Testovací web


  Rychlé vyhledávání


       Česko může kvůli špatnému školství přijít o stamiliardy

Česko může kvůli špatnému školství přijít o stamiliardy

Praha 16. září 2010 (ČTK) - Česká republika může kvůli špatnému stavu školství přijít v příštích letech o stamiliardy korun. Neuspokojivá úroveň školství začne totiž výrazně oslabovat ekonomiku. Uvedly to dnešní Hospodářské noviny (HN) s odvoláním na studii pražské pobočky konzultantské společnosti McKinsey and Company. Problém údajně začíná už na základních školách. Českým žákům se stále zhoršují jejich počtářské a čtenářské dovednosti, které jsou přitom klíčové mimo jiné i pro úspěšné zvládnutí vysoké školy.


Vědomostní ústup může Česko ale přijít draho. Podle propočtů studie by se HDP mohlo do roku 2050 propadnout o 11 procent ročně, což je v dnešní době 400 miliard korun. Aby Češi tento propad vyrovnali, budou muset odcházet do důchodu minimálně o pět let později než nyní. Na školskou studii McKinsey jako první upozornil týdeník Euro.


Podle studie českému školství chybí vize a republika nemá jasno ani v tom, jestli chce být "mozkovnou" nebo "montovnou" Evropy. Své dlouhodobé vzdělávací strategie totiž necílí ani jedním z těchto směrů. Z toho jsou pak zmatení hlavně zahraniční investoři, kteří ve střední a východní Evropě hledají buď levné, nebo naopak vysoce kvalifikované pracovníky, uvedly HN s odkazem na studii.


"Česká republika se může postupně dostat z pozice poskytování vzdělané pracovní síly za konkurenční ceny do pozice poskytování průměrně až méně vzdělané pracovní síly za cenu relativně vysokou," konstatuje studie.


Například počtářské dovednosti žáků základních a středních škol ještě v 90. letech patřívaly k evropské špičce. Nyní nabraly klesající trend, který Česko řadí do průměru. To platí i o tom, jak žáci rozumí čtenému textu. Před 15 lety republika v tom patřila mezi šest až sedm nejlepších zemí, nyní čtvrtina patnáctiletých Čechů nedosahuje základní úrovně čtenářských dovedností. Podle studie nedokážou z textu vytáhnout důležité informace a kriticky text zhodnotit.


Na vině je prý i samotná příprava učitelů. Výuka na pedagogických fakultách je podle studie příliš teoretická. Praktická část zabírá jen čtyři procenta studia, v nejvyspělejších zemích je to až 40 procent.


Studie McKinsey upozorňuje ale i na výrazné rozdíly v platech českých kantorů a jejich kolegů v zemích Evropské unii. Učitelé v ČR berou v průměru o čtvrtinu méně.


Ministr školství Josef Dobeš (VV) se závěry studie souhlasí. "Je to pěkně hořká pilulka, ale potřebujeme ji," uvedl Dobeš. Ten plánuje v příštím roce stanovit standard znalostí, které musí mít žáci pátých a devátých tříd. Od roku 2012 pak budou tyto děti procházet celostátními testy. Podobný srovnávací pohled na české školství podle ministra poskytnou i státní maturity.


Konzultanti analyzovali české školství na základě mezinárodního srovnání například učitelských platů, výdajů na školství a výsledků žáků. Vycházeli přitom hlavně ze studií, které prováděla Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD).


Provedli také přes 100 strukturovaných rozhovorů s učiteli a řediteli různých typů škol, se zástupci ministerstva, České školní inspekce a dalších organizací. Součástí studie je i anketa mezi 650 řediteli o tom, kolik času věnují jednotlivým částem své práce.




Tento dokument ..    

Kontaktní osoba
pro tento dokument:


 

 

Tento dokument
ke stažení:


     ve formátu PDF
     ve formátu TXT

 

Poslední změna:

28.06 2014 22:45

 


         
 

Pro zájemce o studium pořádá UK v týdnu od 13. do 17. února Informační týden. Webové stránky usnadní zájemcům orientaci v nabídce studia i podmínkách přijímacího řízení.

 

Komentáře a dotazy zasílejte z kontaktního formuláře, Poslední aktualizace : 4.07 2024 11:35 , © Univerzita Karlova v Praze