Počet vysokoškoláků a jejich kvalita jdou dnes proti sobě ****************************************************************************************** * Počet vysokoškoláků a jejich kvalita jdou dnes proti sobě ****************************************************************************************** 08.09.2010, Autor: KATEŘINA PERKNEROVÁ Praha – Kryštof Hajn je původním povoláním architekt. Působil i ve vrcholovém vedení agent ABL. Na kvalitu vzdělávacího systému se dívá nezatíženýma očima člověka z praxe. Výsledky z roku 2007/08, které včera zveřejnila OECD, jsou k českému školství poměrně příz jsme krok v počtu maturantů přecházejících na vysoké školy, množstvím středoškoláků dokonc vyspělých zemí vysoce převyšujeme. Jde podle vás o kvalitativní skok? Nevím, zda to, že jsme dosáhli průměru, lze nazývat kvalitativním skokem. Bývali jsme ještě hluboce pod ním. Kupříkladu vysoké školství, za něž zodpovídám, je hlavně o špičkách, čili o nadprůměru. Až budeme dívat na hodnocení letošního roku, budu rád, když se budeme pohybovat mezi těmi nej určuje vždycky lídr. Jenže soustředíme-li se jen na špičku pelotonu, zaostane hlavní pole. Chcete se soustředit průměr nechat plavat? Každá statistika má svůj skrytý půvab. Množství vysokoškoláků a absolventů magisterského s jakožto kvantitativní ukazatel a kvalita vzdělání mohou a podle mne už jdou proti sobě. Po stane, že počet nabízených míst v prvních ročnících vysokých škol se bude rovnat počtu mat to svědčit nebude. A co když je dosavadní pohled chybný? Možná je správné, aby každý držitel státní maturity vysokou školu. Státní maturita na to asi nebude mít vliv. Já zajisté nemohuOECDhovořit do toho, co a jaký vyhodnocuje. Za svoji práci odpovídáme voličům a obyvatelům naší země my, ne OECD. Jejich nejsou jedinou cestou, jak hodnotit kvantitu, natož kvalitu. Překládám si to správně tak, že potřeby pracovního trhu se podle vás budou vyvíjet jinak? stát za čtyři roky, o magistry bude stát méně zaměstnavatelů než nyní? Dokážu si představit, že v té době nebude existovat diplomovaný specialista a bude zcela j magistrů a bakalářů. Že budeme mít daleko víc typů bakalářů, například praktického bakalář nebo deset let se nepochybně změní cesta každého občana vzdělávacím procesem. Myslím, že s vysoké školy bude vracet po několika letech pobytu v praxi. Podle některých analýz se za t muset lidé po dobu svého aktivního pracovního života rekvalifikovat až šestnáctkrát.Nato č soustava není absolutně připravena Máte na mysli posílení role celoživotního vzdělávání? V každém případě. Současný rakousko-uherský model základní škola, střední škola, inženýr, jedna profese na celý život je zcela zastaralý. (KATEŘINA PERKNEROVÁ)