Ministr Dobeš (VV): Nestrpím manažerská pochybení ****************************************************************************************** * Ministr Dobeš (VV): Nestrpím manažerská pochybení ****************************************************************************************** 23.9.2010 18:20 - Podstata problému čerpání evropských peněz. Je to dlouhé, je to byrokrat vůbec neposouvají. Já ve svém zdůvodnění jsem nezpochybňoval odborné znalosti odvolaného vrchního ředitele. J zdůvodnění sděloval zásadní manažerské pochybení. A budu to dokumentovat na těch měkkých p se to dokumentuje možná lépe než na tom vavky. Jak jistě víte, moje předchůdkyně - a za to dík - vypsala z těch měkkých peněz evropských šablony pro základní školy. Velmi dobrá věc, rychlá, jak dostat účelně peníze z Operačního programu Konkurenceschopnost do škol. Když jsem nastoupil, zhruba za týden jsem měl na stole žádosti od základních škol za 1 mil milionů. To znamená - jsme někdy v polovině července. Miliarda a sto milionů. Jsou to pení nebyrokratické. Já jsem si 20. září u nového vrchního ředitele udělal konečně audit. Dosta čísla, ne ta, která jsem zhruba měsíc dostával. A tady položím kvíz. Pane profesore, kolik myslíte, že školy z 1,1 mld. dostaly těch peněz To jenom tak. Já jsem tuto otázku položil novinářům. Skeptici říkali: 20 milionů, optimist milionů. A já jsem 20. 9. zjistil skutečný stav, já jsem do té doby dostával čísla poměrně A 20. 9. od nového vrchního ředitele jsem dostal informaci, že z miliardy a sto milionů zá mají na účtu 900 tisíc. Jedna jediná šablona byla proplacena. A to shodou okolností ta, u jel osobně předat jako šek, jako první základní škole. Byla to Základní škola Petříka v Kl tomu, že paní náměstkyně Bartoňová si řekla: Pro jistotu, aby ten ministr, když tam jede s ty peníze došly, a tak strašně dupala na čtvrtou sekci, aby tam peníze přišly. Takže - to je podstata problému čerpání evropských peněz. Je to dlouhé, je to byrokratické neposouvají. Konkrétní čísla vám teď řeknu. Od nástupu nového vrchního ředitele se denně potvrzuje a pr denně. Rovná se to 50 milionům. Je to poměrně dobře dokladovatelné. To znamená - každý den přitéká 50 milionů. VaVpI je trošičku komplikovanější, to je náročnější projekt. Nicméně, pokud se podíváte do programů, vidíte, že dva "operáky" Ministerstva školství se choulí na dvou posledních míst nebylo tak špatné. Tam je potřeba vidět tu dynamiku a tu změnu. A já jsem za ty dva měsíce milimetr, ani desetinku procenta změny. Kdyby bývalý vrchní ředitel tu miliardu poslal do škol tak, jak to jde, velmi rychle, 50 m čerpání stouplo zhruba o 1,5 %. My tam máme 0,3 %. A to je od mého nástupu až do teď. Toli Já jsem člověk, dovedu si představit, že dělám chyby. Bezpochyby jich dělám hodně. Ale jed Jestliže identifikuji problém, nedokáži říci: Nebudu ho řešit. Já jsem mohl velmi alibisti jsem mohl, půl roku dělat, že nic nevidím, a nechat to být. Ono by to nějak plynulo, z 0,3 Pak by ale bylo zle. A já jsem vzal odpovědnost od svého začátku, co jsem nastoupil na min čtvrtou sekci. Teď jsem tu zodpovědnost podtrhl a udělal jsem tento krok. Jsem přesvědčen, že je správný. profesore, že v těch číslech, jak budou procenta narůstat, vás přesvědčím. Rozumím ale tom Jenom pro vaši informaci. Ve středu, tedy včera, tady byla pravidelná půlroční kontrola z jsme o těchto věcech diskutovali. Nastavili jsme si čas dvou měsíců. Řekli jsme si, že do dokážeme změnit o x procent. Takže - kontrola přijede v prosinci. Já vnímám, že Brusel je než Česká republika. Ale rozumím tomu. Odložené školné. Když jste se zaštiťoval ... Tu úplně první věc vezmu na závěr, ta je spíš mezi námi. Když jste se zaštiťoval rektory a Radou, tak v odloženém školném musím říci, že odloženého školného, mnohem radikálnější jsou přesně ti rektoři a je ta Rada. Oni říkají: odložené školné, dejte peníze na přímo. Studenti to ustojí, zvládnou to a pojďme do toho. Já tady hájím sociálně citlivé odložené školné proti České konferenci rektorů, ale i proti Rady. A to první - to je možná víceméně nedorozumění v mé odpovědi. A souhlasím s tím, že je to jsem ale nastoupil, zachoval jsem kontinuitu mé předchůdkyně, to znamená - mám poradní org reformu vysokoškolského vzdělávání. Je to ta R2 V2, kterou řídí pan profesor Haňka. Toho s jsem rád, že Rada pokračuje. Jenom tak, shodou okolností, kdybyste měl zítra odpoledne čas hodiny, jak skončí Poslanecká sněmovna - rád vás vezmu jako hosta na jednání Rady. Tak tol Vedle toho ještě moje předchůdkyně nastavila projektovou skupinu pro reformu terciárního š čele stojí pan doktor Fischer, pan profesor Matějů a pan doktor Münich. A tam je možná to vyjádření odpovědi. Souhlasím s vámi. Přiznám se. Když jsem nastoupil, den na to vy jste m interpelaci. Berte to spíš jako nezkušenost. Já jsem v odpovědi chtěl říci, že Rada s touto projektovou reformní skupinou se shoduje té ten bod normativního financování soukromých vysokých škol. A píšu tam: pokud by a takovéto je to psané. Souhlasím s vámi, že kdyby byl teď ministrem školství David Copperfield, nedo tom máte naprosto pravdu. Já jsem v situaci, kdy v rozpočtu napříč škrtám 10 %. To je real Z druhé strany - nejčerstvější zpráva ze včerejší noci je - a za to patří dík spíše předse vědu a výzkum, panu premiéru Nečasovi - že se rozpočet vysokých škol na vědu a výzkum posí je nejčerstvější zpráva o podpoře vysokých škol. Když jsem jednal s rektory a s Radou vysokých škol, říkám jednu věc. Ano, je tam minus 2,3 10 %. Já jsem připraven vám pomoci a připravuji na to mechanismy tak, abych školám, které pokračování - a já bych řekl mnohem dramatičtější pokračování - reformy, pomohl. Jsem přip lana. Rektorům jsem to odkryl trošku více. Já se přiznám, že tady to budu mít v obecné pod úplně ten projekt představit. Mimo jiné o něm jednáme. Jednali jsme se zástupci Bruselu, j některé peníze. A jsem připraven těm školám, vysokým školám, včetně pražských vysokých škol, pomoci tak, a 2011 překlenuly. Ale podmínkou je zásadní reforma vysokých škol. Abychom mohli slušněji fi 2012, musí dojít - a to si musíme říci poměrně jasně a já věřím, že tady mezi námi není, p asi nesoulad - musí dojít k redukci sítě vysokých škol, a to k redukci na základě kvality. překlápět poměr mezi financováním kvantita - kvalita výrazněji ve prospěch kvality. A tam naprosto kopíruji Radu pana profesora Haňky. Ne radu jako že mně radil, ale Radu jak současně je to v souladu s programovým prohlášením vlády. V tuto chvíli tolik za mě.