Testovací web


  Rychlé vyhledávání


       Počet vysokoškoláků a jejich kvalita jdou dnes proti sobě

Počet vysokoškoláků a jejich kvalita jdou dnes proti sobě

08.09.2010, Autor: KATEŘINA PERKNEROVÁ


Praha – Kryštof Hajn je původním povoláním architekt. Působil i ve vrcholovém vedení agentury bratří Bártů ABL. Na kvalitu vzdělávacího systému se dívá nezatíženýma očima člověka z praxe.


Výsledky z roku 2007/08, které včera zveřejnila OECD, jsou k českému školství poměrně příznivé. Srovnali jsme krok v počtu maturantů přecházejících na vysoké školy, množstvím středoškoláků dokonce průměr vyspělých zemí vysoce převyšujeme. Jde podle vás o kvalitativní skok?


Nevím, zda to, že jsme dosáhli průměru, lze nazývat kvalitativním skokem.


Bývali jsme ještě hluboce pod ním.


Kupříkladu vysoké školství, za něž zodpovídám, je hlavně o špičkách, čili o nadprůměru. Až se za čtyři roky budeme dívat na hodnocení letošního roku, budu rád, když se budeme pohybovat mezi těmi nejlepšími. Směr určuje vždycky lídr.


Jenže soustředíme-li se jen na špičku pelotonu, zaostane hlavní pole. Chcete se soustředit jen na kvalitu a průměr nechat plavat?


Každá statistika má svůj skrytý půvab. Množství vysokoškoláků a absolventů magisterského studia v populaci jakožto kvantitativní ukazatel a kvalita vzdělání mohou a podle mne už jdou proti sobě. Pokud se za pár let stane, že počet nabízených míst v prvních ročnících vysokých škol se bude rovnat počtu maturantů, o kvalitě to svědčit nebude.


A co když je dosavadní pohled chybný? Možná je správné, aby každý držitel státní maturity postoupil na vysokou školu.


Státní maturita na to asi nebude mít vliv. Já zajisté nemohuOECDhovořit do toho, co a jakým způsobem si vyhodnocuje. Za svoji práci odpovídáme voličům a obyvatelům naší země my, ne OECD. Jejich statistiky určitě nejsou jedinou cestou, jak hodnotit kvantitu, natož kvalitu.


Překládám si to správně tak, že potřeby pracovního trhu se podle vás budou vyvíjet jinak? Že až tu budeme stát za čtyři roky, o magistry bude stát méně zaměstnavatelů než nyní?


Dokážu si představit, že v té době nebude existovat diplomovaný specialista a bude zcela jiný poměr magistrů a bakalářů. Že budeme mít daleko víc typů bakalářů, například praktického bakaláře. Za čtyři, šest nebo deset let se nepochybně změní cesta každého občana vzdělávacím procesem. Myslím, že se na různé stupně vysoké školy bude vracet po několika letech pobytu v praxi. Podle některých analýz se za třicet let budou muset lidé po dobu svého aktivního pracovního života rekvalifikovat až šestnáctkrát.Nato česká vzdělávací soustava není absolutně připravena


Máte na mysli posílení role celoživotního vzdělávání?


V každém případě. Současný rakousko-uherský model základní škola, střední škola, inženýr, magistr a pak jedna profese na celý život je zcela zastaralý.


(KATEŘINA PERKNEROVÁ)






Tento dokument ..    

Kontaktní osoba
pro tento dokument:


 

 

Tento dokument
ke stažení:


     ve formátu PDF
     ve formátu TXT

 

Poslední změna:

28.06 2014 22:43

 


         
 

Pro zájemce o studium pořádá UK v týdnu od 13. do 17. února Informační týden. Webové stránky usnadní zájemcům orientaci v nabídce studia i podmínkách přijímacího řízení.

 

Komentáře a dotazy zasílejte z kontaktního formuláře, Poslední aktualizace : 4.07 2024 11:35 , © Univerzita Karlova v Praze