiž zemí, kde mají nadané děti ze sociálně slabých rodin extrémně těžký vzdělání. Střední školství je totiž postavené tak, že si ty nejnadanější děti„vyzobává“už třeba od jedenácti let. Chudší a méně vzdělaní rodiče však často chtějí, aby jejich potomek vystudoval školu, kde takzvaně jistou. Často však jde o školy, ze kterých je pozdější přestup na univerzitu takř vyspělých zemích se přitom děti třeba do 17 nebo 18 let vzdělávají v jednom typu střední š poté si volí svou další dráhu – studium na univerzitě nebo odbornou specializaci. „V Česku se jednoznačně plýtvá talenty, což pak vede k nižší konkurenceschopnosti celé zem sociolog Petr Matějů. Česko také ve srovnání s úspěšnějšími státy méně investuje do vysokého školství. Průměr EU ČR je to jen 1,2 %. Rektoři navíc upozorňují, že univerzity jsou dlouhodobě podfinancované konkurovat světové špičce. Vláda navíc vysokým školám pro příští roky ordinuje tvrdé šetření. Alespoň částečnou reakcí na špatné zacházení s talenty a nedostatek peněz by měla být blíž maturita a reforma vysokého školství včetně zavedení školného. Ministerstvo školství si od maturity slibuje vyšší úroveň absolventů středních škol. Z těch se pak mají rekrutovat kva pro studium na VŠ. Studium na vysokých školách by mělo být zároveň díky systému školného a přístupnější širší skupině talentovaných studentů. Současný systém univerzit pak vláda plánuje v průběhu současného volebního období radikáln V budoucnu by v Česku měly být tři druhy vysokých škol: praktické (zaměřené na bakalářské vzdělávací (převážně magisterské programy). Tyto školy by měly pružně reagovat na potřeby Třetím druhem budou elitní „výzkumné“ univerzity. Výsledkem má být více a lépe vzdělaných mladých Čechů. *** Na trhu práce není natolik silná konkurence, aby lidé byli nuceni si svoji kvalifikaci prů Tomáš Rodný KONZULTANT ASSESSMENT SYSTEMS Změny ve školství jsou by mohly pomoci vyvést Česko z průměru vyspělých zemí 14 % MÁLO DIPLOMŮ Absolventi VŠ tvoří v Česku 14 % populace. V OECD je to dvakrát víc. 201. UK VS. HARVARD Mezi pět set nejlepších univerzit světa se dostala z českých škol jen univerzita – na dělené 201. až 300. místo. Žebříček ARWU již osm let vede Harvard. Vysoké školství 7989 $ kolik stojí Vysokoškolák Roční výdaje na jednoho žáka na českých vy Průměr EU činí 12 336 dolarů. 243 831 Vysokoškoláků přibýVá Počet studentů na českých vysokých školách ve školním roce 2 posledních dvacet let jich přibylo o 115 %. 26/57 poDprůMěrné čtení Ve „čtenářské gramotnosti” dopadají čeští žáci nejhůř – naposledy PISA na 26. místě z 57. V přírodovědě byli na 15. místě, výsledky se dlouhodobě nijak výra 39 000 češi V cizině Do zahraničí už vyjelo studovat 39 tisíc studentů (podle dat z největ Erasmus). Loni jich Erasmem prošlo 6045, tedy necelá dvě procenta. základní školství 1000 češi V aMerice Fulbrightova nadace odhaduje, že na amerických školách studuje kolem t Na nejprestižnějších školách jako Harvard jsou jich nejvýš desítky. 4532 $ kolik stojí žák Roční výdaje na jednoho žáka v českých základních a středních školá činí 7364 dolarů. 92 % préMie za Vš Absolventi univerzit (muži) mají v Česku v průměru o 92 % vyšší příjmy n U žen je rozdíl 65 %. 15/57 naDprůMěrná MateMatika Žáci základních škol si drží proti světu nadprůměrné výsledky srovnání „matematické gramotnosti“ skončilo Česko na patnáctém místě z 57. 992 770 Dětí ubýVá Počet dětí na základních školách klesl za posledních dvacet let o pětin porodnosti. 66 % platy čr Vs eu Čeští učitelé na ZŠ berou podle OECD v průměru reálně o třetinu méně n zohlednění parity kupní síly a rozdílů v cenové hladině). 18,7 žáků na učitele V českých třídách na základních školách je v průměru o tři děti více 4,8 % Málo peněz Výdaje na školství jsou v Česku dlouhodobě nižší než ve vyspělém světě – zemích OECD je to průměrně 6,1 %. 29 127 Kč průMěrný plat Učitel na ZŠ po 15 letech praxe. Nástupní platy jsou zatím podstat příštího roku mají vzrůst na 20 tisíc. 49,6% Věk narůstá Polovina lidí pracujících ve školství je starší 46 let. Jejich podíl čas do 25 let jsou jen tři procenta. 6 % Dospělí se neučí Česko zaostává v celoživotním vzdělávání. Po škole se studiu věnuje j proti 11 % v EU 15. 3:1 ženy V přeVaze Mezi českými pedagogy je 77 % žen.