Stanou se vyučující na veřejných VŠ chudšími kolegy kantorů? ****************************************************************************************** * Stanou se vyučující na veřejných VŠ chudšími kolegy kantorů? ****************************************************************************************** 24.09.2010, Ondřej Hník Komentář Pokud se vážně uvažuje o tom, že by měly být od Nového roku na 20 tisíc korun hrubého doro kvalifikovaných nových kantorů (ať se to již s ohledem na novelu Zákoníku práce podaří, ne se zapomínat na vysokoškolské pedagogy. Ti by se totiž rázem mohli stát jejich chudšími kolegy. Týká se to především pedagogů půso veřejných vysokých školách. Pro představu: na pražské pedagogické fakultě pobírá odborný asistent bez titulu Ph. D. (e bývalého akademického titulu CSc.) 17 tisíc korun hrubého, odborný asistent s titulem Ph. hrubého. Za více než 20 tisíc hrubého přednášejí jen docent (23 tisíc) a profesor (26 tisí Jsou to navíc pevně dané platové třídy, které už nejsou vnitřně dále odstupňovány podle dé Profesně starší docent tedy pobírá stejně jako kolega s čerstvým docentským titulem atp. Pro srovnání například uveďme, že v zemích EU (popř. i mimo ně) pobírá vysokoškolský pedag tisíc eur měsíčně i více. Sestavení platových tříd je sice v kompetenci jednotlivých fakult či vysokých škol (respek ty na ně tzv. "musejí mít". Rozhodnutí je tedy de facto v rukou státu. Vezmeme-li v potaz, že pedagog VŠ k výkonu své profese - pokud na VŠ nenastupuje pouze s m titulem - studuje minimálně 8-9 let (5 let magisterského studia + 3-4 roky doktorského stu povinen se vzdělávat a podle zákona si dokonce zvyšovat kvalifikaci, bylo by absurdní, aby než jeho kolega na základní nebo střední škole. Přípravy na výuku jsou navíc na VŠ časově i odborně náročnější. Od vysokoškolského vyučují přímé výuky žádá seriózní výzkumná a publikační činnost. Připomeňme, že případné zapojení své podstatě pro VŠ pedagoga "vedlejšákem", neboť ji v drtivé většině vykonává mimo svoji Vzdělání je univerzální hodnota. Na něm závisí budoucnost jedinců, národa i celého lidskéh Jestliže ti, kdo zasvěcují své životy vzdělávání druhých, nedosahují ve svém státě ani prů to šokující a alarmující skutečnost. Ondřej Hník (Autor je VŠ pedagog)